Uitleganimatie laten maken

Bij One Media zijn we gek op video’s en onze klanten ook, want video’s converteren.

  • Uitleganimaties verhogen conversie
  • Merkbekendheid vergroten
  • Geschikt voor elke stap in de sales funnel
uitleganimatie laten maken
agnes one media

Uitleganimatie laten maken?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bij One Media zijn we gek op video’s en onze klanten ook, want video’s converteren. De markt is continue in ontwikkeling als het gaat om video content. Interactie met video is een stuk hoger dan interactie met andere typen content. Ook wordt de toegankelijkheid van videocontent op verschillende apparaten eenvoudiger dan ooit.

Waarom een uitleg animatie laten maken?

Hoe geweldig je product of service ook is, als je niet goed kunt uitleggen wat de toegevoegde waarde is, dan kun je beter je spullen pakken. Dat was vroeger, tegenwoordig bieden uitleganimaties een oplossing.

Waarom video?

Een geweldige animatie laat niemand onverschillig. In dit artikel vertellen wij je hoe een geanimeerde video de bekendheid van je merk kan vergroten en de conversie kan verhogen.

Video is een van de favoriete inhoudstypen op internet, niet verrassend, al sinds de oudheid genieten mensen van visueel amusement. Geanimeerde video's maken het voor bedrijven makkelijker om een marketing boodschap overbrengen omdat ze tegelijkertijd entertainen.

Of je je animatie nu gebruikt in advertenties, op een website, op YouTube, op LinkedIn, in e-mails die naar je klanten stuurt of als aankondiging voor een aanstaande evenement, de kijker zal je video hoogstwaarschijnlijk uit kijken.

En ervaring leert dat het beter overbrengen van een boodschap leidt tot hogere verkoop.

Voordelen uitleg animaties

Geschikt voor elke stap in de sales funnel

Een uitleganimatie video of explanimation kan een aanvulling zijn voor elke stap in je sales funnel, of je nu bezoekers wilt converteren naar leads, leads naar klanten of bestaande klanten wil behouden.

Wellicht is er een stap in de funnel waar resultaten achterblijven en een uitleg animatie video het verschil kan maken.

Positieve invloed op positie in Google

Niet alleen kunnen video’s extra bezoekers naar je website leiden, ook is de kans groot dat bezoekers langer op je website blijven wanneer er video’s op je website te zien zijn. Wat Google een indicatie geeft dat de informatie op je website waardevol is, bijgevolg is dat je mogelijk een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.

Uitleganimaties verhogen conversie

De meeste uitleg animatie video’s hebben een van de volgende drie doelstellingen:

  1. Iets uitleggen een een bezoeker, lead of klant
  2. Informatie verstrekken
  3. Entertainen / vermaken

Het doel ‘verkopen’ wordt zelden genoemd als doelstelling en juist dit maakt een uitleganimatie ontzettend krachtig. De kijker heeft het gevoel dat hij / zij iets krijgt, bijvoorbeeld uitleg, informatie of entertainment en is hierdoor meer geneigd iets terug te geven. Met andere woorden: een aankoop te doen.

Ook kijkt het merendeel van de mensen liever een uitleg animatie ter ondersteuning van het aankoopproces dan tekst, met video kan je de kijker net het laatste zetje geven om tot een aankoop over te gaan.

Maakt elk onderwerp begrijpelijk

Het Amerikaanse kiesstelsel. Cryptocurrency. SaaS oplossingen. Product installaties. Er is geen enkel onderwerp dat je niet kunt aanpakken en uitleggen via een geanimeerde video. Explanimation video's zijn in staat om door middel van beelden complexe materie op een heldere manier uit te leggen. Met passende beelden en geluid produceren we voor onze klanten uitleganimaties van kwaliteit.

Leuk feitje: we leren effectiever als we tegelijkertijd plezier hebben. Een uitleganimatie video laten maken kan je helpen om complexe concepten op te splitsen in eenvoudige visuele afbeeldingen en scènes die informatie gemakkelijk verteerbaar maken.

Makkelijk deelbaar

Video’s worden eerder gedeeld dan statisch materiaal. Consumenten houden ervan interessante content te delen met vrienden en familie, aantrekkelijke geanimeerde video's die in advertenties worden gebruikt, converteren niet alleen beter, maar kunnen gedeeld door en met andere consumenten op sociale media.

Merkbekendheid vergroten

Uitleganimaties worden gezien als een duurzame strategie om je merk te laden. De reden hiervan is dat een uitleg animatie meer biedt dan enkel een merknaam, denk aan onder andere een kleurenschema, een unieke voice-over en karakters. Allemaal aspecten die bijdragen aan de merkherkenning.

Uitleganimaties dragen bij aan professionaliteit

Video’s, waaronder animatie video’s hebben een positieve effect op de perceptie die klanten van je hebben. Video’s scheppen het beeld dat een bedrijf betrouwbaar en volwassen is, uitleganimatie video’s hebben nog als extra voordeel dat het laat zien dat je je product of dienst door en door kent.

In enkele stappen naar een mooie uitleganimatie

Het laten ontwikkelen van een uitleganimatie video is minder ingewikkeld dan je misschien denkt. Globaal kennen we 5 stappen:

  • De copy – we starten altijd met de copy. Dat wil zeggen, we vragen de klant een basistekst aan te leveren (geen zorgen, dit klinkt ingewikkelder dan het is) en op basis hiervan creëren we een eerste versie die ook geschikt is voor een voice-over.
  • Beeldsuggesties – na de copy leveren we een aantal beeldsuggesties waarvan wij denken dat zij de tekst zullen ondersteunen / versterken. Ook zullen wij enkele stijlvoorbeelden voorleggen waarvan wij vinden dat ze geschikt zijn voor je video.
  • Animeren (statisch) – dan begint het animeren, nog niet bewegend maar we maken de eerste scene beelden in de gekozen stijl of indien gewenst in enkele stijlen. Als de keuze voor de stijl is gemaakt tekenen we het storyboard uit en laten we deze weer goedkeuren.

uitleganimatie zelf maken

  • Voice-over: bijna iedere uitleganimatie wordt ondersteunt door een voice-over, een voice-over kan erg bepalend zijn voor het gevoel wat je bij een video krijgt. Wij vinden het belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden zodat deze perfect bij het bedrijf / merk past.
  • Animeren (bewegend) – the real deal. We zullen de eerder goedgekeurde storyboards bewegend maken, de voice-over en eventuele geluidseffecten toevoegen.

Eerlijk is eerlijk, wij kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van deze stappen alsnog denkt dat het laten maken van een uitleganimatie een heel ingewikkeld proces is maar wij beloven dat het soepel zal verlopen! Onze video specialisten met jarenlange ervaring nemen je bij de hand. Plus het meeste werk kun je aan ons overlaten.

Uitleganimatie zelf maken

Je kunt er ook voor kiezen om een uitleganimatie of explaniamation zelf te maken, er zijn op het internet verschillende tools te vinden die je hierbij kunnen ondersteunen. Ook is het verstandig om bovenstaand stappenplan aan te houden.

Neem contact met ons op

Geen zin om een uitleg animatie zelf te maken? Neem dan contact met ons op voor een offerte! Het eerste gesprek is altijd gratis en vrijblijvend! Je kunt ons bereiken op 020 210 1770 of info@onemedia.nl

Veelgestelde vragen van onze klanten

+ Ik heb een prachtig concept, geweldig product of mooie dienst maar vind het lastig om kort en krachtig uit te leggen wat de essentie hiervan is.

Dit is iets waar veel van onze klanten tegenaan lopen. Vaak willen zij teveel vertellen, het liefst alles wat zij weten. Naast het feit dat wij ons dagelijkse bezig houden met het produceren van uitleganimaties zijn  wij als buitenstaanders veel beter in staat om een complexe boodschap om te zetten in een heldere en duidelijke video.

+ Waarom worden er zoveel animaties gemaakt en wat is de kracht en het effect van een animatie?

De kracht van video's zit hem vooral in de combinatie van beeld en geluid, uitleganimaties hebben als extra voordeel dat getekende beelden een verhaal nog simpeler en duidelijker maken.

+ Maken jullie naast uitleganimaties ook andere typen animaties en video?

Ook voor andere specifieke typen video, zoals een bedrijfsfilm, tekenanimatie, commercial of interactieve video kan je bij One Media terecht. Onze video specialisten kunnen je van een passend advies voorzien voor de ontwikkeling van een video, van geluid en geluidseffecten tot voice-over, van storyboard tot animaties, van script tot sounddesign. Het maakt niet uit of je bij een groot bedrijf als ABN AMRO werkt of bij een MKB, wij helpen je graag op weg.