Instagram adverteren

  • 5 miljoen gebruikers in Nederland
  • Zeer kosten efficiënt
  • Uitgebreide targetingmogelijkheden
instagram adverteren
social media specialist

Wil jij adverteren op Instagram?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Met bijna 5 miljoen gebruikers is Instagram een van de populairste sociale media platforms van Nederland. Een groot deel van deze gebruikers maakt dagelijks – al dan niet meerdere keren per dag – gebruik van het platform. Dit biedt kansen voor jou als adverteerder om je merk, naamsbekendheid en sales te laten groeien.

Hoewel Instagram niet het meest populaire platform ter wereld is, groeit het elke dag in populariteit, vooral onder de jongere doelgroep. Het hebben van een Instagram account is essentieel voor de meeste bedrijven een essentieel onderdeel van de marketingstrategie.

Instagram adverteren kosten

De gemiddelde kosten van adverteren op Instagram liggen tussen de € 0,007 en € 3.

Kosten Facebook adverteren Vanaf kosten per actie Vanaf kosten per 1.000
Merkbekendheid (per weergave) vanaf € 0,007,- vanaf € 7,-
Verkeer naar de website (per klik) vanaf € 0,35,- vanaf € 350,-
Leadgeneratie (per lead) vanaf € 3,- vanaf € 3.000,-

Adverteren op Instagram

Elke dag sluiten steeds meer bedrijven zich aan bij Instagram, elk bedrijf brengt nieuwe ideeën en perspectieven op tafel. Door andere bedrijven op Instagram te volgen, kun je nieuwe en creatieve manieren leren om het profiel van je bedrijf te gebruiken. Het is echter belangrijk om je te realiseren dat wat voor het ene bedrijf werkt, misschien niet werkt voor het andere.

Wel durven wij te stellen dat Instagram uitermate geschikt is voor het promoten van consumentenproducten. Hoe het precies werkt lees je hieronder.

instagram ads

Instagram adverteren stappenplan

Hieronder een stappenplan wanneer je wilt gaan adverteren op Instagram. Hoewel het geen hogere wiskunde is, is het toch verstandig om een specialist in te huren voor de uitvoering van Instagram campagnes. Benieuwd wat onze social advertising specialisten voor jou kunnen betekenen? Plan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

1. Facebook Ads Manager

Instagram heeft geen eigen Ad Manager; Instagram-advertenties worden beheerd via de Facebook Ad Manager. Als je deze nog niet hebt, dan is het handig een account aan te maken.

2. Bepaal je marketingdoelstelling

Wanneer je gaat adverteren op Instagram kies je als eerste de doelstelling van je campagne. Dit is waarop het Instagram algoritme je campagne gaat optimaliseren. De diverse doelstellingen kunnen worden onderverdeeld in 3 hoofddoelstellingen:

Merkbekendheid

Dit is het meest standaarddoel waarmee wordt geprobeerd je advertenties weer te geven aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of service.

Betrokkenheid

Is je doelstelling betrokkenheid, dan zal Instagram optimaliseren op likes, shares en interactie met je advertentie.

Conversies

Met dit doel focus je op het laten converteren van je doelgroep, dit kan via je eigen website, app of binnen Instagram.

3. Bepaal je doelgroep

Nu je je doelstelling hebt geselecteerd, moet je de juiste doelgroep targeten. Instagram heeft vele targeting opties, dus gerichte targeting is absoluut mogelijk.

Als je dit eerder voor Facebook advertenties hebt gedaan, heb je waarschijnlijk al verschillende doelgroepen opgebouwd en ben je redelijk bekend met het proces. Als dit proces nieuw voor je is, volgt hier een overzicht van de targetingopties.

Locatie targeting

Met de locatie targetingopties bepaal je waar jouw advertentie te zien is. In welk land, provincie, regio, stad of postcodegebied. Ook heb je de mogelijkheid om specifieke locaties uit te sluiten.

Leeftijd

Bepaal welke leeftijdscategorie tussen 13 en 65+ je wilt targeten.

Geslacht

Kies tussen alle, mannen of vrouwen.

Taal

Facebook raadt aan om dit veld leeg te laten, tenzij de taal die je target niet gebruikelijk is voor de locatie die je target. Bijvoorbeeld als je Spaanstaligen wilt bereiken in Nederland.

Demografie

Onder ‘gedetailleerde targeting' vindt je demografie, die verschillende subcategorieën heeft met daaronder nog meer subcategorieën.

Interesses

Interesses staat ook onder ‘gedetailleerde targeting' met meerdere subcategorieën om in te zetten. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar mensen die geïnteresseerd zijn in gedistilleerde dranken, sciencefictionfilms en luchtvaart, dan zijn die opties voor u beschikbaar!

Connecties

Hier kun je mensen targeten die zijn verbonden met je pagina, app of evenement.

Aangepaste doelgroepen

Met aangepaste doelgroepen kunt je jouw eigen lijst met contacten uploaden, zodat u zich kunt richten op leads die al in uw pijplijn zitten of op klanten die u wilt verkopen.

Look-a-like doelgroep

Als uw aangepaste doelgroep optimaal wordt benut, maakt u een lookalike doelgroep aan. Hierdoor kan Instagram mensen vinden die vergelijkbare eigenschappen hebben als je andere doelgroepen.

4. Kies je plaatsingen

Nu je de perfect doelgroep hebt bepaald, is het tijd om je plaatsingen te kiezen! Dit is van cruciaal belang als je doel voor een campagne is om alleen advertenties op Instagram weer te geven. De plaatsing geeft aan waar je advertentie getoond wordt: Instagram overzicht, Instagram Explore, Instagram Stories etcetera.

5. Stel je budget en looptijd in

Deze stap is vrij simpel, hier bepaal je je budget en de looptijd van je campagne. Hierbij heb je de keuze tussen een dagbudget en een looptijdbuget. Ook is het mogelijk om alleen op specifieke tijden te adverteren, tijden waarvan je weet dat je doelgroep actief is op Instagram. Een waardevolle manier om je budget te kunnen optimaliseren.

6. Instagram advertentie

En dan, eindelijk is het tijd om je Instagram advertentie te maken. Instagram heeft een aantal advertentie typen die we hieronder met je delen.

Foto advertenties

Een foto advertentie is de simpelste advertentie van allemaal en bestaat uit slechts een afbeelding.

Video advertenties

Met video advertenties breng je je advertentie tot leven. Met video advertenties boeken veel van onze adverteerders goede resultaten.

Carrousel advertentie Instagram

Met een carrousel advertenties kun je kiezen voor maximaal 10 afbeeldingen binnen een advertenite. Dit werkt op dezelfde manier als het plaatsen van meerdere foto’s op je Instagram feed. Carrousel advertenties werken vooral goed voor visuele merken, voor bedrijven in de voedselindustrie, meubelverkopers, kledingmerken, vakantieaanbieders etcetera.

Story advertentie Instagram

Sinds de lancering van Instagram stories blijft de populariteit groeien. In eerste instantie waren het vooral gebruikers die gebruik maakten van deze feature maar inmiddels hebben ook bedrijven Instagram stories ontdekt. Met de inzet van Instagram stories kan de gebruiker niet om je advertentie heen.

Instagram reclame terugvinden

Wil jij een Instagram reclame terugvinden? Dat kan heel gemakkelijk via de Facebook Advertentiebibliotheek. Filter bij ‘platform’ op Instagram en je ziet alle advertenties die op dit moment lopen voor de desbetreffende adverteerder, en ook advertenties die kort geleden live hebben gestaan.