Wat kost radioreclame? De kosten voor een campagne op een van de Nederlandse radiozenders kunnen erg uiteenlopen. De kosten worden bepaald door diverse factoren, waaronder het aantal contactmomenten, de lengte van de radiospot, de uitzendtijd- en dag, de productiekosten en de radiozender.
Lees verder en krijg antwoord op de vraag: wat kost radioreclame? Een interessante vraag want een radiocommercial is een van de meest populaire vormen van reclame, en dat al bijna 100 jaar lang. Nederlandse radiozenders bereiken gezamenlijk iedere week zo’n 13 miljoen luisteraars en gemiddeld verdienen radio adverteerders hun investering maar liefst 7,7 keer terug.
Daarnaast biedt radio tegenwoordig veel meer mogelijkheden dan enkel een reclamespotje. Enkele populaire voorbeelden van adverteren op de radio zijn branded content, podcasts en programmasponsoring.
Table of Contents
Vraag nú een offerte aan voor jouw radio commercial!
Als je wilt weten wat jouw reclame kosten zal laat dan je gegevens achter of neem contact met ons op via info@onemedia.nl of bel ons op 020 210 1770. Wij zijn altijd op de hoogte van actuele aanbiedingen en last-minute mogelijkheden die jouw radiocampagne tot wel 70% goedkoper kan maken.
Wat kost radioreclame?
De kosten radiocommercial inkopen bedragen €1.500 op een kleine regionale radiozender tot €12.500 op een grote landelijke radiozender. Dit zijn gemiddelde uitzendkosten voor één week commercial overdag. Commercials die ’s avonds of in het weekend worden uitgezonden kosten vaak beduidend minder. Ook kun je slim besparen door te kiezen voor een korte reclamespot met een lengte van 5 of 10 seconden in plaats van een radiospot van 20 seconden.
Welke factoren hebben invloed op de kosten?
Op basis van jouw doelstellingen, doelgroep, de lengte van jouw radiospot en de periode waarin je wilt adverteren kunnen wij een precieze offerte maken van de totale kosten. Veel jongeren luisteren ‘s avonds radio, dat biedt mogelijkheden om relatief goedkope zendtijd in te kopen. Ook zijn er regelmatig radiozenders die reclamezendtijd ‘over’ hebben, als mediabureau kunnen wij deze scherpe tarieven aan onze adverteerders aanbieden.
Kosten radioreclame
Regionale zender | Landelijke zender (klein) | Landelijke zender (groot) |
1 week, 5x per dag | 1 week, 5x per dag | 1 week, 5x per dag |
+/- 200.000 luisteraars | +/- 500.000 luisteraars | +/- 1.500.000 luisteraars |
Kosten radioreclame +/- €1.500 | Kosten radioreclame +/- €5.000 | Kosten radioreclame +/- €12.500 |
Wat kost radioreclame op Q-music?
Naast de verschillen in radio reclame kosten tussen regionale zenders en kleine en grote landelijke radiozenders zijn er ook verschillen per radiozender. Wil je adverteren op Qmusic dan moet je denken aan een bedrag van €11.750 voor 1 week, 5x per dag.
Wat is een GRP in radioreclame?
Een GRP, ook wel Gross Rating Point genoemd, is een vastgestelde eenheid die wordt gebruikt om de campagne kosten in verhouding tot het bereik van de radiocampagne uit te drukken. 1 GRP is hierbij 1% bereik in de doelgroep, bijvoorbeeld 1% luisterdichtheid. De Gross Rating Points samen geven een goede indicatie van de verdeling tussen het totale radiobereik in de doelgroep en het gemiddeld aantal contacten waarmee de doelgroep is bereikt. Als mediabureau kunnen wij deze berekening voor je maken.
Radio reclame per 5 seconden
Nederlandse radiozenders verkopen doorgaans radioreclame in 5 seconden eenheden. Daarom zijn radiospots vaak exact 5, 10 of 20 seconden. Voor een radioreclame van 22 seconden moet namelijk 25 seconden worden afgerekend, vandaar dat adverteerders er goed aan doen om precies binnen de gewenste tijd uit te komen.
Ideale lengte radiospot
Voor een radiospot van 10 seconden moet je ongeveer 8 seconden tekst timen. Let hierbij op dat je met een normaal spreektempo spreekt. Die 2 seconden ‘ruimte’ is nodig om de geluidstechnicus enige creatieve ruimte te geven voor het toepassen van geluidseffecten, een jingle of audiologo. Of je kunt ergens spelen met stilte, door een vraag te stellen en een korte pauze (..) te laten vallen.
Wat is goede radioreclame?
Een goede radiocommercial is een radiocommercial die werkt, die bijdraagt aan jouw doelstellingen. Punt. Het mooie aan radioreclame inkopen is dat iemand met het grootste budget niet per se de beste radioreclame hoeft te hebben. Je kunt wel met een bureau uit het lijstje grootste reclamebureaus Nederland en twee bekende voice-overs een prijzige radiocommercial ontwikkelen, dat deze ook het beste resultaat zal opleveren is beslist niet gezegd. De Gouden Loekie hoeft voor ons niet, wij gaan voor maximaal reclame effect!
De beste radioreclames zijn (helaas voor ons als makers) de meest duidelijke en saaie radiospots. Radio is een geweldig medium, maar wel druk met muziek, DJ’s, andere radioreclames, enz. Een korte gesproken radiocommercial met een duidelijke aanbieding of call to action werkt – weten wij uit ervaring- het beste. Ook zijn de productiekosten voor dit type radiospots makkelijk en goedkoop.
Hoe maak je radioreclame?
Als mediabureau met meer dan 20 jaar ervaring weten wij als geen ander welke radiospot niet werkt en vooral ook welke radiospot wel werkt. Onze kennis en ervaring delen wij graag met jou om zo de meest succesvolle radiocommercial maken en jouw doelstellingen te behalen.
Veel (beginnende) radio adverteerders hebben overigens de neiging om meerdere boodschappen in één radiocommercial te stoppen. Dat is niet handig. Het is al een kunst om in de hoofden van radioluisteraars te komen met één boodschap, laat staan met drie of vier boodschappen. Beperk je dus tot één hoofdboodschap met een duidelijke call-to-action. Eventueel is dat een specifieke landingspagina zodat je het effect van radioreclame kunt meten.
Top 10 radio reclame tips
- Bepaal je doelgroep en wat je wilt communiceren.
- Houd bij je zenderselectie rekening met die doelgroep. Het klinkt overbodig, maar luister maar eens een dag naar radiocommercials. Je hoort er vast een paar waarvan je je kunt afvragen waarom deze nu op deze radiozender worden uitgezonden.
- Een mooi geschreven tekst is nog geen spreektaal. Geef voice-overs enige vrijheid om woorden en zinnen zo aan te passen dat ze beter bij hem of haar passen.
- Denk hieraan ook bij humor. Past het bij de stemacteur? En gebruik geen humor als het niet echt leuk is. Test het eerst bij een tiental mensen (moeten ze echt hard lachen?)
- Lukraak een verhaaltje over je eigen merk of product heeft geen zin. Praat over datgene dat zin heeft voor de luisteraars. Waarom is dit interessant voor mij? Waarom wordt mijn leven hierdoor beter?
- Je kunt wel een heleboel willen zeggen, maar er blijft vaak maar één boodschap hangen.
- Leg een link tussen de achtergrondmuziek en de boodschap. De juiste muziek heeft een karakter dat bij het merk of propositie hoort.
- Wees streng bij het selecteren van een stemacteur. Een luisteraar heeft direct door wanneer je onzin vertelt of gemaakt overkomt.
- Gebruik eventueel jingles of slogans die bijdragen aan de attentie – en herinneringswaarde.
- Maak 5 verschillende versies zodat je 5 werkdagen kunt A/B-testen.
Radio reclame werkt!
Radio is één van de meest effectieve middelen voor het razendsnel communiceren met een groot bereik tegen relatief lage GRP kosten. Daar komt bij dat de radio overal wordt beluisterd: thuis, in de auto, in winkels en.. in de zaak van je concurrent. Radio is overal, de kunst is alleen met een goede reclamespot tegen lage radio reclame kosten te adverteren bij jouw gewenste doelgroep. En dat is wat onze bureau al jaren doet.
One Media is een ervaren radio productie- en adviesbureau, en maakt jouw radio commercial voor iedere zender met een reclameblok. Van publieke omroep tot Spotify. Dus of je nu op Radio 538, Radio 10, Sky Radio, Omroep Brabant, RTV Oost of op NPO Radio 1 of Radio 2 wilt adverteren: wij helpen jou op direct weg. Naast commercials maken we in onze eigen geluidsstudio radio jingles en creëert onze tekstschrijver spitsvondige commercial teksten. Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.