Bestedingen digitale radio reclame naar € 1,5 miljoen

bestedingen digitale radio reclame

Het Radio Advies Bureau (RAB) heeft inzichtelijk gemaakt wat de digitale radio reclame bestedingen waren in het eerste kwartaal van 2021. De gezamenlijke bestedingen kwamen in dit kwartaal uit op 1,5 miljoen euro. Vanaf dit jaar zal in ieder afzonderlijk kwartaal de digitale bestedingen worden gerapporteerd, waardoor duidelijk wordt hoe groot de markt inclusief NPO radio reclame is.

30 miljoen streaming radio uren

Vandaag de dag schakelen radio luisteraars de dag tussen de vele opties zoals internet zenders, podcasts, analoge FM radio en natuurlijk haar digitale opvolger in de ether DAB. Uit de NLO meting blijkt dat er wekelijks maar liefst dertig miljoen radio uren wordt besteedt aan streaming audio.

Verfijndere digitale radio targeting

Nu er steeds meer digitale luisteraars bijkomen, wordt deze groep luisteraars ook interessanter voor radio adverteerders. Zij kunnen bijvoorbeeld specifieke online radiokanalen inzetten voor hun radiocommercials. Zo staat digitale radioreclame bijvoorbeeld verfijndere targeting toe. Hoe snel adverteerders en hun mediabureaus dit oppakken zal zichtbaar worden in de digitale RAB rapportage.

Bestedingen non-spot radioreclame

Eerder werd het aandeel digitale radioreclame omzet gerekend onder de totale radiospot omzet. De bestedingen aan non-spot radioreclame (zoals het sponsoren van radiowedstrijden) is 2,3 miljoen euro.

Podcast media blijven groeien

Een sterke groeier in het audio en dus ook radio-segment is de podcast. Vele productiehuizen schieten de laatste tijd als paddestoelen uit de grond, en ook deze shows worden niet zelden gesponsord op een manier die vergelijkbaar is met hoe influencers zichzelf laten monetizen.

Adverteren via Spotify

De grote internationale streaming reuzen duiken ook steeds meer op de podcast, waardoor adverteren Spotify ook interessant kan zijn om een specifieke doelgroep te bereiken. Zo is bekend dat de luisteraars van Spotify voor een deel millennials zijn die minder naar traditionele radiozenders luisteren. Daarnaast kan binnen Spotify met video commercials worden gewerkt.

Advies voor radio adverteerders

Zoals je ziet wordt de markt voor radioreclame er voor een doorsnee adverteerder er niet overzichtelijker op. Er zijn grote verschillen tussen radiozenders en platforms waardoor het niet voor iedere adverteerder duidelijk is hoe die zijn doelgroep het beste kan bereiken. Een mediabureau zoals One Media maakt een betaalbaar mediaplan voor je zodat ook jouw radiocampagne zal slagen.