Als videoproductiebedrijf is onze taal de taal van visuele content. Een cruciaal onderdeel van het creëren van effectieve visuele content aka video’s is ervoor zorgen dat deze voor iedereen toegankelijk én begrijpelijk zijn.
In onze wereld van visuele content betekent toegankelijk dat onze video’s – of dit nu een animatie, explanimation, bedrijfsfilm of commercial is – kan worden gebruikt en wordt begrepen door mensen van allerlei niveaus. Video’s hebben als doel barrières wegnemen, een inclusieve ervaringen bieden en diversiteit bevorderen.
Animatie en motion design is een vak apart: keuzes van kleurenpaletten, tekstgrootte en contrast spelen allemaal een sleutelrol bij het goed inzetbaar maken van visuele content. Het is belangrijk om deze elementen naar voren te brengen, samen met het esthetisch ontwerp en de behoeften van de klant.
Hieronder delen wij vier extra tips om visuele content zo bruikbaar en multi-inzetbaar mogelijk te maken:
Table of Contents
1. Start met een solide ontwerp
Geweldige animatie begint met een solide ontwerp. Het is van belang om voldoende tijd te steken in het ontwikkelen van diverse stijlframes. Dit maakt de start van een project iets tijdrovender maar zorgt uiteindelijk juist voor tijdwinst. Een goed begin, is het halve werk zegmaar. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de klant volledig op de hoogte blijft van hoe het eindproduct eruit gaat zien.
Bij een goed ontwerp gaat het niet alleen om esthetiek. Het moet ook functioneel zijn. Is de tekst leesbaar? Is er ergens op het scherm ruimte voor de optie om ondertiteling toe te voegen? Zijn de gebruikte kleurencombinaties contrastrijk genoeg voor iemand die een vorm van kleurenblindheid heeft?
2. Van een statisch beeld naar animatie
Dit is waar de meeste animators veel plezier hebben. Het omzetten van statische frames naar animatie. In een tijdperk waarin korte media regeren, is het belangrijk om de aandacht vanaf seconde 1 vast te houden. De eerste tien seconden moeten boeiend, snelle en flitsende zijn. Is dat niet het geval? Grote kans dat je de kijker verliest.
Hoewel alle animaties zijn ontworpen voor een specifiek gebruik (bijvoorbeeld scroll-stopmomenten op sociale media), is het belangrijk ervoor te zorgen dat deze niet alleen opvallend zijn, maar ook begrijpelijk. Naast boeiend en flitsend moet de animatie ook in staat zijn de gewenste boodschap over te brengen.
Het kan zijn dat er soms een opname een tijdje moet worden vastgehouden ten gunste van de leesbaarheid. Deze zogenaamde tempomomenten kunnen eenvoudig worden toegepast door een geanimeerde overlay-textuur toe te voegen, zoals een korrel of geluid, of door een zeer subtiele in-/uitzooming van de opname te gebruiken, waardoor je publiek je informatie kan opnemen terwijl je toch het juiste tempo en de toon behoudt.
3. Focus op nauwkeurigheid
Animatie is een van de beste manieren om informatie visueel over te brengen. De afgebeelde visuele informatie kan variëren van zeer gedetailleerd tot minder gedetailleerd, van belang is dat de informatie die je toon accuraat is.
Voor educatieve video’s is het aan te raden om samen te werken met academici in gespecificeerde vakgebieden om ervoor te zorgen dat alle informatie correct is. Voor infographics streven wij ernaar dat alle afgebeelde gegevens op het scherm in verhouding tot elkaar staan. Als er een kaart wordt weergegeven, is het belangrijk ervoor te zorgen dat betwiste gebieden met zorg worden behandeld. Al deze zaken zijn sleutelelementen bij het maken van inhoud die toegankelijk en inclusief is.
4. Hanteer een inclusieve mentaliteit
Animatie moet te allen tijde inclusief zijn. Representatie is belangrijk en als makers van inhoud hebben we de taak om altijd in gedachten te houden dat wat op het scherm wordt weergegeven, respectvol is voor wie ernaar kijkt.
Stel jezelf altijd de volgende vragen:
- Is de animatie representatief voor het beoogde publiek?
- Tonen de personages diversiteit?
- Is de inhoud cultureel gevoelig? / Is er een mogelijkheid dit aan te passen?
Ten slotte zijn de symbolen en iconen die we gebruiken om ideeën weer te geven van belang. Op het eerste gezicht kunnen ze onschadelijk zijn, maar ze hebben subtiele connotaties en versterken negatieve stereotypen. Welk symbool zou jij gebruiken om een groep vrouwen te vertegenwoordigen? Wat zou jij gebruiken om een groep mannen te vertegenwoordigen? Leidt dit tot subtiele vooroordelen? Er is geen eenvoudig antwoord.