kosten radioreclame

Kosten radioreclame

Ontvang nú onze offerte

Radioreclame is één van de meest populaire vormen van reclame, en dat al bijna 100 jaar lang. Geen wonder, want Nederlandse radiozenders bereiken gezamenlijk iedere week zo’n 13 miljoen luisteraars. Dat radioreclame werkt, blijkt ook uit veel onderzoeken; gemiddeld verdienen radioadverteerders hun investering maar liefst 7 keer terug!

Radioreclame is tegenwoordig veel meer dan een reclamespotje: branded content, podcasts en programma sponsoring zijn slechts enkele populaire voorbeelden van adverteren op de radio. We kunnen ons daarom voorstellen dat je je afvraagt wat radio reclame kosten zal. Actuele aanbiedingen kunnen jouw radiocampagne tot wel 70% goedkoper maken, maar toch willen we je hieronder een algemene indruk geven van wat radioreclame zal kosten.

Wat kost radioreclame?

De kosten radioreclame bedragen €1.500 op een kleine regionale radiozender en €9.500 op een grote landelijke radiozender. Dit zijn gemiddelde uitzendkosten voor één week radioreclame overdag. Radioreclame die ’s avonds of in het weekeinde wordt uitgezonden kost bijvoorbeeld beduidend minder. Ook kun je slim besparen door hele korte radioreclame met een lengte van 5 of 10 seconden.

wat kost radioreclame

Een precieze offerte van je totale kosten kan worden gemaakt wanneer je doelgroep is vastgesteld. Zo luisteren veel jongeren bijvoorbeeld ’s avonds, waardoor je goedkoop zendtijd kunt inkopen terwijl je precies je doelgroep bereikt. Maar er zijn soms ook radiozenders die reclamezendtijd ‘over’ hebben, oftewel aanbiedingen voor vaste klanten. Ons mediabureau weet precies wie dit zijn en kan hierdoor scherp onderhandelen.

Radio reclame kosten

Prijzen radioreclameRegionale radiozender Landelijke radiozender
Radiospots per week5x per dag overdag 5x per dag overdag
Luisteraars per week50.000 – 200.0001.000.000 – 2.500.000
Radio reclame kostenKosten ca. €1.500Kosten ca. €9.500

Kosten radioreclame Q-music

Zoals aan de staffel hierboven is te zien kunnen de radio reclame kosten ook bij radiozenders onderling verschillen. Sowieso zijn regionale zenders goedkoper. Maar ook landelijk zijn er verschillen. Zo heeft Q-music het hoogste marktaandeel in de doelgroep 20-54 jarigen, en daardoor ‘duurder’ dan een kleinere nichezender gericht op jazz-fans zoals Sublime. Uiteraard bereik je via Q-music ook veel meer mensen met je reclame euro, en daarom worden radioreclame tarieven vaak ook weergegeven is kosten per GRP.

Wat is een GRP in radioreclame?

Een GRP, ook wel Gross Rating Point genoemd, is een vastgestelde eenheid die wordt gebruikt om de radioreclame kosten in verhouding tot het bereik van de radiocampagne uit te drukken. 1 GRP is hierbij 1% bereik in de doelgroep, bijvoorbeeld 1% luisterdichtheid. De Gross Rating Points samen geven een goede indicatie van de verdeling tussen het totale radiobereik in de doelgroep en het gemiddeld aantal contacten waarmee de doelgroep is bereikt. Het mediabureau kan uiteraard deze berekening voor je maken.

Radio reclame per 5 seconden

Nederlandse radiozenders verkopen doorgaans radioreclame in 5 seconden eenheden. Daarom zijn radiospots dus vaak precies 5, 10 of 20 seconden. Voor radioreclame van 22 seconden moet namelijk 25 seconden worden afgerekend, vandaar dat adverteerders er goed aan doen om precies binnen de gewenste tijd uit te komen.

Voor een radiospot van 10 seconden moet je ongeveer 8 seconden tekst timen. Let hierbij op dat je met een normaal spreektempo spreekt. Die 2 seconden ‘ruimte’ is minimaal nodig om de geluidstechnicus enige creatieve ruimte te geven voor het toepassen van geluidseffecten, een jingle of audiologo. Of je kunt ergens spelen met stilte, door een vraag te stellen en een korte pauze (..) te laten vallen.

Wat is goede radioreclame?

Goede radioreclame is een radiocommercial die werkt. Punt. Het mooie aan radioreclame is dat iemand met het grootste budget niet perse de beste radioreclame heeft. Je kunt wel met een bureau uit het lijstje grootste reclamebureaus Nederland en twee bekende voice-overs een prijzige radiocommercial in elkaar draaien, dat deze ook het beste zal werken is beslist niet gezegd. Sterker, dit zijn vaak ‘ego-producties’ die goed werken voor een Gouden Loekie, maar zeker niet voor maximaal reclame effect!

De beste radioreclames zijn (helaas voor ons als makers) de meest duidelijke en saaie radiospots. Radio is een geweldig medium, maar wel druk met muziek, DJ’s, andere radioreclames, enz. Een korte gesproken radiocommercial met een duidelijke aanbieding of call to action werken in onze ervaring het allerbeste. Daarnaast zijn ze supersnel te produceren en te actualiseren, waardoor je maximaal de flexibiliteit van radio gebruikt.

Hoe maak je radioreclame?

Wij als reclamemakers spreken tientallen bedrijven per week, en hebben hierdoor veel algemene kennis van een markt. Maar de meeste kennis van jouw merk of product, die heb je zelf. Daarmee kun je ons wel enorm goed voeden. Wij vragen daarom aan adverteerders om in 15 seconden te vertellen wat zij in hun radiocampagne willen vertellen. Vervolgens kunnen wij met die input een spitsvondige radiocommercial maken voor je.

radio reclame kosten

Veel (beginnende) radio adverteerders hebben overigens de nijging om meerdere boodschappen in één radiocommercial te stoppen. Dat is niet handig. Het is al een kunst om in de hoofden van radioluisteraars te komen met één boodschap, laat staan met drie of vier boodschappen. Beperk je dus tot één hoofdboodschap met een duidelijke call-to-action. Eventueel is dat een specifieke landingspagina zodat je het effect van radioreclame kunt meten.

Top 10 radio reclame tips

  • Bepaal exact je doelgroep en wat je wilt communiceren.
  • Houd bij je zenderselectie rekening met die doelgroep. klinkt overbodig, maar luister maar eens een dag naar radiocommercials. Je hoort er vast een paar waarvan je je kunt afvragen waarom deze nu op deze radiozender worden uitgezonden.
  • Een mooi geschreven tekst is nog geen spreektaal. Geef voice-overs enige vrijheid om woorden en zinnen zo te verdraaien dat ze beter bij hem of haar passen.
  • Denk hieraan ook bij humor. Past het bij de stemacteur? En gebruik geen humor als het niet echt leuk is. Test het eerst bij een tiental mensen (moeten ze echt hard lachen?)
  • Lukraak een verhaaltje over je eigen merk of product heeft geen zin. Praat over datgene dat zin heeft voor de luisteraard. Waarom is dit interessant voor mij? Waarom wordt mijn leven hierdoor beter?
  • Je kunt wel een heleboel willen zeggen, maar er blijft vaak maar één boodschap ‘hangen’.
  • Leg een link tussen de achtergrondmuziek en de boodschap. De juiste muziek heeft een karakter dat bij het merk of propositie hoort.
  • Wees streng bij het selecteren van een stemacteur. Een luisteraar heeft direct door wanneer je onzin vertelt of gemaakt overkomt.
  • Gebruik eventueel jingles of slogans die bijdragen aan herinneringswaarde.
  • Maak 5 verschillende versies zodat je 5 werkdagen kunt A/B-testen.

Radio reclame werkt!

Zoals je ziet is radio reclame één van de meest effectieve middelen voor het razendsnel communiceren met een groot bereik tegen feitelijk lage GRP kosten. Daar komt bij dat de radio overal wordt beluisterd: thuis, in de auto, in winkels of.. in de zaak van je concurrent. Radio is overal, de kunst is alleen met een goede reclamespot tegen lage radio reclame kosten te adverteren bij jouw gewenste doelgroep. En dat is wat onze studio al sinds 2002 voor het MKB doet.

One Media is een ervaren radio productie en adviesbureau, en maakt jouw radio commercial voor iedere zender met een reclameblok. Van publieke omroep tot Spotify. Dus of je nu op Radio 538, Radio 10, Sky Radio, Omroep Brabant, RTV Oost of op NPO Radio 1 of Radio 2 wilt adverteren: wij helpen jou op direct weg. Naast commercials maken we in onze eigen geluidsstudio radio jingles en creëert onze tekstschrijver spitsvondige commercial teksten. Contact ons voor een gratis brainstorm!

Weten wat jouw exacte radio reclame kosten zullen zijn?

De specialisten van One Media helpen je snel.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.