Mediahype

Een mediahype is een bijzondere aandacht voor een bepaald onderwerp in de media. Normaal gesproken wordt het nieuws van verschillende kanten belicht. Er komen deskundigen aan het woord gelaten, ooggetuigen doen hun zegje, gezaghebbers profileren hun mening en de feiten en bronnen worden minstens drie keer gecheckt. Bij mediahypes gaat dit anders. 

Mediahype betekenis

Mediahype betekent dat een nieuwsitem enorm wordt uitvergroot en er worden weinig mensen aan het woord gelaten. Ook worden mediahypes vaak slecht gecontroleerd. Bij een mediahype wordt het nieuws vaak op zo'n manier gebracht dat het direct de aandacht trekt van het grote publiek. Vaak wordt ook de aandacht getrokken op emotioneel gebied Mediahypes zijn een mix van werkelijkheid en fictie. Een verhaal wat mensen willen lezen dankzij een clickbait kop, met in het verhaal cliffhangers.

Een mediahype ontstaat omdat iedereen een graantje wil meepikken. Of hypes specifiek iets van de laatste tijd is lastig te zeggen. Wel zien we een toename van het aantal media. Hoe meer websites, programma’s, tijdschriften, social media: hoe groter de kans op mediahypes. Social media zijn het beste klimaat voor mediahypes.

mediahype betekenis

Wat is een mediahype?

Een mediahype is een feit als er in de media buitengewoon veel aandacht wordt geschonken aan een bepaald onderwerp en alles wordt erg overdreven. Dingen lijken steeds erger te worden, er wordt veel op emoties ingespeeld en er ontstaan soms zelfs nieuwe begrippen naar aanleiding van de mediahype. Bij een mediahype worden die remmen verminderd werkzaam en gebeurtenissen worden disproportioneel uitvergroot.

Mediahype voorbeeld

Een goed mediahype voorbeeld is dit: spectaculair nieuws maken die de opwinding bij veel mensen kan verslaan. De media doen verslag over iets wat bij mensen teweegbrengt, die vervolgens weer in beeld gebracht worden, wat vervolgens weer tot enorme emoties leidt. Zaken die worden aangekaart in de mediahype lijken steeds erger te worden, er wordt veel op emoties ingespeeld en niet zelden ontstaan nieuwe begrippen naar aanleiding van de mediahype.