Chatbots, cookies & on- en offline integratie

chatbots en cookies

De kennis van online marketing bureaus gaat steeds verder. Waar we vroeger voornamelijk bezig waren met de ontwikkeling van campagnes zijn we nu ook steeds meer een vraagbaak voor onze klanten. Enkele onderwerpen waarover wij regelmatig geraadpleegd worden zijn chatbots, het bieden van een optimale klantervaring en natuurlijk cookies.

Chatbots

Chatbots blijken uiterst nuttig te zijn om betere klantervaringen te bieden. Tegelijkertijd leveren ze voordelen op voor bedrijven. Enkele redenen om ook een chatbot in te zetten:

  • Verminder de druk op het klantenservice team bij het omgaan met problemen;
  • Ze kunnen ondersteunen bij het genereren van leads en helpen het verkoopteam om met succes meer potentiële klanten te converteren;
  • Chatbots kunnen helpen met het verzamelen van klantgegevens die je vervolgens kunt analyseren om waardevolle inzichten te krijgen over je doelgroep en wat hen motiveert;
  • Met behulp van chatbots is je bedrijf 24 uur per dag, zeven dagen per week open. Dit is prettig voor klanten die zelf willen bepalen waar en wanneer zij contact met je leggen. Het is ook praktisch wanneer je wereldwijd opereert en te maken hebt met verschillende tijdzones;
  • Chatbots leren constant en dragen – zeker op lange termijn – bij aan kostenbesparingen voor het bedrijf;

On- en offline integratie van de klantervaring

Voor veel bedrijven bracht de pandemie de noodzaak met zich mee om digitale aanwezigheid te creëren of te verbeteren om te kunnen overleven.

Veel online retailers en digitale merken hebben een toename ervaren van de verkoop via online kanalen gezien. Maar dat betekent niet dat er een einde is gekomen aan fysieke winkels. Veel consumenten geven er immers nog steeds de voorkeur aan om producten persoonlijk te bekijken voordat ze overgaan tot aankoop. Daarom moeten merken die op beide gebieden actief zijn, hun marketingstrategie aanpassen om te profiteren van deze groeiende digitalisering.

De komende jaren zal de consument een steeds betere integratie tussen de on- en offline ervaring verwachten. Op deze manier zijn fysieke winkels niet langer alleen een plek om te winkelen, maar worden ze een plek waar merken echt kunnen communiceren met hun klanten en hun ervaringen kunnen verbeteren. Winkels bieden als het ware een ervaring.

Bovendien zullen AR- en VR technologieën de thuis / online winkelervaring veranderen en verbeteren.

De ondergang van cookies

De ondergang van cookies staat voor de deur. Google heeft aangekondigd dat het vanaf begin 2022 de ondersteuning voor cookies van derden in de Chrome-browser zal beëindigen. En ja, dat is een groot probleem, aangezien Chrome een aanzienlijk marktaandeel heeft.

Dus, wat betekent dit voor jou? Heel eenvoudig, het volgen van gebruikers op internet is een basis voor veel advertentie-inkomsten. Helaas betekent dit ook dat zorgen over de privacy van gebruikers de cookie hebben ingehaald. Door AVG en de verwachtingen van klanten zijn meer mensen zich bewust van hun privacy. First-party data wordt een steeds waardevoller bezit. Dit is hét moment om ervoor te zorgen dat je CRM data up to date is, deze zul je meer en meer nodig hebben.