Misschien heb je de term ‘above the line’ of ‘above the line marketing’ wel eens langs horen komen en vraag je je af wat ‘above the line’ nu precies betekent in relatie tot media.
In het huidige marketinglandschap kunnen strategieën grofweg worden ingedeeld in drie categorieën: Above the Line (ATL), Below the Line (BTL) en Through the Line (TTL).
Het categoriseren van marketingcampagnes helpt marketeers bij het plannen en uitvoeren van campagnes op basis van hun doelgroep en doelstellingen. Oorspronkelijk werden deze termen gebruikt om onderscheid te maken tussen massa marketingactiviteiten met een breed bereik (ATL) en meer gerichte, doelgerichte marketinginspanningen (BTL).
Through the Line combineert zowel ATL- als BTL-strategieën..
Table of Contents
Above the line marketing
Above the Line (ATL) marketing is een brede benadering van marketing die een groot publiek wil bereiken, met als voornaamste doel merkbekendheid te creëren en op te bouwen. Deze strategie wordt gekenmerkt door het gebrek aan targeting, met andere woorden: de advertenties zijn niet specifiek gericht op een bepaald segment, maar op het grote publiek.
Voorbeelden above the line marketing
Met above the line (ATL) wordt dus de inzet van media bedoeld zonder specifieke targeting, traditioneel gezien zijn ATL campagnes massamedia die worden ingezet om een groot publiek te bereiken. Bij above the line kan je denken aan:
Televisie
TV-campagnes zijn een typisch voorbeeld van ATL-marketing. Ze hebben het vermogen om een groot en divers publiek te bereiken.
Radio
Ook radioreclame kan een breed publiek bereiken, zowel lokaal als nationaal. Radioadvertenties zijn effectief omdat ze luisteraars kunnen betrekken via creatieve audioberichten die goed resoneren tijdens woon-werkverkeer, thuis of op openbare plaatsen.
Kranten en tijdschriften zijn traditionele vormen van printmedia die worden gebruikt in ATL-marketing. Kranten en tijdschriften bieden een groot bereik op lokaal, regionaal en internationaal niveau.
Buitenreclame
Buitenreclame zoals abri’s, billboards, banners en posters die op plekken met veel verkeer worden geplaatst. Ook hier zijn de targeting mogelijkheden beperkt.
Doelen van ATL-marketing
Het primaire doel van ATL-marketing is het vergroten van merkbekendheid. Door de merkboodschap consistent te presenteren via verschillende massamedia kanalen, helpt ATL-marketing bij het creëren van een sterke en herkenbare merkidentiteit. Deze brede zichtbaarheid zorgt ervoor dat het merk top-of-mind blijft bij een groot publiek.
Above the line vs. below the line
Below the line (BTL) is zoals de naam al doet vermoeden het tegenovergestelde van above the line. Hoewel sommige TV campagnes, buitenreclame, radio en kranten advertenties onder below the line vallen omdat deze zich richten op een zeer specifieke doelgroep, moet je bij below the line eerder denken aan:
- Direct mail campagnes
- Social media marketing
- Beurzen
- Nieuwsbrieven
- Telemarketing
Het doel van below the line marketing campagnes is in de meeste gevallen conversie.
Through the line marketing
Through the line marketing is een combinatie van above the line en below the line marketing.
Wat is beter above the line vs. below the line marketing?
Above the line is niet beter dan below the line en vice versa. Het hangt volledig af van het doel wat je hebt voor je campagne. Ben je er niet zeker van wat voor jouw merk en doelstelling het beste kan werken? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op via info@onemedia.nl of bel ons direct op