7 tips voor buitenreclame in grote steden

tips buitenreclame

Als buitenreclame zichtbaar is op een plek waar nooit iemand komt, maakt het dan impact?

Hoe aantrekkelijk een buitenreclamecampagne ook is, met een dergelijke campagne maak je – net als met iedere andere campagne – alleen impact als je uiting gezien wordt door de juiste mensen. Adverteerders kloppen vaak bij ons aan met de mededeling dat ze een zo groot mogelijk bereik willen behalen. Een billboard op een drukke locatie lijkt dan de beste optie. Toch zijn er wat zaken waar je rekening mee moet houden mocht je dit overwegen.

Loop je door het centrum van Amsterdam, Rotterdam of Utrecht dan weet je zeker dat je twee dingen ziet: mensen en advertenties. Dat komt omdat OOH-reclame onderhevig is aan hetzelfde advies dat elk bedrijf hoort over hun marketingstrategie, namelijk: zorg dat je bent waar mensen zijn.

Het gaat echter niet alleen om mensen, het is prima mogelijk om een enorm bereik te genereren, maar als al deze vertoningen niet leiden tot je beoogde doel dan is de campagne misschien toch niet zo’n succes.

7 tips voor buitenreclame in grote steden

Als je aan de slag gaat met adverteren in grote steden en OOH op de billboard markt, houd dan onderstaande tips in gedachten:

  1. Val op: je bent niet de enige adverteerder waardoor het moeilijk kan zijn opgemerkt te worden tussen alle andere advertenties. Zorg dat je advertentie niet wegvalt tussen alle andere advertenties, onderscheid je van de rest.
  2. Behoud merk consistentie: opvallen absoluut noodzakelijk is, maar zorg wel dat je in lijn blijft met je algehele branding. De kans is groot dat de eerste actie die een geïnteresseerde persoon onderneemt na het bekijken van een aantrekkelijk reclamebord, is om het bedrijf online op te zoeken. Maar als je advertentie te veel afwijkt van je website en andere uitingen, denken ze misschien dat ze op de verkeerde link hebben geklikt.
  3. Houd het kort: op deze manier geef je niet alleen de voetganger maar ook de chauffeur, fietser en OV-gebruiker voldoende tijd om je boodschap in zich op te nemen en te onthouden.
  4. Houd nieuwe OOH-technologieën in de gaten: digitale OOH zorgde voor een revolutie in de branche en veranderde het beeld van buitenreclame compleet. En digitale buitenreclame zal zeker niet de laatste ontwikkeling zijn de komende jaren.
  5. Locatie- en plaatsingsgegevens raadplegen: niet iedere billboard locatie in een grote stad past bij ieder merk. Als je klanten vaak bepaalde doelgroepsegmenten vertegenwoordigen, wil je de beste plekken bepalen om deze specifieke klanten te bereiken. Gelukkig is dit met de schat aan gegevens die tegenwoordig bestaat en het inzicht dat onze buitenreclame experts bieden een fluitje van een cent.
  6. Plaats advertenties op meerdere locaties: zorg ervoor dat je je doelgroep meer dan eens bereikt ‘de kracht van herhaling’. Eén billboard is waarschijnlijk niet genoeg om je doelgroep te activeren.
  7. Plaats advertenties op meer kanalen: overweeg om je buitenreclame campagne te ondersteunen met advertenties op andere kanalen.