Trends zijn onderhevig aan verandering, daarom zijn het trends. Veel van deze veranderingen zijn subtiel, ook in content marketing, sommige veranderingen zijn juist alles behalve subtiel.
Hoewel je contentmarketingstrategie uiteraard afhankelijk is van verschillende factoren, zoals branche, bedrijfsdoelen, producttype of service, zijn dit trends om los van eerder genoemde factoren in de gaten te houden.
Het is geen geheim dat klantervaring vandaag de dag van groot belang is voor succesvolle digitale marketingstrategieën en het optimaliseren van deze strategieën. Het is ook geen geheim dat de voorkeuren van consumenten constant veranderen, van het type inhoud tot de manier waarop de inhoud wordt overgebracht.
Blijf op de hoogte van de voorkeuren van je doelgroep, zowel wat betreft inhoud als de manier waarop zij het liefst de inhoud tot zich nemen.
Table of Contents
Meer samenhang tussen diverse kanalen
De consument verwacht een gestroomlijnde contentstrategie die ongeacht kanaal op elkaar aansluit. Waarbij elk onderdeel wordt verbonden met het algemene geheel. Om het extra ingewikkeld te maken dient je eigen content niet alleen op elkaar aan te sluiten. Er wordt ook verwacht dat deze aansluit op de wereld van de klant.
Van zenden naar interactie
Content waarmee gecontracteerd kan worden verbeterd de klantervaring, interactieve content vs. statische content zorgt voor betere resultaten. Interactieve inhoud heeft het enorme potentieel om klanten aan je te binden, hun aandacht te trekken, ze langer op je website te houden, de voorkeur voor je merk te verbeteren en uiteindelijk je conversieratio te verhogen.
Als je voldoende budget hebt kun je overwegen een interactieve video te laten maken, maar ook voor bedrijven met een beperkt budget zijn er tal van mogelijkheden. Een simpele poll in een Instagram Story valt ook onder interactieve inhoud.
Een hybride van virtuele en live evenementen
Evenementen vonden de afgelopen jaren grotendeels online plaats. Een deel van de evenementen zal weer offline plaatsvinden, maar er zal meer nadruk gelegd worden op hybride evenementen die zowel online als offline bijgewoond kunnen worden.
Personalisatie en hyper personalisatie
Het personaliseren van boodschappen verhoogt de algehele klantbetrokkenheid, dit zien we bijvoorbeeld terug bij e-mailmarketing campagnes.
Naarmate klanten deze standaard personalisatie die veelal in email campagnes wordt toegepast als minimale ervaren zullen ze op zoek gaan naar bedrijven die ervaringen aanbieden die nog beter past bij hun wensen en behoeften, dit noemen we hyper personalisatie.
Hyperpersonalisatie gaat verder dan een klant bij naam noemen in een e-mail. Het speelt in op individuele voorkeuren, wensen en behoeften. In wezen is hyper personalisatie een data gestuurde marketingaanpak, waarbij gebruik wordt gemaakt van gegevens, analyses, kunstmatige intelligentie en automatisering om unieke interacties met individuele klanten te creëren.
Meer focus op audio
Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, dat klopt. Echter zien we dat audio ontzettend gestegen is in populariteit, met name in de vorm van podcasts. Zeker in Nederland heeft de pandemie ook hier aan bijgedragen, we gingen massaal aan de wandel. Tijdens de lunchwandeling luisterden we naar podcasts, inmiddels luisteren ook tijdens andere activiteiten naar podcasts, bijvoorbeeld onderweg of tijdens het sporten.