De reclamewereld evolueert en past zich voortdurend aan, een van de belangrijkste trends van dit jaar en komende jaren is: audio reclame en meer specifiek: podcast advertenties.
De populariteit van podcasts blijft groeien. Uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK blijkt dat er ruim 1,3 miljoen Nederlands naar een podcast luisterden in mei van dit jaar ten opzichte van iets minder dan 1 miljoen in januari van dit jaar. Een groei van ruim 300.000.
In de eerste vijf maanden van 2022 luisterden zelfs meer dan 3 miljoen Nederlanders naar een podcast, een cijfer wat mogelijk nog hoger ligt omdat niet alle streams correct gemeten worden.
Een interessant feit: bijna de helft van de podcast luisteraars in jonger dan 35 jaar.
Table of Contents
Wat is audio reclame?
Audio reclame is zoals de naam al doet vermoeden de levering van advertenties in audio formaat via online streaming platforms zoals Spotify en Apple music en andere podcast platforms of apps voor het streamen van audio.
Audio wordt allang niet meer enkel geconsumeerd tijdens het woon-werkverkeer. We luisteren met z’n alleen naar een podcast tijdens een wandeling, sporten, boodschappen doen, schoonmaken of een avondje bankhangen.
Of je nu een gevestigd bedrijf, start-up of stichting bent, negeer deze kans niet. Gebruik audio reclame om klanten en prospects te bereiken.
Audio reclame is niet alleen kosteneffectief maar ook een van de meest eenvoudig te implementeren advertenties.
Mogelijkheden audio advertenties
Programmatic audio advertenties worden op dezelfde manier weergegeven als programmatic video advertenties. Voor elke campagne worden doelgroep, budget en parameters ingesteld.
Net als bij video kunnen advertentieplaatsingen zijn: preroll, midroll en postroll. Dit betekent dat je advertentie voor, tijdens en na een streaming sessie kan worden afgespeeld. De lengte van een audio advertentie is doorgaans 15, 30 of 60 seconden.
Audio reclame is voor veel bedrijven toegankelijker dan bijvoorbeeld radioreclame. Daarnaast heb je als adverteerder de mogelijkheid om specifieke podcast genres te selecteren die aansluiten bij de interesses van je doelgroepen. Gedetailleerde targeting betekent een beter rendement op advertentie uitgaven.
Audio advertenties via podcasts hebben vaak ook een meer gemoedelijke toon dan radioreclame en de advertentie is meestal persoonlijker, specifieker en daarmee relevanter.