Table of Contents
Wat is SEA?
SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising, oftewel adverteren in zoekmachines. Middels SEA is het mogelijk om advertenties te tonen op Google boven organische zoekresultaten (SEO).
Ter verduidelijking onderstaand voorbeeld: wanneer je op ‘tegelzetter gezocht’ zoekt, zie je eerst twee resultaten waar ‘gesponsord’ boven staat (Werkspot & MrFix) voordat je het eerste organische resultaat tegenkomt (Homedeal NL).
De afgelopen jaren heeft Google advertenties steeds meer ruimte gegeven boven organische zoekresultaten. Ook in bovenstaand voorbeeld zie je dat de advertenties een zeer prominente rol innemen in de zoekresultaten. Het kan dan ook lonen om SEA in te zetten om de vindbaarheid van je bedrijf / service te vergroten. Dit geldt zowel voor bedrijven die organisch goed vindbaar zijn als bedrijven die organisch niet goed vindbaar zijn.
Als we het hebben over SEA hebben we het vrijwel altijd over adverteren in Google. Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Uit onderzoek van Statcounter blijkt dat 92% van de Nederlanders Google gebruikt als zoekmachine. Iets meer dan 4% van de Nederlanders gebruikt Bing. Deze 4% hoeven we gelukkig niet links te laten liggen wanneer we met SEA aan de slag gaan, middels een handige uploadfunctie importeren we onze SEA campagnes naar Bing zodat we vrijwel heel Nederland gedekt hebben.
Waarom SEA?
Het is hierboven al kort aangestipt, met SEA vergroot je de zichtbaarheid van je website. Zodra je website online staat is deze aanwezig op het internet, dat wil echter niet zeggen dat je website ook vindbaar is. Sommige pagina’s zullen vrij snel geïndexeerd worden, terwijl andere pagina’s pas op een later moment of zelfs helemaal niet geïndexeerd worden. En dan hebben we het nog niet eens over je ranking positie. Met SEA hoef je niet te wachten tot je website organisch vindbaar is, je kunt direct na het inregelen van een campagne resultaten zien.
Hoe werkt SEA?
SEA begint met het definiëren van de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Dit is de basis voor alles wat volgt. Gedegen zoekwoordonderzoek is van groot belang, het is de fundering van je campagnes. Zonder het targeten van de juiste zoekwoorden zullen je SEA campagnes nooit het gewenste resultaat opleveren.
Hierbij is het van belang om bij ieder zoekwoord de volgende vragen te stellen:
- Was is de zoekintentie van het zoekwoord? Komen de producten / diensten die je aanbiedt overeen met de verwachting van het zoekwoord?
- Wordt er op het zoekwoord gezocht / wat is het zoekvolume?
- Hoeveel concurrentie zit er op het zoekwoord? Ben ik bereid X te betalen om gevonden te worden op dit zoekwoord? Komt dat onderaan de streep uit?
Nadat je een lijst hebt gecreerd van zoekwoorden die je wil targeten is het tijd om advertenties te maken. Deze worden gemaakt op basis van je doelstellingen, je doelgroep en de bijbehorende landingspagina(s). Dit is het startpunt van waaruit je gaat werken aan het behalen van jouw doelstellingen.
Voordelen SEA
Nog niet overtuigd? Hieronder enkele voordelen van SEA:
- Onmiddelijke zichtbaarheid: middels SEA zorg je ervoor dat je site snel in de zoekresultaten van zoekmachines wordt geplaatst, in tegenstelling tot zoekmachineoptimalisatie (SEO), waarbij het maanden kan duren. SEA is dus dé manier om in korte tijd significante resultaten te bereiken.
- Realtime controle: met betaald zoeken kun je je advertentie en budget realtime aanpassen en optimaliseren.
- Bepaal zelf een maximaal dagbudget en betaal vervolgens alleen wanneer iemand op je advertentie klikt.
- Loop geen website bezoekers mis, ruim een kwart van de internetgebruikers klikt op gesponsorde advertenties na hun zoekopdracht.
Klaar om SEA in te zetten?
Neem contact met ons op via info@onemedia.nl en laat een van onze SEA specialisten een heldere SEA strategie definieren op basis van jouw doelstellingen en budget.