Adverteren: T-Mobile koopt taxireclame bedrijf (DOOH)

octopus

De afgelopen 20 jaar hebben we deze trend vaker gezien: een merk doet zélf een investering in de reclamesector en wordt exploitant. En de omgekeerde beweging: zo verkochten AT&T en Verizon recent hun investeringen in online advertentie technologie. Maar T-Mobile start nu weer een nieuwe trend door met Octopus Interactive zelf een advertentie technologie en content bedrijf te kopen.

Dit is een bericht in de categorie: adverteren quotes.

Octopus Interactive: advertenties in taxi's

Octopus Interactive verkoopt advertentieruimte via digitale schermen in taxi’s, een vorm van taxireclame dus. Ook levert het bedrijf op deze schermen entertainment zoals video content en games. De voorwaarden van de deal met T-Mobile zijn niet bekendgemaakt, maar de huidige 50 werknemers van Octopus worden onderdeel van het telecombedrijf.

T-Mobile heeft ambities: ‘grote speler worden'

T-Mobile zegt tegen Amerikaanse media dat het een grote speler wil worden in de advertentietechnologie sector. In plaats van massale content acquisities te doen, begon T-Mobile in 2019 klein met een deal voor PushSpring, een advertentietechnologie bedrijf gespecialiseerd in mobiele advertenties en pushmeldingen.

T-Mobile Marketing Solutions

Sindsdien heeft men gebouwd aan T-Mobile Marketing Solutions. De advertentiegroep van T-Mobile richt zich bijvoorbeeld niet op iPhones en iPad-apparaten, hoogstwaarschijnlijk zijn ze terughoudend geworden na de recente privacy wijzigingen van Apple’s iOS 14.

Octopus bereikt vooral iOS gebruikers

Terug naar Octopus, het blijkt dat de vier op de vijf Octopus gebruikers iOS klanten zijn, waardoor deze gasten cq. gebruikers voor T-Mobile zeer waardevol zijn. Het betekent echter ook dat T-Mobile de advertentietechnologie niet kan gebruiken om deze gebruikers opnieuw te targeten.

octopus interactive bereik

Adverteren bij vijf miljoen unieke kijkers

Octopus Interactive is nog geen enorme bereiksklapper voor T-Mobile: de startup zegt dat het vijf miljoen unieke kijkers per maand bereikt, wat ook ondersteund wordt door Nielsen-cijfers. Maar Octopus Interactive opent wel meerdere nieuwe programmatische kanalen voor T-Mobile, zoals video en digital out-of-home (DOOH), twee kanalen die sterk in opkomst zijn .

Pitchen voor tv-reclame budgetten?

Doordat Octopus vooral videocontent brengt op de achterbank, kan men ook pitchen voor tv-reclame budgetten. Dat klinkt nu nog een beetje gek, maar je moet je wel realiseren dat de auto steeds meer een entertainment belevenis wordt, zeker op de achterbank en in de verre toekomst ook in het tijdperk van zelfrijdende auto’s.

Wat T-Mobile vooral kan met Octopus

Tot zover onze Chriet Titulaer blik op deze overname. Vooralsnog lijkt het erop dat T-Mobile vooral geinteresseerd is in de meest gebruikte functie van Octopus Interactive: QR-codes serveren die gebruikers kunnen scannen om aanbiedingen te bekijken en apps op hun telefoon te installeren. En tot slot is het goed nieuws voor taxichauffeurs die op deze manier een centje extra kunnen verdienen met tabletschermen voor hun passagiers.