Tijdens de studie vliegen de concurrentie analyses je om de oren. In het ‘echte leven’, not so much. Zonde vinden wij, want een concurrentie analyse is niet alleen een ontzettend krachtige marketing tool, het is ook nog eens eenvoudig en gratis.
Het doel van een concurrentie analyse is simpel gezegd leren van concurrenten om je eigen marketing naar een hoger niveau te tillen. Als je een goed beeld hebt van wat de meest succesvolle bedrijven in je branche doen is het makkelijker om weloverwogen beslissingen te nemen over hoe met hen te concurreren.
Er zijn tal van manieren om een concurrentie analyse aan te vliegen. Om je niet te ontmoedigen voor je goed en wel begonnen bent bespreken we in dit artikel een eenvoudige maar effectieve manier.
Table of Contents
Breng de concurrentie in kaart
Afhankelijk van de branche en het aantal concurrenten is het van belang om een lijst op te bouwen van zo’n 10 – 20 concurrenten, dit zijn de concurrenten die je meeneemt in je onderzoek.
Hierbij is het van belang om vooral concurrenten mee te nemen waarvan je iets kunt leren, bijvoorbeeld vanwege een eerdere succesvolle campagne of een fantastische website. Sluit concurrenten die aan geen van beide ‘eisen’ voldoen niet uit wanneer zij ondanks matige campagnes en een matige website een belangrijke concurrent zijn. Er is dan ongetwijfeld iets anders waar zij in uitblinken, tijd om daar achter te komen.
Het in kaart brengen van de concurrentie gaat verder dan het kijken naar direct concurrenten. Kijk in ieder geval naar onderstaande drie groepen:
Directe concurrenten
Directe concurrenten zijn alle bedrijven waarmee je concurreert in je on- en offline verkoopinspanningen. Deze bedrijven bieden hetzelfde of een sterk vergelijkbaar product aan als jij.
Internationale concurrenten
Dit zouden directe concurrenten zijn mits zij zich op dezelfde geografische markt richten, wat niet het geval is. Hierbij wil je kijken naar bedrijven die over het algemeen voorlopen op de Nederlandse markt, dit verschilt enigszins per branche maar over het algemeen zullen dit bedrijven uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn.
Niet-concurrenten met een vergelijkbare doelgroep
Dit zijn bedrijven die niet hetzelfde of een vergelijkbaar producten verkopen maar zich wel richten op dezelfde of een vergelijkbare doelgroep.
Om tot een zo volledig mogelijke lijst te komen is het van belang om de krachten te bundelen.
- Praat met het sales team en vraag naar de concurrenten die het vaakst worden genoemd door prospects.
- Vraag collega’s wie zij beschouwen als de grootste concurrenten.
- Google! Open een incognito venster en typ de voor jou belangrijkste zoektermen in, wie staan er op pagina een van Google?
- En wie adverteren er op de zoekterm?
- Zet je Adblocker tijdelijk uit en kijk welke concurrenten aan remarketing doen en wie hierin uitblinkt.
Maak een selectie
De kans is groot dat je na bovenstaande stappen een lijst hebt waar een stuk meer dan 10 – 20 concurrenten op staan, tijd om de boel op te schonen. Bezoek iedere website en maak een schifting van concurrenten waar je iets van kunt leren en schrap diegenen die eerder iets van jou kunnen leren.
Voor de websites (concurrenten) die overblijven, maak er een bladwijzer van zodat je in de toekomst snel en gemakkelijk naar deze sites kunt terugkeren. Onderzoek is een voortdurend proces, geen eenmalige gebeurtenis.
Verdiepend website onderzoek
De volgende stap is om wat tijd op elke site door te brengen. Hoe is de kwaliteit op deze sites? Hoe is de snelheid? Hoe worden prospects verleid? Welke call-to-action wordt er gebruikt? Hoe zien de koppen eruit? Welke pagina’s staan er in de footer? Wat is het taalgebruik? Hoe wordt er ingespeeld op het pijnpunt van de consument?
Het beantwoorden van al deze vragen kan je helpen je (potentiële) klanten beter te begrijpen of invalshoeken te zien waar je anders misschien niet aan had gedacht.
Marketing inspanningen in kaart brengen
Tijd om de marketing inspanningen in kaart te brengen:
- Welke type advertenties worden er ingezet? Denk aan: zoek advertenties, video advertenties, display banners, Instagram en Facebook advertenties, radio, TV.
- Hoe scoren ze organisch (SEO) op een breed scala aan zoekwoorden?
- Waar halen ze het meeste verkeer vandaan, inclusief schattingen van hun verkeers niveau in vergelijking met dat van jouw?
- Hoe zien de belangrijkste landingspagina’s eruit?
- Wat is hun contentstrategie? Waar schrijven ze over?
- Op welke social kanalen zijn ze actief en hoe is de communicatie per kanaal?
- Hoeveel geven ze uit aan betaald verkeer?
Gedurende het onderzoek zal je van alles opvallen, schrijf dat wat je opvalt op en kijk of er bepaalde zaken zijn die je kunt testen.