Als er één beroepsgroep is die enorm veel bedrijfsfilms en commercials ziet, dan is het wel de voice-over. Aangezien wij dagelijks met bekende voice-overs werken, hebben wij onze favoriete stemmen gevraagd naar handige tips die je zou moeten weten. Want of je voice-over Nederlands gratis óf juist goed betaald is: de basisprincipes blijven hetzelfde voor iedere goede opname.
Table of Contents
1. Lees voice-over teksten hardop voor
Een veelgemaakte fout bij het schrijven van voice-over teksten, is dat men schrijfteksten aanlevert. Maar dat klinkt heel raar als een Nederlandse voice-over dit opneemt. Door teksten hardop voor jezelf voor te lezen, voorkom je deze fout. Want je hoort direct dat het niet klopt, en je zult de schrijftaal er snel uithalen.
2. Schrijf korte zinnen voor je voice-over
Voice-overs hebben aan weinig dingen meer hekel dan aan lange zinnen. Ze bekken nooit, en een animatie video zal hierdoor ook minder goed worden. Dat wil je dus ten allen tijden voorkomen. Knip zinnen waar het kan in tweeën, en zet de punt op logische punten. Denk ook na over plekken waar je Nederlandse voice-over kan ademhalen, en zet daar een komma of een pauze, als het kan.
3. Een sterke voice-over opening maken
Een goed begin is het halve werk, ook bij het inspreken van voice-over scripts. Denk dus meer dan gemiddeld na over de eerste zinnen. Dat kun je doen door direct je doelgroep aan te spreken, een visie neer te zetten, te beginnen met een leuk geintje (maar niet te flauw) of een probleemstelling. “Wist je dat..?” Sowieso is beginnen met een vraag vaak goed.
4. Voorkom lange opsommingen, houd ’t bij 3
Bij het Amerikaanse reclamebureau waar één van ons stage liep, zeiden ze het al in de jaren ’90. Three is the magic number. En zo is het. Zelfs de Romeinen hielden al van opsommingen in drie. De reden is simpel, met drie punten klinkt je voice-over beter en wordt deze bovendien veel beter onthouden.
5. Stuur wat je hebt alvast naar je voice-over
Meestal heb je als producent al een rauw idee wat je wilt gaan maken. Zo ben je misschien al aan de slag gegaan met je animatie video of bedrijfsfilm. Of is al bekend welke muziek er onder de voice-over wordt gezet. Vooral dit laatste helpt enorm bij een succesvolle voice-over opname. Een stemacteur weet door de gekozen muziek mee te sturen, welk tempo er van hem wordt verwacht.
Zoals je ziet zijn er nogal wat punten om aan te denken wanneer je een stemacteur gaat inzetten voor een bedrijfsfilm, animatie video of commercial. Hoewel je natuurlijk zelf de opname kunt begeleiden kun je natuurlijk ook één van de mensen van ons in-house stemmenbureau inzetten. Dan wordt je van A tot Z ontzorgd, en ben je verzekerd van dé perfecte Nederlandse voice-over.