Table of Contents
NPO Radio 1
Adverteren op Radio 1 is bij uitstek geschikt voor bedrijven met een zakelijke doelgroep en hoger opgeleiden. Met een reclamespot op NPO Radio 1 bereik je wekelijks 2,2 miljoen luisteraars.
Radio 1 is een radiostation dat bekend staat om onafhankelijke berichtgeving over nieuws, actualiteiten, politiek en debat. Bekende programma’s van NPO Radio 1 zijn onder andere De Nieuws BV, Langs de Lijn, Kunststof en Vroege Vogels.
Doelgroep Radio 1
Radio 1 staat bekend om het hoge percentage hoogopgeleide 40 plussers onder de luisteraars. De man / vrouw verhouding is ongeveer 50/50. Verder is de doelgroep voornamelijk hogeropgeleid en hebben zij bovengemiddeld veel te besteden.
Onder hen bevinden zich ook veel zakelijke (b2b) beslissers, dit zijn mensen die verantwoordelijk zijn voor bedrijfsaankopen. Onder de 2,2 miljoen wekelijkse luisteraars bevinden zich bijna 300.000 zakelijke beslissers.
Heeft dit overlap met jouw doelgroep? Dan is het zeker het overwegen waard om radioreclame op NPO Radio 1 in te zetten.
Kosten adverteren Radio 1
Het kost ongeveer €3.900,- om 1 week te horen te zijn op NPO Radio 1. Voor radiocommercials betaal je een tarief per seconde, waarbij het gemiddelde tarief bij NPO Radio 1 rond de €7.50,- per seconde ligt. Doordeweeks ligt het secondetarief net iets hoger, in het weekend het iets lager.
Kosten adverteren Radio 1 | 1 week op Radio 1 | 2 weken op Radio 1 |
Kosten Radio 1 (5x per dag o.b.v. 15 seconden spots) | €3.900,- | €7.800,- |
Kosten Radio 1 (10x per dag o.b.v. 15 seconden spots) | €7.800,- | €15.600,- |
Let op: Bovenstaande kosten voor adverteren op Radio 1 zijn een indicatie. De kosten kunnen – afhankelijk van de periode – soms iets hoger, soms iets lager uitvallen. Het tijdvak van je commercial heeft bijvoorbeeld invloed op de prijs maar ook de maand waarin je wil adverteren. In het eerste kwartaal en de zomermaanden liggen de tarieven bij de meeste radiozenders lager dan in het laatste kwartaal net voor Kerst en de jaarwisseling.
Ontwikkelingskosten radiospot
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: het laten ontwikkelen van een radiospot hoeft echt niet duur te zijn. De ontwikkelingskosten hangen – niet verrassend – af van jouw wens. Je kunt het zo gek en duur maken als je zelf wilt maar het hoeft niet. Sommige bedrijven willen de tekst per se laten schrijven voor een creatief bureau en de reclamespot laten inspreken door een BN’er, hier hangt een prijskaartje aan.
Onze ervaring is echter dat het Nederlandse publiek net zo goed en soms zelfs beter reageert op een simpele, duidelijke, no-nonsense radiocommercial ingesproken door een stemacteur.
Waarom radio reclame?
Radioreclame is nog steeds enorm populair onder onze klanten, het is namelijk een effectieve manier om je doelgroep te bereiken. Met radio bereik je niet alleen in korte tijd een miljoenen publiek, ook specifieke doelgroepen zijn goed te bereiken als je de juiste radiozender kiest, het juiste tijdvak en de juiste programmering.
Enorm bereik
Radio is en blijft een massamedium, met adverteren op een populaire radiozender als Radio 1 met 2,3 miljoen wekelijkse luisteraars is het bereik enorm.
Meerdere contactmomenten
In tegenstelling tot veel andere media luisteren mensen radio vaak uren aaneengesloten. Als adverteerder geeft dit je de kans om meerdere contactmomenten te creëren met je doelgroep. Zo maak je goed gebruik van de kracht van herhaling.
Snel geregeld
Adverteren op NPO Radio 1 is zo geregeld. Onze radiospecialisten plannen dagelijks radiocommercials in en vaak kan je radiospot dezelfde week nog live. Een groot voordeel als je met je spot wil inspelen op de actualiteit! Over het algemeen zijn onze klanten de meeste tijd kwijt aan het schrijven van de tekst, als dit eenmaal geregeld is dan ben je in een oogwenk on-air.
Relatief lage kosten
Radioreclame is betaalbaar voor bijna iedere adverteerder, zoals je hierboven ziet zijn de seconde tarieven te overzien, iets wat bij TV nog wel eens anders is. Ook de creatie van een radiospot kan onder de €1.000,-. Met andere woorden, voor minder dan €10.000,- is jouw boodschap 2 weken langs op Radio 1 te horen.
Advertenties niet skippable
Een extra voordeel van radioreclame is dat je de reclamespot in tegenstelling tot bij vele andere media niet kunt overslaan. Je kunt natuurlijk op een andere radiozender afstemmen maar in de realiteit gebeurt dit maar mondjesmaat.
Neem contact met ons op voor een advies op maat!
De specialisten van One Media helpen je graag met het kiezen van het juiste radiostation zodat we jouw doelgroep kunnen bereiken. Ook kijken we graag samen met jou naar je beschikbare budget en de mogelijkheden die dat biedt. Want uiteindelijk gaat het om het beste resultaat.