Onderzoeksbureau Motivaction heeft een nieuw, interessant radio-onderzoek gepubliceerd. Hieruit blijkt dat radio in het algemeen een bijzonder goed imago heeft. Zo kwalificeren Nederlanders het medium radio als ‘interessant’ en ‘toegankelijk’. Tevens worden nieuwe luistervormen zoals podcasts zeer aandachtig beluistert. BNR Nieuwsradio is als zender enorm actief op podcast gebied, en veel bedrijven nemen podcast sponsoring mee als BNR advertenties.
Table of Contents
Extra aandacht voor BNR reclameblokken
Maar liefst 81% van alle BNR-luisteraars geeft aan met bovengemiddeld veel aandacht naar BNR te luisteren, tegenover een gemiddelde van 41% van de luisteraars van de andere onderzochte zenders. Daarbij is het voor mediabureaus zeker relevant te vermelden dat 18% van de ondervraagde luisteraars aangeeft met aandacht naar de reclameblokken van BNR te luisteren, want bij de andere onderzochte zenders is dit slechts 7%.
Motivaction concludeert tevens in het onderzoek dat luisteraars het meest geconcentreerd naar BNR luisteren, te weten 82% voor BNR Nieuwsradio en gemiddeld 36% bij de overige radiostations. Ook neemt 63% van de BNR luisteraars bewust de tijd om goed te luisteren, tegenover gemiddeld 32% bij de overige radiozenders.
BNR luisteraars: interessant en betrouwbaar
De research consultant van Motivaction concludeert dat BNR aandachtiger wordt beluisterd dan de tien andere onderzochte radiostations. BNR Nieuwsradio scoort onder haar luisteraars ook het hoogst op interessant, betrouwbaar en geconcentreerd beluisteren.
Managers en CEO’s
Alles samengevat heeft BNR een zeer bijzondere positie in het Nederlandse radiolandschap. Interessant voor adverteerders blijft natuurlijk het feit dat er bovengemiddeld veel zakelijke beslissers (zoals managers en CEO’s) naar BNR luisteren. Ook het zeer diverse podcast aanbod maakt de commerciële nieuwszender interessant voor bepaalde niches, die normaliter hun doelgroep niet zo specifiek via de radio kunnen bereiken.
Snel adverteren op BNR
Adverteren op BNR kan overigens sneller dan men denkt. Onze account managers plannen dagelijks radio campagnes in, en een nieuwe radiospot kan daarom al binnen enkele werkdagen on-air zijn. De productie van een effectieve radiospot (inclusief voice-over en muziek) kan binnen 24 uur worden opgeleverd. Neem gerust contact op voor meer informatie.