De kosten voor TV reclame verschillen sterk. Vooral het tijdstip waarop je je TV commercial laat uitzenden heeft een grote invloed op de kosten. Kies je voor een tijdstip waarop weinig mensen TV kijken, bijvoorbeeld heel vroeg in de ochtend of na middernacht dan liggen de kosten laag.
Op sommige zenders is het al mogelijk om een TV spot van 30 seconden uit te zenden vanaf €250. Wil je dezelfde spot tijdens prime time (tussen half 8 en 10 uur ‘s avonds) uitzenden, dan betaal je vele malen meer.
TV reclame is nog altijd een van de meest effectieve vormen van reclame. Ondanks de opkomst van Amazon Prime, Netflix en Videoland kijken Nederlanders gemiddeld 160 minuten televisie per dag. Met TV reclame bereik je een miljoenen publiek. Dag in, dag uit.
Table of Contents
Wat kost reclame op TV?
Wat kost prime time TV reclame inkopen voor één week op een Nederlandse zender? Een indicatie.
Kosten vergelijking | Kleine TV zender | Grote TV zender |
TV spots per avond | 6x tussen 18:00 – 00:00 | 4x tussen 18:00 – 00:00 |
Bereik per avond | 250.000 – 750.000 | 2.000.000 – 5.000.000 |
Kosten TV reclame | Kosten ca. €7.500 | Kosten ca. €50.000 |
Wat de totale kosten van TV reclame zullen zijn hangt af van meerdere componenten:
- De productiekosten van je TV commercial
- De reclamezendtijd
- De periode
- De spotlengte
- Je doelgroep
- Het volume
De tarieven in bovenstaande grafiek zijn globale richtprijzen, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Wil je adverteren bij RTL4, RTLZ, SBS6 of NPO vraag ons dan om een actuele offerte.
Reclame op TV: waarom fluctueren TV reclame tarieven?
De tarieven van TV reclames worden – naast kijkcijfers – bepaald aan de hand van beschikbaarheid, de ‘inventory’. Net zoals bij buitenreclame wordt er in januari en in de zomermaanden minder geadverteerd. Op die momenten is er meer reclamezendtijd beschikbaar is. Hierdoor zullen de seconden tarieven dalen. Een beetje net zoals Uber de ritprijs bepaald, simplistisch gezegd. Tevens is de spotlengte van belang, hoe meer reclametijd, hoe hoger de uitzendkosten.
TV indexen
TV-indexen zijn waarden die worden gebruikt om de kosten voor televisieadvertenties te bepalen. Deze indexen geven aan hoe groot de vraag is naar reclamezendtijd en kunnen afhankelijk zijn van factoren zoals het seizoen, de populariteit van programma’s, kijkcijfers en doelgroepen. Elke maand is er een nieuwe index, en elke aanbieder gebruikt een andere index. Het kan daarom duurder of goedkoper zijn om bij STER te adverteren dan bij Talpa of Ad Alliance. Hieronder delen we maandelijks een update van de meest recente TV-indexen:
Update Januari 2024
Het jaar 2025 is in zicht en dat betekent een prachtig aanbod aan televisieprogramma’s. Bij Ad Alliance geniet je van ‘Winter vol Liefde’ en de spannende finale van ‘The Masked Singer’. Bij STER kijk je in januari naar het spectaculaire EK Schaatsen allround en sprint. Talpa zorgt voor gezelligheid met ‘Grote gezinnen, Grote vakantie ‘ en de ‘Miljoenenjacht Nieuwjaarsspecial’.
De marktindex voor januari 2025 is bij Ster 100, Ad Alliance 100 en Talpa heeft ook een maandindex van 100. De aanvraagperiode loopt van 18 t/m 26 november. Talpa heeft een gecombineerde markt- en maandindex van 110, Ad Alliance 107 en Ster 85. De marktindex voor tv billboarding komt bij zowel Ad Alliance als Talpa uit op 100 (voor Januari 2024 was dit ook 100). Ook doelgroep indexen, pakketindexen, basisprijzen etc. hebben invloed op de uiteindelijke kosten per GRP.
De marktindex bij Ster kan op 27 november worden aangepast, variërend tussen 80 en 110. Een stijging geldt alleen voor aanvragen na deze datum, en een verkoopstop voor januari is mogelijk.
Maandindex | Marktindex | Combi index | |
Ster | 85 | 100 | 85 |
AdAlliance | 107 | 100 | 107 |
Talpa | 110 | 100 | 110 |
Wat kost de productie van TV reclames?
De productie van een TV reclame kan zo duur zijn als je zelf wilt. Een TV reclame met een bekende actrice op een bounty-eiland kost al snel €100.000. Een korte maar effectieve animatie van 5 of 10 seconden, die kan al voor €2.500 worden gemaakt. Veel hangt af van je merk, je doelstelling en uiteraard je budget. Weet wel dat de best verkopende reclamespotjes niet per se TV-spots van reclamemakers zijn die een Gouden Loekie krijgen, maar juist een Loden Leeuw…..
Wanneer is TV reclame het effectiefst?
Wanneer TV reclame het meest effectief is, is afhankelijk van jouw doelgroep. Vaak wordt gedacht dat de effectiviteit het grootst is tussen 20.30 en 21.00 – prime time dus – omdat de kijkdichtheid dan het hoogst is, zeker op zenders als RTL en SBS. Deze aanname geldt voor sommige bedrijven, maar zeker niet altijd en voor alle bedrijven.
Strategisch adverteren op basis van GRP’s en doelgroep als onderdeel van je overall mediastrategie is het meest effectief.
Wat is een GRP in TV reclame?
GRP staat voor Gross Rating Point. GRP is de eenheid die wordt gebruikt om mediaprestaties van televisie- en radiocampagnes uit te drukken. Definitie is: één procent van de doelgroep, één keer bereiken. Het aantal GRP’s wordt berekend door het netto bereikspercentage te vermenigvuldigen met de gemiddelde contactfequentie.
Voorbeeld: 60% netto bereik en 4 contacten betekent 240 GRP’s.
Bron: Spreekbuis
Doelgroep tv-reclame kosten
Waarom je vooral wilt weten wat de TV-reclame kosten in de doelgroep zullen zijn? Simpel. Je kunt wel 500.000 kijkers hebben gehad die jouw reclame spot hebben gezien, als de mensen die jij bereikt niet binnen jouw doelgroep vallen, dan wordt de gemiddelde adverteerder niet echt blij omdat ze opbrengsten tegen zullen vallen. Ook wil je niet perse adverteren rondom je eigen favoriete programma’s, maar juist naar het reclameblok waar jouw potentiële klanten naar kijken en hiervoor is de GRP dus uitgevonden.
Top 10 adverteerders op TV in 2023
Onderstaande adverteerders zijn de grootste adverteerders op basis van bruto TV-spotbestedingen in 2023.
-
- Procter & Gamble Nederland
- Unilever
- A.S. Watson Europe
- Albert Heijn
- Lidl Nederland
- Nederlandse Loterij Organisatie
- Jumbo Supermarkten
- Odido
- Bol.com
- Friesland Campina
Bron: Screenforce TV jaarrapport
TV reclame inkopen op NPO (Ster), RTL of SBS?
Zoals je ziet komt er het nodige kijken bij TV reclame inkopen en het adverteren bij SBS 6, RTL 4 of de NPO. Er zit een wereld achter die bestaat uit creatie en strategische mediaplanning. Naast TV reclame loont het ook om verder te kijken met je mediaplan. Soms kun je beter kiezen voor radio reclame, of juist een beetje TV en een uitgebreide influencer marketing campagne. Juist hierbij helpen onze media consultants je graag. De kennismaking is gratis.
Dit artikel is geschreven door TV commercial specialist Olivier van Dam en geüpdatet in augustus 2024. Hij is ons aanspreekpunt voor veelgestelde vragen over zendtijd inkopen op de Nederlandse televisie. Ook weet hij hoe je met een zo’n laag mogelijke kostprijs zo goed mogelijk je doelgroep bereikt. Voor zowel MKB adverteerders als goede doelen en op kleine regionale zenders zoals AT5, Omroep Brabant of RTL 4, RTL 5, SBS6 of de landelijke publieke omroep (NPO).