De kosten voor TV reclame verschillen sterk. Vooral het tijdstip waarop je je TV commercial laat uitzenden heeft een grote invloed op de kosten. Kies je voor een tijdstip waarop weinig mensen TV kijken, bijvoorbeeld heel vroeg in de ochtend of na middernacht dan liggen de kosten laag.
Op sommige zenders is het al mogelijk om een TV spot van 30 seconden uit te zenden vanaf €250. Wil je dezelfde spot tijdens prime time (tussen half 8 en 10 uur ‘s avonds) uitzenden, dan betaal je vele malen meer.
TV reclame is nog altijd een van de meest effectieve vormen van reclame. Ondanks de opkomst van Amazon Prime, Netflix en Videoland kijken Nederlanders gemiddeld 160 minuten televisie per dag. Met TV reclame bereik je een miljoenen publiek. Dag in, dag uit.
Inhoudsopgave
Wat kost reclame op TV?
Wat kost prime time TV reclame inkopen voor één week op een Nederlandse zender? Een indicatie.
Kosten vergelijking | Kleine TV zender | Grote TV zender |
TV spots per avond | 6x tussen 18:00 – 00:00 | 4x tussen 18:00 – 00:00 |
Bereik per avond | 250.000 – 750.000 | 2.000.000 – 5.000.000 |
Kosten TV reclame | Kosten ca. €7.500 | Kosten ca. €50.000 |
Wat de totale kosten van TV reclame zullen zijn hangt af van twee componenten, te weten (1) de productiekosten van je TV commercial en (2) de reclamezendtijd die je gaat inkopen zoals deze hierboven wordt weergegeven. Bovenstaande tarieven zijn overigens zeer globale richtprijzen, waar dus geen rechten aan kunnen worden ontleend. Wil je adverteren bij RTL 4, RTL Z of SBS 6, vraag dan om onze actuele offerte.
Reclame op TV: waarom fluctueren TV reclame tarieven?
De tarieven van TV reclames worden – naast kijkcijfers – bepaald aan de hand van beschikbaarheid, de ‘inventory’. Net zoals bij buitenreclame wordt er in januari en in de zomermaanden minder geadverteerd. Op die momenten is er meer reclamezendtijd beschikbaar is. Hierdoor zullen de seconden tarieven dalen. Een beetje net zoals Uber de ritprijs bepaald, simplistisch gezegd. Tevens is de spotlengte van belang, hoe meer reclametijd, hoe hoger de uitzendkosten.
TV indexen
TV-indexen zijn waarden die worden gebruikt om de kosten voor televisieadvertenties te bepalen. Deze indexen geven aan hoe groot de vraag is naar reclamezendtijd en kunnen afhankelijk zijn van factoren zoals het seizoen, de populariteit van programma’s, kijkcijfers en doelgroepen. Elke maand is er een nieuwe index, en elke aanbieder gebruikt een andere index. Het kan daarom duurder of goedkoper zijn om bij STER te adverteren dan bij Talpa of Ad Alliance. Hieronder delen we maandelijks een update van de meest recente TV-indexen:
Update Oktober 2024
Het televisieseizoen van 2024 is in volle gang en oktober biedt weer volop nieuwe en terugkerende programma’s. Bij Talpa starten ‘JA of NEE?’ en ‘De Alleskunner VIPS’, terwijl RTL 4 onder andere ‘Humberto’, ‘Het Perfecte Plaatje’ en ‘Bureau Maastricht’ uitzendt. Ook Ster biedt nieuwe seizoenen van populaire programma’s zoals ‘Oogappels’, en er is veel sport te zien, waaronder de UEFA Champions League en Formule 1.
De marktindex voor oktober 2024 verschilt per aanbieder. Bij Ster staat de index op 100, terwijl Talpa en Ad Alliance het maximum van 120 bereiken. Bij Ad Alliance komt de gecombineerde markt- en maandindex op 235,2 en bij Talpa op 204. De indexen worden beïnvloed door factoren zoals doelgroep- en pakketindexen, met mogelijke aanpassingen tijdens de aanvraagperiode.
Maandindex | Marktindex | Combi index | |
Ster | 120 | 100 | 120 |
AdAlliance | 196 | 120 | 235,2 |
Talpa Network | 170 | 120 | 204 |
Wat kost de productie van TV reclames?
De productie van een TV reclame kan zo duur zijn als je zelf wilt. Een TV reclame met een bekende actrice op een bounty-eiland kost al snel €100.000. Een korte maar effectieve animatie van 5 of 10 seconden, die kan al voor €2.500 worden gemaakt. Veel hangt af van je merk, je doelstelling en uiteraard je budget. Weet wel dat de best verkopende reclamespotjes niet per se TV-spots van reclamemakers zijn die een Gouden Loekie krijgen, maar juist een Loden Leeuw…..
Wanneer is TV reclame het effectiefst?
Hier is een uitgebreid en een generiek antwoord mogelijk. Het algemene antwoord is tussen 20:30 en 21:00, aangezien dan – op prime time dus – de hoogste kijkdichtheid door TV-zenders zoals RTL en SBS wordt behaald. Dit is al enkele jaren het geval. Maar de meeste bedrijven adverteren strategisch op basis van een op GRP’s en doelgroep gebaseerde mediastrategie. Dankzij de GRP kan men beter meten hoe effectief het reclamefilmpje is geweest en bovendien of de GRP kostenefficiënt is ingezet.
Wat is een GRP in TV reclame?
Een GRP is een product van het percentage dat binnen de doelgroep met je TV reclame bereikt wordt, vermenigvuldigd met het aantal keren dat de TV reclame wordt gezien, wat contactfrequentie wordt genoemd. GRP’s zeggen dus iets over de effectiviteit van je reclame campagne op televisie binnen je doelgroep, vandaar dat in het mediaplan van je reclamecampagne vooral over GRP’s wordt gesproken.
Bron: Spreekbuis
Doelgroep tv-reclame kosten
Waarom je vooral wilt weten wat de TV-reclame kosten in de doelgroep zullen zijn? Simpel. Je kunt wel 500.000 kijkers hebben gehad die jouw reclame spot hebben gezien, maar als dit kinderen, bejaarden of mensen zonder geld zijn, dan wordt de gemiddelde adverteerder niet echt blij. Ook wil je niet perse adverteren rondom je eigen favoriete programma’s, maar juist naar het reclameblok waar jouw potentiële klanten naar kijken en hiervoor is de GRP dus uitgevonden.
Top 10 adverteerders op TV in 2023
-
- Procter & Gamble Nederland
- Unilever
- A.S. Watson Europe
- Albert Heijn
- Lidl Nederland
- Nederlandse Loterij Organisatie
- Jumbo Supermarkten
- Odido
- Bol.com
- Friesland Campina
TV reclame inkopen op NPO (Ster), RTL of SBS?
Zoals je ziet komt er het nodige kijken bij TV reclame inkopen en het adverteren bij SBS 6, RTL 4 of de NPO. Er zit een wereld achter die bestaat uit creatie en strategische mediaplanning. Naast TV reclame loont het ook om verder te kijken met je mediaplan. Soms kun je beter kiezen voor radio reclame, of juist een beetje TV en een uitgebreide influencer marketing campagne. Juist hierbij helpen onze media consultants je graag. De kennismaking is gratis.
Dit artikel is geschreven door TV commercial specialist Olivier van Dam en geüpdatet in augustus 2024. Hij is ons aanspreekpunt voor veelgestelde vragen over zendtijd inkopen op de Nederlandse televisie. Ook weet hij hoe je met een zo’n laag mogelijke kostprijs zo goed mogelijk je doelgroep bereikt. Voor zowel MKB adverteerders als goede doelen en op kleine regionale zenders zoals AT5, Omroep Brabant of RTL 4, RTL 5, SBS6 of de landelijke publieke omroep (NPO).