Afgelopen weekend werd bekend dat The Voice of Holland voor onbepaalde tijd in de RTL programmering wordt geschrapt vanwege sexueel grensoverschrijdend gedrag van enkele juryleden. Het schrappen kost een behoorlijke som: namelijk bijna €57 miljoen aan gemiste RTL 4 advertenties, zo meldt Adfact op basis van eigen berekeningen.
Table of Contents
TV advertenties rondom The Voice
Adfact heeft uitgerekend wat er gemiddeld aan tv-advertenties rond afleveringen van The Voice of Holland is besteed in het recente verleden. Wat blijkt? Door een compleet seizoen van The Voice te schrappen zou RTL zo’n 29 miljoen mislopen op basis van zeventien afleveringen.
Inkomsten per tv-uitzending
De inkomsten per aflevering liggen om en nabij de 1,7 miljoen euro. Maar nu hebben we het alleen nog over de ‘reguliere’ afleveringen van The Voice. Nu ook The Voice Kids en The Voice Senior voor onbetaalde tijd uit de programmering loopt RTL nog meer geld mis.
Rond een aflevering van The Voice Kids wordt zelfs nog iets meer uitgegeven aan tv-reclame dan voor het programma met volwassen, namelijk bijna 1,9 miljoen euro in plaats van 1,7 miljoen euro.
Advertentie inkomsten vol seizoen
Een volledig seizoen van The Voice Kids (tien afleveringen) leverde RTL 19 miljoen euro op. The Voice Senior was goed voor nog eens 9 miljoen advertentie omzet.
Ingekochte billboards van mediabureaus
Ook zijn er nog veertien ’tv billboards’ van de hoofdsponsors (‘Dit programma wordt medemogelijk gemaakt door..’). De billboards voor de laatste aflevering waren al door mediabureaus gekocht, maar komen dus ook allemaal te vervangen.
PR storm
Het tv-programma The Voice en de familie De Mol zijn in een enorme PR storm terechtgekomen, alle media delen ieder nieuwtje over het programma en zijn bedenker maar al te graag. In RTV Monitor, dat alle nieuwsrubrieken van Nederlandse media voor PR bureaus registreert, kwam nieuws over The Voice in meer dan 750 uitzendingen voor tussen afgelopen zaterdag tot vandaag. Een flinke uitdaging voor het pr bureau dus.
Programma sponsoren
Direct na het uitkomen van het nieuws over The Voice trokken verschillende programma sponsoren hun handen van de talentenjacht af. Zo maakten T-Mobile (ook bekend van hun samenwerking met Ali B), Renault en Lidl bekend om hun samenwerking met The Voice per direct te stoppen.
‘Lopende onderzoek eerst afwachten’
RTL Nederland heeft op dit moment al tien kant-en-klare afleveringen van The Voice of Holland en The Voice Kids klaarliggen, maar RTL weet nog niet of deze afleveringen überhaupt nog uitgezonden worden. RTL zegt het spijtig voor de kandidaten te vinden, maar vindt het belangrijk om eerst het lopende onderzoek af te wachten.
I Can See Your Voice
RTL Nederland besloot de huidige reeks van The Voice of Holland te schrappen vanwege berichten over seksueel wangedrag van muzikaal leider Jeroen Rietbergen. Het gat in de programmering vult RTL vanaf deze vrijdag op met een nieuwe serie van I Can See Your Voice.