Uitgever NRC Media duikt in de podcast markt door een specifieke sales-afdeling hiervoor op te tuigen. Onder de naam Audiohuis Podcastnetwerk wil men door een breed opgezet netwerk adverteerders diverse advertentie posities aanbieden rondom haar eigen podcasts en podcasts van derden.
Table of Contents
Bekende podcasts in NRC netwerk
NRC Media investeert al een tijdje in de uitbreiding door andere relevante podcast makers in haar netwerk aan te sluiten. Denk hierbij aan bekende podcasts zoals De Stroom, FC Afkicken en de bekende internationale show Podwave.
Podcast past bij journalistiek
De uitgeverij is enkele jaren geleden al op de podcast trein te springen. De mediavorm sluit naadloos aan op de diepgravende journalistiek van NRC Media en voegt juist mediatijd toe aan haar nieuwsgierige doelgroep die zich meer in een bepaald onderwerp wil verdiepen.
Mediastrategie NRC Media
Dat de mediastrategie van NRC Media werkt, wordt ook bevestigd door de luistercijfers. Sedert de zomer van 2021 publiceert NLO (bekend van de radioluistercijfers) ook de luistercijfers van podcasts en audio on demand, en deze ranklijst wordt aangevoerd door de podcasts NRC Media.
NRC Media geeft aan dat het vorig jaar de ambitie had neergelegd om in Nederland dé autoriteit te worden op het gebied van podcasts. KPI’s voor het mediabedrijf zijn hierbij kwaliteit, creativiteit, effectiviteit én bereik.
Vergroten podcast bereik
Om het bereik van podcasts te verbreden ging NRC Media joint ventures aan met FC Afkicken voor sportliefhebbers en De Stroom om jongere subculturen te bereiken. NRC heeft aan dat zij geloofd in de kracht van communities rondom deze podcast shows en persoonlijkheden, waardoor er sterke crossmediale concepten kunnen worden gebouwd.
Branded content
De nieuwe podcasts ook nieuwe deuren naar andere doelgroepen, en uiteraard ook weer andere podcsast adverteerders en sponsors. Adverteerders weten NRC Media inmiddels goed te vinden want de podcast advertentieposities worden effectief benut, ook op creatief vlak. NRC Media maakt namelijk ook steeds meer branded content: speciale podcasts in samenwerking met adverteerders.
Podcast doelgroep
Volgens NRC Media willen steeds meer adverteerders zijn waar de consument is, mét hoge betrokkenheid. Dankzij branded content kan er een nauwe relatie tot stand komen tussen merken en consumenten. Een ander voordeel is uiteraard dat via podcast consumenten worden bereikt die doorgaans via andere media zoals radio en televisie minder goed zijn te bereiken, vooral de jongere hoogopgeleide professional bijvoorbeeld.
Audiohuis Podcast Netwerk
Terug naar Audiohuis Podcast Netwerk, dat volgens NRC Media een kwalitatieve én kwantitatieve impuls gaat geven aan haar podcastbereik. Naast advertentieposities voor podcasts van het NRC-merk, worden hier ook posities verkocht rondom podcasts van niet-eigen merken, zoals De Stroom, FC Afkicken én van PodWave.
Podwave
Podwave is 4 jaar geleden gelanceerd door het toonaangevende digitale audio-adservingsysteem AdsWizz. In Nederland is NRC Media de exclusieve partner van PodWave en het enorme netwerk, met zo’n 9 miljoen advertentieposities, vertegenwoordigt meer dan 10.000 internationale podcasts. Een slimme move dus van NRC Media om zo een nog relevantere one-stop-shop voor podcast adverteren te worden.