kosten tv reclame

Kosten TV reclame

Ontvang nú onze offerte

TV reclame is nog steeds één van de meest gewilde vormen van adverteren. Niet vreemd als je weet dat Nederlanders nog steeds meer dan 180 minuten televisie per dag kijken, ondanks de opkomst van Amazon Prime, Netflix en Videoland. Bovendien is TV reclame is van de meest effectieve vormen van reclame, en dat komt weer door het massale miljoenen bereik. Dag in, dag uit!

Wat kost TV reclame?

Wat kost prime time TV reclame inkopen voor één week op een Nederlandse zender? Een indicatie.

Kostenvergelijking Kleine TV zender Grote TV zender
TV spots per avond6x tussen 18:00 – 00:00 4x tussen 18:00 – 00:00
Uw bereik per avond250.000 – 750.0002.000.000 – 5.000.000
Kosten TV reclameKosten ca. € 7500Kosten ca. € 50.000

Wat de totale kosten van TV reclame zullen zijn hangt af van twee componenten, te weten (1) de productiekosten van je TV commercial en (2) de reclamezendtijd die je gaat inkopen zoals deze hierboven wordt weergegeven. Bovenstaande tarieven zijn overigens zeer globale richtprijzen, waaraan dus geen rechten aan kunnen worden ontleend.

wat kost tv reclame

Waarom fluctueren TV reclame tarieven?

De tarieven van TV reclames worden – naast kijkcijfers – bepaald aan de hand van beschikbaarheid, de ‘inventory'. Zo wordt er in januari en in de zomermaanden minder geadverteerd, waardoor er dus ook veel meer reclamezendtijd beschikbaar is. Hierdoor zullen de seconden tarieven gaan dalen. Een beetje net zoals Uber de ritprijs bepaald, simplistisch gezegd. Tevens is de spotlengte van belang, hoe meer reclametijd, hoe hoger de uitzendkosten.

Wat kost de productie van TV reclames?

De productie van een TV reclame kan zo duur zijn als je zelf wilt. Een TV reclame met een bekende actrice op een bounty-eiland kost al snel €100.000. Maar een korte maar effectieve animatie van 5 of 10 seconden, die kan al voor €2.500 worden gemaakt. Veel hangt ook af van je merk, je doelstelling en uiteraard je budget. Weet wel dat de best verkopende reclamespotjes niet persé tv-spots van reclamemakers zijn die een Gouden Loekie krijgen, maar juist een Loden Leeuw…..

Wanneer is TV reclame het effectiefst?

Hier is een uitgebreid en een generiek antwoord mogelijk. Het algemene antwoord is tussen 20:30 en 21:00, aangezien dan – op prime time dus – de hoogste kijkdichtheid door TV-zenders wordt behaald. Dit is al enkele jaren het geval. Maar de meeste bedrijven adverteren strategisch op basis van een op GRP’s gebaseerde mediastrategie. Dankzij de GRP kan men beter meten hoe effectief het reclamefilmpje is geweest en bovendien of de GRP kostenefficiënt is ingezet.

Wat is een GRP in TV reclame?

Een GRP is een product van het percentage dat binnen de doelgroep met je TV reclame bereikt wordt, vermenigvuldigd met het aantal keren dat de TV reclame wordt gezien, wat contactfrequentie wordt genoemd. GRP’s zeggen dus iets over de effectiviteit van je reclame campagne op televisie, vandaar dat in het mediaplan van je reclamecampagne vooral over GRP’s wordt gesproken.

bereik tv-reclame kijkcijfers

Doelgroep tv-reclame kosten

Waarom wil je vooral wilt weten wat de tv-reclame kosten in de doelgroep zullen zijn? Simpel. Je kunt wel 500.000 kijkers hebben gehad die jouw reclame spot hebben gezien, maar als dit kinderen, bejaarden of mensen zonder geld zijn, dan wordt de gemiddelde adverteerder niet echt blij. Ook wil je niet perse adverteren rondom je eigen favoriete programma’s, maar juist naar het reclameblok waar jouw potentiële klanten naar kijken, en hiervoor is de GRP dus uitgevonden.

Top 10 adverteerders op TV in 2020

    1. Proctor & Gamble
    2. Unilever
    3. Albert Heijn
    4. A.S. Watson Europe
    5. Lidl
    6. Jumbo
    7. Omega Pharma
    8. Vodafone
    9. Jacobs Douwe Egberts
    10. Vodafone & Ziggo

TV reclame inkopen op NPO (Ster), RTL of SBS?

Zoals je ziet komt er het nodige kijken bij TV reclame inkopen op Nederlandse televisiezenders zoals de NPO (Ster), RTL of SBS. Er zit letterlijk een wereld achter die bestaat uit creatie en strategische mediaplanning. Naast TV reclame loont het ook om verder te kijken met je mediaplan. Soms kun je beter kiezen voor radio reclame, of juist een beetje TV en een uitgebreide influencer marketing campagne. Juist hierbij helpen onze media consultants je graag, en de kennismaking is gratis.

specialist tv reclame inkopen

Dit artikel is geschreven door TV commercial specialist Olivier van Dam en geupdate in november 2020. Hij is het aanspreekpunt voor veelgestelde vragen over een reclamecampagne op de Nederlandse televisie. Ook weet hij hoe je met een zo’n laag mogelijke kostprijs zo goed mogelijk je doelgroep bereikt. Voor zowel MKB adverteerders als goede doelen, en op kleine regionale zenders zoals AT5, Omroep Brabant of RTL 4, RTL 5, SBS6 of de landelijke publieke omroep (NPO).

One Media: Productie TV commercials TV spot inkoop MKB Televisiereclame Adviesbureau

5/5 (9 Reviews)

Weten wat jouw exacte TV reclame kosten zullen zijn?

De specialisten van One Media helpen je snel.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.