Narrowcasting

Narrowcasting, letterlijke betekenis "beperkte transmissie", is een internet communicatiemodel dat is gebaseerd op een verspreidingsmechanisme met een gefragmenteerd gebruik van de inhoud. Een narrowcast is ideaal om een specifieke doelgroep te bereiken.

Anders dan de oudste en bekendste uitzendingsform zoals traditionele broadcast, waar nieuws wordt uitgezonden zonder enig onderscheid op basis van het type consument aan wie het is gericht, is narrowcasting een gerichtere verspreiding van informatie en inhoud, doorgegeven aan een geïnteresseerde en interactieve doelgroep.

wat is narrowcasting definitie

De gebruiker krijgt via een narrowcast toegang tot informatie op internet, abonnementen op mailinglijsten, en kiest audio- en video-uitzendingen bijvoorbeeld via podcasting. Een populaire uitbreiding op narrowcasting is multicasting, waarbij de informatie naar op kenmerk geselecteerde groepen afnemers gaat. Een praktijkvoorbeeld is het bieden van marketinginformatie via beeldschermen in winkels, op stations, in wachtkamers van regionale ziekenhuizen, in het voetbalstadion en bij onderwijsinstellingen.

Voorbeelden van narrowcasting

Voorbeelden van narrowcasting zijn: forums, blogs, discussielijsten, nieuwsbrieven, wiki, ruimtes, en door gebruikers gegenereerde inhoud. Via narrowcasting kunnen al deze hulpmiddelen iemand de mogelijkheid geven zelf te kiezen wat hij of zij zelf wil ontvangen, wanneer bijvoorbeeld een persoon alleen geïnteresseerd is in tekst. Deze keuze leidt tot vier onvermijdelijke veranderingen: Het aantal mensen dat een bepaald onderwerp volgt, is beperkter (zie doelgroep).

Het voordeel van een narrowcast is dat gebruikers meer worden gestimuleerd om deel te nemen aan gesprekken over dat onderwerp. Vandaag de dag gaat het vaker om de kwaliteit van het publiek dat bereikt wordt. Nieuwe media hanteren uiteraard een andere filosofie van communicatie, onverenigbaar met traditionele nieuwsverspreiding. Met narrowcasting is elk scherm een interactief scherm waarbij klanten gebonden worden.

Narrowcasting betekenis

Narrowcasting betekenis volgens One Media is het uitzenden van informatie op moderne beeldschermen. In tegenstelling tot broadcasting is narrowcasting gericht op een specifieke doelgroep op een specifieke plaats.Narrowcasting kan heel breed ingezet worden en is voor elk bedrijf een mooie en moderne manier om naar binnen (eigen personeel) of naar buiten toe (klanten, bezoekers, patiënten) te communiceren!

Narrowcasting binnen een grote organisatie of internationaal bedrijf kan dienen als een elektronische nieuwsbrief. Omdat de narrowcasting een uitzending is voor en door het personeel is, blijft iedereen betrokken bij het reilen en zeilen van het bedrijf!

Definitie van narrowcasting

Binnen zorginstellingen kan narrowcasting ook heel interessant zijn, bijvoorbeeld als ‘wachtverzachter' (ook wel wachtkamer TV genoemd) en als informatiebron. In een retail omgeving kunnen klanten en bezoekers bijvoorbeeld weer geïnformeerd worden over de laatste acties, aanbiedingen en openingstijden. De mogelijkheden zijn eindeloos! Wilt u meer informatie ontvangen over de mogelijkheden voor externe narrowcasting? Neem dan contact met One Media op.

DOOH narrowcasting is een vorm van communicatie waarbij publiek op een bepaalde locatie wordt bereikt door middel van een beperkt netwerk van audiovisuele displays (televisieschermen). De term narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting, dat niet plaatsgebonden is en waarmee een groot publiek wordt bereikt. Een doelgroep wordt bereikt met door de eigenaar van de schermen gecontroleerde content.

Kortom, een narrowcast is een digitale versie van out of home-reclame. Narrowcasting kan in een winkel bijvoorbeeld worden gebruikt om klanten te informeren over nieuwe producten en aanbiedingen. Marketing gericht op het beïnvloeden van het gedrag van de bezoekers van een winkel wordt ook wel instore marketing genoemd, dit is dan ook een vorm van narrowcasting. In het openbaar vervoer wordt steeds vaker narrowcasting ingezet, vooral om reizigers actuele reisinformatie aan te bieden. Hierop kan tevens worden geadverteerd, een vorm van marketing waarmee je altijd wordt gezien.

Ontwikkeling van narrowcasting (informatiezuilen)

De ontwikkeling van narrowcasting heeft de afgelopen tien jaar een flinke vlucht genomen. Door de komst van lcd- en plasmaschermen is narrowcasting gemakkelijker en op meer plaatsen toe te passen. Door gebruik te maken van internettechnologie is een narrowcasting netwerk ook niet langer gebonden aan één locatie en kan de inhoud van het narrowcasting kanaal door de eigenaar of exploitant ook eenvoudiger worden bijgewerkt, heel handig dus.

Bij informatiezuilen heeft de kijker zelf invloed op de informatie die wordt getoond. De inzet van touchscreens maakt het daarbij mogelijk om intuïtieve interfaces te creëren op het scherm. Van patiënt of klant tot personeelslid, student of stakeholder. De ene doelgroep in marketing is uiteraard de andere niet en dat heeft natuurlijk gevolgen voor hoe je communiceert met een narrowcast. Eén ding staat echter vast: je wilt effectief zijn. De betrokkenheid van je kijkers vergroten.

De vrijwel onbegrensde mogelijkheden en het bedieningsgemak maken narrowcasting een perfect medium om de communicatie te verbeteren. Waar je ook maar in je dagelijkse leven komt: warenhuis, tandarts, universiteit, hotel of supermarkt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op.