Table of Contents
Wat is een commercial?
Een commercial is een reclamefilm die kan worden uitgezonden in een reclameblok via de radio, televisie of website. Het belangrijkste verschil tussen tv-commercials en radio commercials is dat tv-commercials zichtbaar zijn (beeld en geluid) en radiocommercials onzichtbaar (enkel geluid).
Sinds wanneer is er reclame op TV?
In Nederland is er sinds 1967 reclame op TV te zien. Eerst nog met de nodige kritieken, aangezien televisie reclame destijds nog als ‘slecht’ werd gezien. Sinds 1970 kan er tegen ‘slechte’ commercials opgetreden worden door advertenties te weigeren waartegen een (erkende) klacht is ingediend bij de Reclame Code Commissie. Zij waakt voor onsmakelijke of ongefundeerde commercials.
Veel reclames waren vroeger “braaf en gezellig” of humoristisch. Tussen 1980 en 2000 stond de tv reclame wereld in het teken van ‘Schat staat de Bokma koud’, ‘Giro blauw past bij jou’, ‘Melk de witte motor’, ‘Cora van Mora’ en natuurlijk: ‘Foutje… bedankt!’.
Hoe ziet de opbouw van een goede commercial eruit?
Veel beginnende adverteerders hebben de neiging om meerdere boodschappen in één commercial te stoppen. Dat is niet slim. Het is al een kunst om in de hoofden de consument te komen met één boodschap, laat staan met drie of vier boodschappen. Beperk je dus tot één hoofdboodschap met een duidelijke call-to-action.
TV commercial laten maken kosten
Wat een TV commercial laten maken kosten zal, hangt af van het type productie. Zo kost een TV commercial met een bekende actrice op een tropisch eiland al snel €750.000, een tv-commercial op enkele simpele (maar goede) animatie kan al voor slechts €1.000. Het hangt dus van de wensen en eisen af welke kosten op jouw commercial deal van toepassing zijn.
TV Commercial maken kosten | Prijs inclusief 3 uur cameraman op locatie & montage (vanaf) | Prijs inclusief 6 uur cameraman op locatie & montage (vanaf) |
Standaard commercial | €1.850,- | €3.250,- |
Standaard commercial + | €3.250,- | €3.750,- |
Maatwerk commercial | €5.500,- | €6.000,- |
Wat zijn de kosten van TV reclame per seconde?
De (uitzend) kosten van TV reclame worden altijd berekend met seconden, die je moet afnemen in eenheden van 5 seconden. Een goedkoop seconden tarief tijdens prime time is €1.000,- per seconden. De kortst mogelijke tv reclame van 5 seconden kost hierdoor €5.000,- per uitgezonden commercial, omdat je direct per (minimaal) 5 seconden moet afrekenen.
Wat was de duurste TV reclame ooit?
De duurste TV reclame ooit werd uitgezonden tijdens de Super Bowl in 2011, voor een tv-commercial van autofabrikant Chryster. De uitzendtijd om de commercial uit te zenden heeft 12,4 miljoen dollar gekost, exclusief productiekosten. Dit betaalde zich overigens makkelijk terug: na deze tv-reclame zijn de inkomsten van Chrysler met 50 procent gestegen. De acteur in deze commercial is Eminem, die net als Chrysler afkomstig is uit Detroit.
Hoe kun je TV reclame inkopen?
De meeste bedrijven laten hun tv reclame inkopen door mediabureaus. Zij hebben het beste zicht op welke tv-zenders jouw doelgroep kijkt. Ook hebben ze inzicht in alle aanbiedingen van bijvoorbeeld de NPO (Ster), RTL of SBS. Het mediabureau bekijkt of je kunt profiteren van een commercial deal, waardoor je reclame seconden soms wel 70% goedkoper reclame kunt inkopen. Ook stippelen mediabureaus een slimme uitzendstrategie voor je tv-reclame uit.
Commercial maken
Je kunt een commercial maken voor verschillende doeleinden, denk naast een radiocommercial maken aan tv-commercials, een online video reclamefilm op YouTube of een super korte commercial op televisie, ook wel een billboard genoemd. Billboard commercials zijn binnen 2 werkdagen te leveren.
Billboard commercials zijn ook qua kosten zeer goedkope commercials om te maken: je hebt alleen een stilstaand beeld nodig en een voice-over die zegt: “Dit programma wordt je aangeboden door..” en dan je bedrijfsnaam en USP of website. Zo’n tv commercial is al te maken voor slechts €750,- euro.
Wat is het bereik van TV-reclame?
De meeste adverteerders kiezen niet zomaar voor reclame via televisie. Een van de grootste voordelen is het enorme bereik van tv-reclame. In één klap wordt een breed publiek bereikt wordt, zeker rondom populaire tv-programma’s zoals Boer Zoekt Vrouw, Expeditie Robinson maar vergeet ook niet de primetime journaals.
Veel bekende programma’s hebben een miljoenenpubliek, die je met slechts één tv-reclame kunt bereiken. Uit onderzoek blijkt tevens dat het grote bereik van tv-reclame voor de meeste verkoop zorgt. Zo genereert tv reclame een langetermijnrespons, en doet dat meer dan ieder ander medium, online meegerekend.
Tips voor effectieve TV commercials
De beste tips voor effectieve tv commercials kun je halen uit de meest gemaakte fout. Namelijk teveel willen communiceren in één tv-commercial. Als de boodschap te complex wordt haakt de kijker af. Beperk daarom het aantal boodschappen tot maximaal een a twee per uiting, waarbij de vuistregel
- Een eenduidige propositie definiëren voor je tv commercial;
- Eén duidelijke kernboodschap definiëren voor je tv-commercials.
Humor is een populair marketing instrument, maar de toepassing daarvan moet wel op de juiste manier gebeuren. Als je niet veel ervaring hebt met tv commercials, of niet wordt begeleid wordt door een ervaren reclamebureau, kun je het beste voor simpel en kort gaan. Humor is namelijk ook heel persoonlijk. Kijk daarom bij het testen van commercials vooral naar de attentiewaarde, of je commercials op een positieve manier de aandacht kunnen trekken van je doelgroep.
Een denkbeeldig voorbeeld van een effectieve tv-commercial voor een bedrijf als 123Inkt.nl zou kunnen zijn: De goedkoopste inkt koop je nú op 123inkt.nl. Een heldere USP en een call-to-action, namelijk ga nu naar de website om die inkt te kopen. Doordat de boodschap past in slechts 5 seconden, kan de adverteerder in plaats van 2 lange spots op één avond bijna ieder uur van de avond te zien zijn voor hetzelfde inkoop tarief voor de uitzendkosten.
Wel of geen emotie in TV spots?
Hoewel je met zakelijke spots op ‘safe’ speelt zijn emoties vaak wél de drijvende kracht achter de meest succesvolle TV-reclames. Dit blijkt uit neuro wetenschappelijk onderzoek onder 100 recente TV-reclames voor 25 verschillende bekende merken, gecombineerd met marketingmix analyses van de verkoopresultaten van deze merken. Zo is bij TV-reclames met een bovengemiddelde emotionele respons de verkoopstijging 23% hoger dan gemiddeld. De ‘benedengemiddelde’ TV-reclames scoorden 15% lager dan gemiddeld.
Beperk het aantal boodschappen in TV spots
Wanneer je jouw product, dienst of aanbieding zo goed mogelijk wilt communiceren, is het zaak om het aantal boodschappen forst te beperken. Uit vele onderzoeken naar het effect van tv-commercials blijkt dat voor een tv-commercial maximaal twee boodschappen de meest optimale boodschap overdracht laat zien. Meer boodschappen in tv commercials zorgen ervoor dat mensen je commercial sneller vergeten, en dat is iets wat je niet wilt.
Wat wil je met jouw commercials bereiken?
Veel adverteerders willen in zo’n korte mogelijke tijd zoveel mogelijk vertellen. Maar uit onderzoek blijkt, dat hoe meer je vertelt, hoe minder blijft hangen, simplistisch gesteld. Hoe communiceer je wél goed? Door een heel duidelijke doelstelling te formuleren: wat wil je met je reclame bereiken? Als dat niet duidelijk geformuleerd wordt, gaan bedrijven meer opsommen dan nodig is.
Bonus tip 1: Maak TV commercials in een reeks
Commercials met personages die in een reeks zijn gemaakt vallen veel meer op. Je hoeft alleen maar één seconde George Clooney te zien om te weten waar de tv commercial over zal gaan. Deze herkenning zorgt ervoor dat het effect van de tv campagne groter zal zijn, en de adverteerder uiteindelijk meer zal verkopen. Vandaar dat Nederlandse adverteerders ook vaak bekende Nederlanders inzetten om het effect van hun tv commercials te versterken.
Bonus tip 2: Duidelijk logo gebruik in commercials
Let er maar eens op, in ieder reclameblok zijn telkens weer commercials te zien waarin het belangrijkste element ontbreekt: een duidelijke afzender. Veel reclamebureaus vinden duidelijke communicatie kennelijk niet ‘cool’, en wachten met het tonen van het merk tot het einde van een reclame. Trap dus niet in de val van zulke reclamegoeroes, want als je bijvoorbeeld je logo aan het begin toont (al is het slechts twee seconden) zullen kijkers jouw merk, jouw logo en jouw organisatie veel beter herinneren.
One Media: Productie videocommercials ● Televisiecommercial laten maken ● TV spot inkoop
One Media is hét adres waar je snel & betaalbaar jouw televisiecommercial laten maken kunt. Van showreel tot storyboard, we begeleiden het gehele productieproces van script tot aan het monteren. Met onze kennis van de markt maken we van iedere reclamespot een succes. Maar ook voor branded content of een pakkende video promo kun je bij ons terecht. Kortom, als je wilt adverteren met videocommercials of een radio commercial: bel eerst ons voor een scherpe commercial deal!