Mag je in Adwords adverteren op de merknaam van een concurrent? Het korte antwoord is: ja.
Misschien kwam je net een advertentie tegen van een concurrent toen je op je eigen bedrijfsnaam zocht. Of overweeg je op de bedrijfsnaam van een concurrent te adverteren.
Bedrijven kunnen jouw merknaam gebruiken in hun Google advertenties, zolang de naam geen handelsmerk is en de manier waarop ze deze gebruiken niet als misleidend kan worden beschouwd.
Adverteren in Google?
Bekijk onze pagina: Google Adverteren
Table of Contents
Bedrijf is geen handelsmerk
Als de naam van een bedrijf een handelsmerk is dan staat het je als concurrent vrij om op de bedrijfsnaam te adverteren. Vele grote bedrijven registreren hun bedrijf echter als handelsmerk, is dit het geval dan zijn zij exclusieve eigenaren en mag jij als concurrent de naam niet gebruiken in een advertentietekst.
Hierop geldt wel een uitzondering, bijvoorbeeld als jij als bedrijf een verkoper bent van een bepaald merk. Zalando mag bijvoorbeeld een advertentie inzetten voor Vans schoenen.
Advertentie is geen misleiding
Een advertentie met de bedrijfsnaam van een concurrent mag niet misleidend zijn. Het moet duidelijk zijn dat de advertentie van de concurrent is.
Kan ik er iets aan doen als mijn concurrent op mijn merknaam biedt?
Je kunt de concurrent altijd benaderen met de vraag om niet op jouw merknaam te bieden, binnen de goede doelen wereld wordt hier veelal aan voldaan. Binnen de commerciële wereld een stuk minder. Soms helpt het om een zogenaamde ‘wapenstilstand’ in te voeren, jij biedt niet op hun merknaam en andersom. Als je concurrent denkt ‘bekijk het maar’, heb je echter geen voet om op te staan.
Er zijn wel dingen die je zelf kunt doen om concurrerend te blijven. Zorg er om te beginnen voor dat je zelf ook adverteert op je eigen merknaam. Want als een concurrent op jouw merknaam biedt en jij niet, dan wordt hun advertentie boven jouw organische resultaat weergegeven. Dit is iets wat je absoluut niet wilt.
Waarom biedt een concurrent op jouw merknaam?
De belangrijkste reden waarom bedrijven bieden op de merknaam van een ander, is om websiteverkeer weg te pakken bij de concurrentie. Het verkeer dat op een concurrent zoekt is namelijk ook relevant voor hen omdat het op zoek is naar een product of dienst die zij zelf ook aanbieden.