Addressable TV advertising

  • Gerichte targeting met TV reclame
  • (Spontane) merkherinnering +10%
  • Uitkijkpercentage TV commercial +15%
addressable tv
one media olivier

Addressable TV advertising inzetten?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Addressable TV (ATV) is relatief nieuw in Nederland. In 2023 en 2024 zijn er diverse tests en pilots uitgevoerd om Addressable TV te testen. Inmiddels is het mogelijk om Addressable TV in te zetten.

Wat is Addressable TV?

Addressable TV is een relatief nieuwe vorm van TV reclame waarbij adverteerders TV reclames gerichter kunnen targeten op basis van gegevens over de kijker. Wanneer ATV wordt ingezet kan het zomaar zijn dat jij een andere TV reclame te zien krijgt dan een buurman, vriend of familielid terwijl jullie op hetzelfde moment naar dezelfde TV zender kijken.

Kort samengevat worden lineraire spots vervangen door digitale, addressable spots.

Voordelen Addressable TV advertising

Addressable TV biedt diverse voordelen ten opzichte van reguliere TV campagnes, met name op het gebied van targeting en segmentatie.

Waar je met een reguliere TV campagne iedereen bereikt die op een specifiek moment naar een bepaalde TV zender kijkt is dat bij Addressable TV niet het geval.

Addressable TV maakt het mogelijk om je TV commercial te tonen aan specifieke huishoudens op basis van regio, inkomen, gezinssamenstelling, interesses en woonsituatie. TV blijft een massamedium, maar het ‘met hagel schieten’ is met deze nieuwe targeting mogelijkheden grotendeels voorbij.

Om deze targetingopties aan te kunnen bieden worden er verschillende databronnen gecombineerd, waaronder data uit het kijkonderzoek, CBS, Kadaster, WOZ-waarde en Geomarktprofiel-data (voorheen GDM).

Lineaire vs. Addressable TV advertising

Dit maakt deze manier van adverteren op TV een stuk efficiënter, maar liefst 30% is uit grootschalig onderzoek gebleken. De kans dat een TV reclame wordt uitgekeken stijgt maar liefst met 15% en ook (spontane) merkherinnering is 10% hoger. Daarbovenop komt dat kijkers emotioneel sterker reageren op Addressable TV advertising. Dit is niet verrassend aangezien deze reclames beter aansluiten bij de wensen, behoeften en interesses van de kijker dan bij lineaire TV advertising.

Hoeveel kost Addressable TV?

De kosten voor Addressable TV worden net iets anders berekend dan de manier waarop TV traditioneel wordt afgerekend, op basis van Gross Rating Points (GRP).

Bij Addressable TV wordt er afgerekend per duizend impressies (CPM).

Kan ATV op alle TV zenders?

Wij verwachten dat het niet heel lang zal duren voor ATV de standaard wordt, maar vooralsnog is het niet mogelijk om ATV in te zetten op alle Nederlandse TV zenders. Op de volgende zenders kan het wel:

  • RTL 4
  • RTL 5
  • RTL 7
  • RTL 8
  • RTLZ
  • RTL Crime
  • RTL Lounge
  • SBS6
  • Net 5
  • Veronica
  • Videoland
  • EUROSPORT
  • ESPA
  • ZiggoSport
  • Comedy Central
  • 24Kitchen
  • Discovery & Discovery Science
  • TLC
  • MTV
  • HGTV
  • National Geographic & Nat Geo Wild
  • Animal Planet
  • Paramount Network
  • XITE
  • Star Channel
  • H History
  • Crime+Investigation
  • ID
  • ONS
  • Disnep XD & Disney Channel
  • Nickelodeon
  • Nick Jr.
  • Eigen Huis & Tuin: Lekker leven

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op via info@onemedia.nl of bel ons op 020 210 1770. Onze experts helpen je graag verder.