Onder onze adverteerders blijft radioreclame jaar in jaar uit populair. Begrijpelijk, want met radioreclame kan je een groot publiek bereiken, zonder al te diep in de buidel te moeten tasten.
Ben jij benieuwd of radioreclame geschikt is voor jouw bedrijf? Je kunt ons altijd gratis en vrijblijvend bereiken op info@onemedia.nl of bel ons op 020 210 1770. Lees vooral ook verder als je meer wilt weten over adverteren op de radio en de daarbij behorende kosten.
Table of Contents
Wel of niet adverteren op de radio?
Bedrijven van alle groottes adverteren op de radio om hun boodschap te verspreiden. Omdat radio een gratis medium is, is het breed toegankelijk, dit maakt radioreclame bij uitstek geschikt om de naamsbekendheid te vergroten en een groot publiek te bereiken.
Relatief goedkoop
Traditionele media staan erom bekend duur te zijn. Radio reclame is vaak juist relatief goedkoop, zeker in vergelijking met buitenreclame en al helemaal met televisie reclame. Ook de productiekosten zijn laag, het enige wat je nodig hebt is een script en een stemacteur.
Relatie opbouwen
Radio blinkt uit in zijn vermogen om een relatie op te bouwen en contact te maken met je doelgroep. Waar andere marketingactiviteiten vertrouwen op beelden, koppelt radioreclame jouw merk aan een stem. Radioreclame biedt je een manier om 1-op-1 met je doelgroep te spreken. Naast de stem kunnen geluidseffecten, jingles en storytelling bijdragen aan de kracht van de reclame.
Korte doorlooptijd
Een ander voordeel is de korte doorlooptijd. Radiospots kosten weinig tijd om te produceren. Een script is zo geschreven, opgenomen en ook het toevoegen van geluidseffecten of muziek hoeft niet al te lang te duren. Als je een advertentie met een actuele boodschap nodig hebt, is radio wellicht een goede keuze.
Hoeveel kost radioreclame?
Er is geen vaste prijs om op de radio te adverteren. Radioreclame kan variëren van enkele honderden euro’s tot (tien)duizenden. Dit is vooral afhankelijk van de hoeveelheid radiospots, de periode waarin je hoorbaar wilt zijn en natuurlijk de radiozender. Adverteren op een kleine lokale radiozender is een stuk goedkoper dan adverteren op een nationale zender als Qmusic.
Meestal worden radio tarieven berekend met behulp van deze formule: Aantal luisteraars x kosten om 1.000 luisteraars te bereiken (CPM) = kosten van reclame per spot. Maar ook
Laten we hier iets dieper op ingaan. Radioreclames worden verkocht in dagdelen of tijdssegmenten in stappen van 15 seconden, 30 seconden en 60 seconden. Waarbij de meeste radiospots 15 seconden duren. De dagdelen omvatten doorgaans de ochtendspits, middagspits, avondspits, avond en de nacht. Elk tijdslot wordt geprijsd op basis van het voorspelde aantal luisteraars. Hoe meer luisteraars, hoe hoger het tarief.
Over het algemeen zijn late night tijdslots het goedkoopst, maar met deze tijdslots bereik je ook het minste aantal luisteraars. Ochtend- en avondspits zijn de populairste tijden voor luisteraars om af te stemmen. Daarom zijn dit de duurste tijden om een radiospot te kopen.
Frequentie
Een ander element dat van invloed is op de prijs is de frequentie. Dit is het aantal keren dat de gemiddelde persoon je radiospot in de loop van een week hoort. Ook bij radio is herhaling key. Hoe vaker mensen je advertentie horen, hoe groter de kans dat zij jouw merk zullen onthouden en hoe groter de kans dat zij zullen doen waar jij ze toe oproept.
Net als kosten heeft frequentie geen magisch getal. Wel kunnen wij je een bandbreedte geven, dat wil zeggen hoe vaak je minimaal en maximaal gehoord wilt worden. Maximaal klinkt misschien raar, maar als je radiospot te vaak gedraaid wordt dan treed er geen effect meer op of zelfs een averechts effects.
Lengte radiospot
De duur van de advertentie kan ook van invloed zijn op de kosten. Tarieven zijn over het algemeen hoger voor langere en goedkoper voor kortere radiospots. Een spot van 15 seconden is vaak goedkoper om te produceren en goedkoper om te plaatsen dan een spot van 30 seconden, maar staat je niet blind op de kosten, vraag je altijd af: kan ik mijn boodschap in die tijd effectief overbrengen?
Concurrentie
Bepaalde tijden van het jaar, zoals Black Friday, Cyber Monday, Moederdag, Vaderdag, Koningsdag, Kerstmis of tijdens speciale evenementen zoals het EK, WK en de Olympische Spelen kunnen de kosten van een radioreclame opdrijven vanwege de grotere vraag.
Productiekosten radio
Wat betreft de productiekosten kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Je kunt de radiospot zelf inspreken, laten inspreken door een professionele voice-over of een BN’er. Aan iedere optie hangt een ander prijskaartje.
Benieuwd wat voor prijskaartje er aan jouw radioreclame hangt? Neem dan contact met ons op!