Bereik je doelgroep op social media met de juiste content

content sociale media

In deze blogpost gaan we verder in op de vraag ‘Hoe bouw je een social media strategie?’. Misschien kom je tot de conclusie dat social media uit handen geven voor jou de beste optie is. Misschien ga je na het lezen van deze blogpost enthousiast zelf aan de slag.

Content diversificatie is belangrijk

Het maakt niet uit op welk platform je post, je moet ervoor zorgen dat je niet elke keer hetzelfde plaatst. Elk platform geeft je de mogelijkheid om verschillende typen inhoud te plaatsen. Of het nu foto's, video's, tekst, blog posts of meer zijn, maak er gebruik van.

Wanneer je steeds weer dezelfde inhoud plaatst, wordt het lastiger om je volgers te boeien en aan je te binden. De kans is groot dat ze je ontvolgen als ze hetzelfde soort dingen een keer te vaak zien.

Wees creatief

Wees creatief met je social media content, heb lef, neem de tijd om nieuwe soorten content uit te proberen, en kom erachter wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Bekijk bijvoorbeeld de interactie percentages per type content. Dit is een goede graadmeter wanneer je wilt bepalen wat wel / niet werkt.

Instagram Reels

Een voorbeeld van social media content zijn de Instagram Reels. Dit zijn video's van zestig seconden die op Instagram te zien zijn en waar gebruikers snel doorheen kunnen bladeren om andere video’s te zien.

Instagram Reels zijn niet de traditionele soort content dat je op Instagram ziet, maar het is een leuke afwisseling van je typische feed. Veel bedrijven experimenteren met dit type content om meer aandacht te krijgen en variatie toe te voegen aan hun sociale media-accounts.

Wanneer je diverse content maakt op social media, kun je ook helpen het algoritme te verbeteren. Social media platforms waarderen het wanneer bedrijven elk aspect van hun platform gebruiken, wat er soms voor kan zorgen dat ze de voorkeur geven aan jouw content ten opzichte van die van een concurrent die slechts een type content plaatst.

Onderzoek waar je doelgroep zich bevindt

Dit is ontzettend belangrijk, het heeft totaal geen zin om aanwezig te zijn op social media platforms waar je doelgroep zich niet bevindt. Dit geldt voor elk bedrijf, mede daarom zijn er zoveel onderzoeken beschikbaar omtrent dit onderwerp.

Pinterest, TikTok of toch Facebook?

Begin met het bekijken van de demografische gegevens per social media platform en leg deze naast je doelgroep. Richt jij je vooral op vrouwen? Kijk eens naar de mogelijkheden op Pinterest. Wil je jongeren bereiken? Dan kan TikTok een interessant platform zijn. Op Facebook vind je de wat oudere generatie, Gen Z en millennials zijn vaker aanwezig op Instagram. Zo heeft ieder platform zijn eigen kern doelgroep.

Zorg ervoor dat je de kennis van je doelgroep gebruikt om boeiende inhoud op sociale media te maken. Doe je dit goed, dan trek je meer mensen aan die bereid zijn je producten en diensten te kopen.