Out of home

Benieuwd naar wat out of home reclame voor jouw bedrijf kan doen?

  • One Media heeft slimme OOH campagnes voor ieder budget
  • Hyper-lokale campagnes in hele stad mogelijk
  • Ook voordelige nationale campagnes
out of home
Out of home reclame specialist

Out of Home offerte nodig?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze pagina gaat over specifiek over de out-of-homebranche, en behandelt de meest gestelde vragen over dit onderwerp. Ben je al bekend met deze vorm van adverteren en wil je direct een offerte van onze afdeling out of home media? Laat dan je contactgegevens hiernaast achter.

Wat is Out of Home reclame? (betekenis)

Out of home is het Engelstalige begrip voor buitenreclame, en out-of-home reclame wordt in Nederland ook als synoniem gehanteerd. Ook de afkorting OOH is populair. Out of home advertenties zie je dagelijks op straat, in de vorm van abri’s, mupi’s, billboards, reclamemasten en reclamezuilen.

Waar komt out-of-home adverteren vandaan?

Out-of-home adverteren is zo oud als de weg naar Rome. Letterlijk: OOH was al een populair markertingmiddel in de Romeinse tijd, en komt daar ook van origine vandaan. De laatste jaren stond vooral in teken van de doorbraak van digital out of home. Dankzij de digitalisering en innovatie van buitenreclame kan programmatic advertising worden ingezet om OOH te kunnen inkopen. Hierdoor is de instapdrempel voor veel adverteerders een stuk lager geworden.

Wat is digital out of home?

Digital out of home, meestal afgekort als DOOH, is digitale vorm van buitenreclame. Voorheen moest alle buitenreclame fysiek worden opgehangen, maar door de komst van DOOH worden uitingen ook digitaal op LCD schermen vertoont. Populaire DOOH objecten zijn bijvoorbeeld billboards, reclamemasten en abri’s voorzien van LCD techniek.

out of home betekenis

Out of home reclame is overal in de buitenruimte te zien. Daarom is het ook een populair en effectieve vorm van marketing. Ook kan OOH zeer gericht worden ingezet. Denk aan snelwegreclame of tankstation reclame voor een autoverzekering, reclame in een winkelcentrum gericht op het winkelend publiek, of buitenreclame rondom scholen specifiek gericht op jongeren.

Kosten out of home adverteren

Een veelgestelde vraag bij ons mediabureau, is wat out of home adverteren kosten zal. De kosten variëren van €500 voor hyper-lokaal geplaatste OOH reclame, tot aan €200.000 voor een zeer uitgebreide nationale branding campagne, zoals in het tarieven tabel hieronder is te zien. Let op: onderstaande tarieven zijn ter indicatie, wil jij weten wat je OOH campagne gaat kosten? Vraag dan gratis en vrijblijvend een offerte op via info@onemedia.nl

Kosten out of home  1 week adverteren 2 weken adverteren
3 mln. personen bereik €95.000,00 €166.250,00
4 mln. personen bereik €120.000,00 €210.000,00
5 mln. personen bereik €132.500,00 €231.500,00

Waarom altijd een display advertising offerte opvragen?

Tarieven van display advertising en out of home verkoop kunnen fluctueren; op bruto tarieven worden soms kortingen tot wel 75% gegeven. Het is daarom raadzaam een gratis actuele en vrijblijvende offerte op te vragen. We helpen je graag.

Wat kost een out of home campagne?

De kosten van digital out of home worden uitgedrukt in CPM, oftewel de kosten per 1.000 impressies. Deze hangt sterk af van het gewenste bereik en seasonality. Zo kan OOH in de zomer rond de €20 per CPM kosten, en in de ‘dure’ decembermaand rond de €35 per CPM. Ook is doorlooptijd een factor: hoe eerder je boekt, hoe lager je CPM en dus je out of home kosten zullen zijn.

Ontwikkelingen in de out-of-homebranche

Dankzij diverse nieuwe technieken in de out-of-homebranche, is digital DOOH reclame tegenwoordig nóg effectiever geworden. Zo zien we steeds meer merken die niet enkel langdurig een landelijk schermennetwerk inzetten, maar juist ook specifieke schermen als micromedium inkopen.

Door preciezer in te zoomen op tijd, plaats, doelgroep en context, vergroten adverteerders de kans op actie bij de consument aanzienlijk. Digitaal, datagedreven, dynamisch, gedetailleerd en doeltreffend: digital out of home kan dit allemaal zijn.

Digitale buitenreclame meets online advertising

Dankzij slimme buitenreclame innovaties kun je steeds meer bekende technieken uit online advertising ook buiten toepassen. Zo wist Schiphol aanzienlijk meer zonnebrillen te verkopen door gebruik te maken van slim gepositioneerde adaptive out of home reclame in winkelgebieden onderweg naar zonnige vakantieoorden. Doordat ‘slimme’ buitenreclame als relevanter wordt ervaren, is vaak de kans op succes ook groter van je (digital) OOH reclame campagne.

Out of home advertising voorbeelden

  • Abri's
  • Display ads
  • Billboards
  • Taxireclame
  • Tankstationreclame
  • Gevelreclame
  • Steigerdoekreclame
  • Luchtreclame
  • Snelwegreclame
  • Mupi reclame
  • Vrachtwagenreclame

Buitenreclame wordt digitale advertising

We kunnen concluderen dat OOH reclame een gouden toekomst tegemoet gaat. De verwachting is dat de economie volgend jaar sterker aantrekt, waardoor ook de activiteit en mobiliteit van consumenten fors zal aantrekken. En hoe meer mensen buiten, hoe meer zin het heeft om te investeren in buitenreclame, zo simpel zit het. Dankzij de digitalisering van buitenreclame is OOH bovendien veel specifieker te maken.

Display advertising meets tv reclame

Zo kun je makkelijk inspelen op dagdelen, locaties of events. Dit omdat de advertentie niet meer fysiek opgehangen hoeft te worden bij DOOH reclame. In onderzoeken zie je overigens vaak dat display advertising tegelijkertijd met tv reclame wordt ingezet. De combinatie van een tv- en out-of-homekanaal brengt meestal direct meer verkopen tot stand.

out-of-homebranche

Zo wordt er door adverteerders gemiddeld 1,8% en de daarop volgende week zelfs 3,6% meer omzet gemaakt. Daarom adviseren wij adverteerders ook minstens twee weken aansluitend te adverteren, om maximaal van dit effect te profiteren. Ook zie je duidelijk dat buitenreclame een volwassen reclame kanaal is geworden, met veel meer (creatieve) mogelijkheden dan 10 jaar geleden, dankzij de digitale schermen overal in het land.

Offerte voor voordelige of premium displays

Het starten van een OOH campagne kan sneller dan je denkt. Onze accountmanager schetst samen met onze media strateeg eerst alle mogelijkheden binnen het gegeven budget. Ons eigen in display ads gespecialiseerde reclamebureau denkt desgewenst mee over je branding of maakt je advertentie op (niet verplicht, uiteraard). Wij werken voor een brede range aan merken: van grote e-commerce spelers tot kleine politieke partijen. 

One Media luistert graag naar jouw wensen qua out-of-homekanaal.

Kortom, wil je middels display advertising zichtbaar worden in een bushokje via abri’s of premium displays in en rond winkelcentra, tankstations en drukke snelwegen? One Media luistert graag naar jouw wensen qua out-of-homekanaal, om vervolgens een gratis maatwerk offerte te presenteren. Dankzij onze full-service instelling kun je bij ons ook terecht voor online marketing, video advertising of radio- & tv-reclame.

out-of-homekanaal

Dit artikel is geschreven door een van onze buitenreclame consultants, en geupdate in maart 2022. Wil je een offerte op maat voor content marketing, influencer marketing of out-of-home reclame? Stuur dan een bericht naar info@onemedia.nl. Marketing- en mediabureau One Media helpt je graag: van narrow casting tot broadcasting.