3 belangrijke social media trends

belangrijke social media trends

In dit artikel bespreken we een aantal belangrijke trends op het gebied van sociale media.

Generatieoverschrijdende marketing

De pandemie gaf de veelal kapitaalkrachtige babyboomers het laatste zetje richting social media en e-commerce. Deze beweging heeft geleid tot een nieuwe trend die generatieoverschrijdende marketing wordt genoemd. Aangezien social media nu gebruikt wordt door nagenoeg iedere generatie is het verstandig om – indien mogelijk – je doelgroep uit te breiden.

Het negeren van bepaalde leeftijdsgroepen zorgt er mogelijk voor dat je omzet misloopt. Helaas is het echter niet zo simpel als het verhogen van je leeftijdsgroep. Als je een inclusieve marketingcampagne wilt voeren, moet je leren hoe elke generatie sociale media gebruikt.

Zo hebben verschillende generaties een voorkeur voor verschillende platformen.

  • Gen Z en millennials geven doorgaans de voorkeur aan TikTok en Instagram.
  • Gen X en babyboomers gebruiken vaker YouTube en Facebook.

Naarmate volwassen internetgebruikers echter meer digitaal vaardig worden, is het niet ongebruikelijk dat ook zij zich zullen wagen aan Instagram dan wel TikTok.

Kortom, zorg ervoor dat je potentiële klanten niet negeert vanwege hun leeftijd.

Aankopen via social media

Tot voor kort waren TV en radio de machtigste marketingkanalen. Hoewel ze nog steeds belangrijk zijn voor massacommunicatie, neemt sociale media een steeds grotere plek in binnen de marketingmix.

Een groot deel van de jonge consumenten gebruiken sociale media platforms om marktonderzoek te doen. Ook staan zij zeer welwillend tegenover het doen van aankopen op social media platforms. Consumenten voelen zich steeds meer op hun gemak bij het gebruik van functies zoals de shoppable feeds van Instagram. Het is verstandig om een ​​langetermijnstrategie voor social media te ontwikkelen, het opnemen van sociale netwerken in je online verkoopinspanningen kan je inkomsten aanzienlijk verhogen.

Ga het gesprek aan

Wees niet bang om social media kanalen te gebruiken om in contact te komen met je publiek. Deze kanalen bieden een plek om de persoonlijkheid en goede bedoelingen van je merk op een eerlijke en herkenbare manier te laten zien.

Consumenten verwachten van merken dat zij maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Alleen dan blijf je als merk relevant. Zeker voor grote merken is dit een must.