Krantenadvertenties blijven een krachtig medium voor het bereiken van een breed publiek. In relatie tot digitale media wordt een advertentie in de krant plaatsen ervaren als tastbaar en betrouwbaar. Er is meer aandacht voor het artikel en daarom is het mogelijk meer verdieping te geven. Hoe zorg je ervoor dat je advertentie opvalt in een krant? In dit artikel bespreken we vijf tips voor het creëren van aantrekkelijke en effectieve krantenadvertenties.
Table of Contents
1. Zorg voor een pakkende titel
Ik hoor je denken, wat heb ik aan deze tip? Want wat is een pakkende titel? Verdiep je in je lezers, wie is je doelgroep? Waarom zou de doelgroep dit artikel interessant vinden en hoe heb ik in 1 klap de aandacht? Prikkel de nieuwsgierigheid van de lezer. Door de nieuwsgierigheid op te wekken, is de kans groter dat de lezer meer wil weten. Daarnaast kun je de lezers benaderen met humor of een woordgrap in de titel. Of ga je voor een serieuzere toon? Een pakkende titel kan voor iedere doelgroep iets anders betekenen, bedenk dus goed wie je doelgroep is en wat de boodschap is die je wilt overbrengen.
2. Less is more
Gemiddeld heb je twee seconden de tijd om de lezer te overtuigen om verder te lezen. Gebruik daarom één visual en wees zuinig met tekst. Het is de kunst om met zo min mogelijk woorden impact te maken bij de lezer.
3. Een krachtig beeld zegt meer dan 1.000 woorden
Pakkende visuals trekken de aandacht en verrijken je advertentie. Kies voor één sterke afbeelding die je boodschap versterkt. Met de juiste afbeelding kun je emoties oproepen die je advertentie meer impact geven. Zorg dat de gekozen beelden passen bij je boodschap en merkidentiteit. Draagt een afbeelding niets bij? Overweeg dan om deze weg te laten.
4. Autoriteit
Onderzoek toont aan dat Nederlanders kranten als de betrouwbaarste bronnen in de mediawereld beschouwen. De keuze voor een betrouwbaar mediaplatform is dan ook essentieel voor het succes van je reclamecampagne. Door je advertenties te plaatsen in een gerespecteerde nieuwsbron, bouw je mee aan de geloofwaardigheid en het vertrouwen van je merk.
5. Kijkrichting
Lezers zijn geneigd om naar ogen te kijken, ook volgen lezers de richting waar de persoon op de advertentie naar kijkt. Gebruik je een foto van een persoon of dier op de poster? Zorg ervoor dat deze naar de tekst kijkt, of recht naar voren. Zo stuur je de aandacht van de kijker naar de boodschap die je wil overbrengen. Kijk maar eens naar het verschil:
6. Technisch in orde
Advertenties in de krant dienen anders opgemaakt te worden dan advertenties op het scherm.
Kleur:
Bij het ontwerpen van advertenties is het belangrijk om rekening te houden met het medium waarop ze worden weergegeven. Voor apparaten zoals computers, tablets, tv’s of telefoons worden RGB-kleuren gebruikt. Deze kleuren worden door licht overgebracht en zijn daardoor levendiger en meer verzadigd (feller van kleur).
In een krantenadvertentie is wit nooit echt wit, krantenpapier is namelijk vaak lichtgrijs van kleur, het Financieel Dagblad is zelfs lichtroze van kleur. Daarnaast maak je bij krantenadvertenties gebruik van CMYK kleuren, die over het algemeen minder fel van kleur zijn. Het is dus belangrijk om voldoende contrast toe te passen in een krantenadvertentie.
Richtlijnen voor lijnbreedte:
Zorg ervoor dat lijnen minimaal 0,10mm (0,29pt) zijn, vanwege het raster dat bij krantendruk wordt gebruikt. Dunne lijntjes kunnen namelijk verdwijnen. Voor witte lijnen op een zwarte achtergrond is de minimale dikte 0,15mm (0,43pt).
Richtlijnen voor lettertype grootte:
Wij adviseren de volgende lettergrootten aan te houden:
- Zwarte tekst: Minimaal 8 pt
- Witte tekst in zwarte achtergrond: Minimaal 10 pt
- Witte tekst in gekleurde achtergrond: Minimaal 12 pt
Achtergrond:
Gebruik geen grote vlakken met zwarte achtergrond. Krantenpapier is dun, en een dikke laag zwarte inkt kan de leesbaarheid verminderen. Bovendien kan de inkt afgeven, wat voor ongewenste vlekken zorgt. Dat wil niemand!
Met bovenstaande tips heb je een goed startpunt om een aantrekkelijke krantenadvertentie te maken. Om alles op een rijtje te zetten:
- Zorg voor een pakkende titel
- Less is more
- Zorg voor een krachtig beeld
- Mensen houden van mensen
- Kijkrichting
- Technisch in orde.
Nu kun je aan de slag met het maken van een aantrekkelijke krantenadvertentie. Kom je er toch niet uit? Het ontwerpteam van One Media staat klaar om je te helpen.