radiocommercial laten maken

Radiocommercial
laten maken

“Kruidvat, steeds verrassend altijd voordelig!”, “Gewoon bij Albert Heijn” en “NRC. Slijpsteen voor de geest”, het zijn bekende reclameslogans uit radiocommercials die je op dit moment uit de radio kunt horen komen. En een bewijs dat radioreclame ook in 2020 nog een sterk marketinginstrument is.

Aangezien One Media een goed adres is waar je een radiocommercial laten maken kunt, hebben we onze spotproducer gevraagd naar zijn allerbeste tips voor het maken van een geslaagde radiospot. Daarnaast is wat kost radioreclame een veelgestelde vraag, waardoor we ook de radioreclame kosten op deze pagina zullen behandelen.

Tip 1: Brainstorm over je radiospot

Een radiocommercial maken start niet met het direct bellen van een mediabureau. Hoewel je prima kunnen adviseren over een radiocommercial, wordt deze het best als je zelf al goed hebt nagedacht. Jij kent je product en doelgroep het best.

radiocommercial maken

Denk dus goed na over je onderscheidende karakter en de call to action van je radiospot. Probeer je boodschap zo kort als een tweet te houden, zo’n 15 seconden. Op basis van jouw input zullen onze producers een spitsvondiger en betere radiocommercial maken.

Tip 2: Eén radiospot laten maken per boodschap

Veel opdrachtgevers willen zoveel mogelijk informatie in een radiospot verwerken, want zendtijd is duur! Dit werkt echter contraproductief. Eén radiospot per boodschap werkt echt het allerbest. Het is al een kunst om in de hoofden van mensen te blijven met één boodschap, laat staan met twee.

Een trucje om toch meerdere boodschappen (of aanbiedingen) te communiceren in je radiocommercial, is de inzet van tag-ons (reminder spots). Bijvoorbeeld één hoofdspot van 15 seconden met één hoofdboodschap, en verschillende korte radiocommercials er kort achteraan van maximaal 5 seconden met je verschillende aanbiedingen of diensten.

Tip 3: Een radiocommercial laten opvallen

Een standaard radiospot laten maken is nog bij veel bedrijven dagelijkse kost. Jammer, want door anders te denken val je veel sneller op. En er zijn simpele manieren om goedkoop maar effectief op te vallen met je radiocommercial.

Door bijvoorbeeld een prikkelende vraag te stellen aan het begin, een opvallende voice-over stem, door geluidseffecten toe te passen, of juist helemaal geen effecten of muziek te gebruiken (afhankelijk van je boodschap en concept). Maar het allerbelangrijkste: doe iets anders dan de rest.

Tip 4: Begin & eindig idealiter met je merknaam

In een gemiddelde radiospot kun je makkelijk 3x je naam laten opvallen, zonder dat het onnatuurlijk klinkt. Maar begin en eindig altijd met je naam. Zo bouw je aan je naamsbekendheid en idealiter is je naam een call-to-action: “ga nu naar naamwebsite.nl”.

radiospot laten maken

De kracht van het eindigen met je werknaam is trouwens al lang geleden door reclamemakers uitgevonden. We hoeven alleen maar de slogan van Heineken erbij te halen. Freddy Heineken koos voor een slogan die heerlijk allitereerde én eindigde met zijn naam: “Heerlijk. Helder. Heineken.” Ook in 2020 nog steeds goud.

Tip 5: Gebruikmaken van maximale contactmomenten

Veel adverteerders die bij ons een radiospot laten maken willen zijn nog vaak bezig met de lengte van de radiospot. Maar als je geen ‘Coca-Cola budget’ hebt, wat vaak zo is, kun je het beste kiezen voor een zo’n korte mogelijke radiospot die zo vaak mogelijk wordt uitgezonden op de radio.

Voorbeeldje. Een adverteerder als 123inkt.nl kan zijn hele propositie kwijt in 5 luttele seconden: “Voor de goedkoopste inkt ga je nú naar 123inkt.nl”. Natuurlijk, de naam is maar 1 keer in de spot vermeld, maar doordat de spot zo kort is, kan ie 20x per dag worden uitgezonden tegen minimale kosten. Dit werkt echt een kanon!

Tip 6: Bezuinig niet op een goede radio voice-over

Vooral op Radio 1 en BNR hoor je nog regelmatig een CEO die een radio commercial heeft laten maken met zijn eigen stem. Een paar honderd euro bezuinigd, maar het klinkt soms superknullig. Slechte voice-overs leiden tevens af van de boodschap waardoor je radio commercial veel minder verstaanbaar is.

Het mooie van Nederlandse voice-overs is dat je ze kunt laten inzetten als stem van je bedrijf. “Hoi, ik ben Olivier en oprichter van mediabureau One Media” kan ook prima door een voice-over worden ingesproken. Hierdoor klinkt je spot nog geloofwaardiger en op de hele mediaproductie is een eventuele besparing van een stemacteur nihil.

Tip 7: Radiocommercials laten maken = testen

Met meerdere radiocommercials laten maken bedoelen we niet allemaal verschillende producties waardoor de radioreclame kosten enorm zullen oplopen. We bedoelen hiermee dat je korte tag-on radiospots (reminders) laat maken om te ontdekken welke aanbiedingen de meeste traffic of conversie genereren.

radiocommercials laten maken

Als je bijvoorbeeld 5 verschillende radiocommercials maken gaat, kun je op iedere werkdag één specifieke boodschap verkondigen. Omdat je het een hele dag doet (test) ontdek je welke boodschap het beste werkt, waardoor je daar vervolgens een groot of groter deel van je mediabudget op in kunt zetten. Kortom, breng online denken naar de radio!

Wat kost radioreclame?

Gemiddeld kost radioreclame tussen de €2.500 en €10.000 voor 1 week adverteren op een Nederlands radiostation. Een exacte offerte of staffel van radioreclame kosten kan worden gemaakt door te bepalen welke radiozender wordt ingezet voor het uitzenden van je radioreclame en hoe je je radiocommercial laten maken wilt (met een goedkope of bekende voice-over bijvoorbeeld).

Zo is Q-music marktleider in de doelgroep 20-54 jaar, en daardoor duurder dan bijvoorbeeld Sublime FM dat slechts een kleinere doelgroep jazz- en soul-liefhebbers bediend. Maar zoals aangegeven speelt ook lengte van je reclamespot een rol, aangezien per 5 seconden eenheid wordt afgerekend. Tevens is adverteren op de radio in de decembermaand duurder dan in januari.

Kosten radioreclame

Gesproken radiospotRadiospot + muziekRadiospot + muziek & FX
Broadcast ready: JaBroadcast ready: JaBroadcast ready: Ja
Uploaden in EAR: JaUploaden in EAR: JaUploaden in EAR: Ja
Totale kosten €500 ex.Totale kosten €850 ex.Totale kosten €925 ex. 

kosten radioreclame

Geschreven door Olivier van Dam en geupdate in oktober 2020. One Media is een mediabureau gespecialiseerd in radio en tv-commercials en het begeleiden van het hele productieproces: van tekstschrijver en script tot monteren in onze geluidsstudio, inclusief professionele voice-over en/of zanger. Beluister de showreel demo van onze studio voor alle voorbeelden.

De prijs van radio commercials is afhankelijk van je script, bijvoorbeeld componeren met of zonder zang. Al onze producties worden geleverd inclusief geluidstechnicus en studio tijd. De commercials zijn voor ieder doel inzet: van branding tot promotie. Door ons geproduceerde reclame campagnes zijn altijd inclusief volledige uitzendrechten voor commerciële omroepen en de publieke omroep.