Mede dankzij de pandemie beleefden podcasts vorig jaar hun grote doorbraak, in Nederland, maar ook in veel andere landen. Vooral onder mensen in de leeftijdsgroep tot 35 jaar groeide het aantal podcast luisteraars. Waarbij Spotify de meest gebruikte app is en was om naar podcasts te luisteren. Naast Spotify is ook YouTube een veelgebruikt medium om podcasts te luisteren en te bekijken. Steeds meer podcasts makers filmen de opnames.
De toename in het aantal luisteraars van podcasts maakt het ook een stuk interessanter voor adverteerders om voor, tijdens of na een podcast te adverteren. Vooral shows over specialistische onderwerpen, nieuws, politiek- en andere actuele maatschappelijke ontwikkelingen zijn populair. Dit maakt het mogelijk om heel gericht te targeten.
Stel je hebt een zakelijke doelgroep, tip: in een BNR podcast adverteren. Dit is slechts een voorbeeld, maar zo is er voor elke doelgroep een geschikte podcast om in te adverteren.
Table of Contents
Warme leads via podcasts
Podcast reclame zorgt voor warme leads. Hierdoor is de kans groter dat ze jouw product of dienst afnemen. De kwaliteit van dit type leads is vergelijkbaar met de kwaliteit van leads die voortkomen uit mond-tot-mondreclame. Diverse onderzoeken wijzen ook uit dat het conversieratio van podcast leads vele malen hoger is dat dat van leads voortkomend uit website verkeer.
Podcast advertenties steeds populairder
Podcast advertenties zijn een snelgroeiende markt. Hoewel de markt nog klein is in vergelijking met de totale digitale markt groeit het snel. En dat de markt nog relatief is klein is, is een voordeel voor adverteerders.
Hoge attentiewaarde
Advertenties zijn minder gebruikelijk en vallen daardoor meer op, ze hebben een hoge attentiewaarde. Je wordt niet overstemd door al het advertentie geweld. Daarnaast worden podcast advertenties, mits zij goed aansluiten bij de doelgroep, als veel minder vervelend ervaren omdat zij zo goed aansluiten bij de behoefte van de doelgroep. Plus het is nog relatief goedkoop om te adverteren in podcasts.
Betrokken luisteraars
Podcast luisteraars zijn vaak betrokken luisteraars, ze volgen een bepaalde show en luisteren deze wekelijks. Grote kans dat je podcast luisteraars meerdere keren bereikt als je enkele weken op rij adverteert, een hoge frequentie is absoluut mogelijk.