influencer wat is dat

Wat is een
influencer?

Ontvang nú onze offerte

Wat zijn influencers eigenlijk? Een influencer is iemand die andere personen online kan beïnvloeden. Deze volgers op sociale media kunnen bijvoorbeeld worden beïnvloed op hun koopgedrag. De meeste influencers zijn expert in een ‘niche’, oftewel expert in een specifieke industrie en doelgroep. Influencers worden ook wel bloggers, (branded) content creators of brand ambassadors genoemd.

De invloed van influencers komt tot stand op basis van hun kennis, autoriteit, loyaliteit van volgers en hun positie binnen Instagram, Youtube of Tiktok. Influencers zijn er van kleine micro-influencers tot celebrity influencers met een miljoenen bereik. Influencers die een interessante doelgroep bereiken laten zich meestal vertegenwoordigen door een influencer marketing agency.

Hoe populair zijn influencers?

Meer dan 86% van de internet marketeers maakt inmiddels gebruik van influencer marketing via social media en in 2019 werd er naar schatting 260 miljard euro aan besteed. Dit zal volgens onderzoekers de komende jaren blijven toenemen, doordat steeds meer bedrijven traditionele media inwisselen voor bijvoorbeeld Instagram influencers.

Hoe populair is social media in de marketingmix?

Social media wordt inmiddels gebruikt door meer dan de helft van de totale wereldbevolking, en dit aantal is nog steeds groeiende. Gezien de rol van influencers is social media dan ook hét kanaal om een specifieke doelgroep te bereiken.

Bedrijven zetten influencers in voor zeer diverse Instagram promoties. Denk aan reclame voor make-up, kleding, fitness of reisproducten. Veel social media marketeers hebben ervaren dat met influencers op Instagram of Youtube vaak een beter resultaat wordt behaald dan met traditionele commercials op radio of televisie.

Waarom worden influencers betrouwbaar gevonden?

Influencers worden door hun volgers als ‘echt’ beschouwd, en daarmee gezien als een betrouwbare afzender. Dit in tegenstelling met radio en televisie, die steeds minder autoriteit hebben. Dit is een belangrijke reden waarom influencers succes hebben bij zowel volgers als adverteerders.

influencer

Om goede resultaten te bereiken met influencer marketing kun je als bedrijf al beginnen met een klein budget. Zo kun je micro-influencers, influencers met bijvoorbeeld 5.000 echte volgers in een interessante doelgroep, inzetten voor een test-campagne om te zien wat marketing op Instagram kan betekenen voor jouw product of dienst.

Doelgroep & niches van bekende influencers

Vroeger was het bij televisie zenders ‘bijzonder’ dat je een filmzender, muziekzender en een sportzender had. Bekende influencers gaan een flinke stap verder: je kunt het zo gek niet bedenken, of er is wel een influencer doelgroep te vinden. De niche waarin de influencer actief is bepaalt uiteindelijk het bereik en omzet. Bekende influencer niches zijn:

  • Beauty & lifestyle
  • Entertainment
  • Reizen
  • Sport
  • Fitness
  • Games
  • Gezondheid
  • Ouderschap
  • Technologie

Binnen de bovenstaande doelgroepen vind je uiteraard verschillende sub-doelgroepen. Denk aan influencers die gespecialiseerd zijn in de baby-niche, yoga, huisdieren of alleen posts over woninginriching maken. En zelfs daarin zijn weer sub-niches, denk aan een influencer die alleen foto’s maakt van de mooiste keukens op aarde. Enfin, met zoveel keuze begrijp je waarom bedrijven de hulp inroepen van een influencer marketing agency.

Hoe vind je de beste influencers?

Influencers zijn te vinden op een influencer marketing platform of via een influencer marketing bureau. Bij de eerste optie moet je zelf de due-diligence (onderzoek) doen of het bereik van de social influencer echt is, en of de kwaliteit van de posts goed genoeg is. Een influencer marketing bureau doet deze selectie handmatig voor je, waardoor de kwaliteit veel beter is, maar het tarief uiteraard wel iets hoger zal zijn.

Influencer worden & inschrijven

Een veelgestelde vraag bij ons social media bureau is hoe je zelf ook influencer worden & inschrijven kunt. Het antwoord is dat de meeste Instagrammers niet influencer worden, ze zijn het! Influencers zijn vaak flamboyante mensen die op feestjes alle aandacht krijgen en veel gevoel hebben voor style, design en leuke content. Vroeger werden ze misschien tv-presentator, maar tegenwoorden zullen zij eerder influencer worden & inschrijven bij een influencer ageny.

social selling marketeer Agnes Kiela

Geschreven door influencer marketing consultant Agnes Kiela en geupdate in augustus 2020. Ons influencer marketing bureau is gespecialiseerd in viral content en social selling. Onze Instagram marketeers delen dagelijks insights over communicatie via onze kennisbank, ons B2B blog en in tweets. Heb je een vraag of nuttige toevoeging? Contact mij dan per e-mail op agnes@onemedia.nl.

Direct beginnen met influencer marketing?

Ik ben Agnes en help je graag met influencers.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.