Conversie optimalisatie voor je blog

conversie optimalisatie

Content marketing is opgebouwd rond het ontwikkelen en publiceren van een verscheidenheid aan typen content met als doel publiek aan te trekken, te intrigeren en ertoe aan te zetten een bepaalde actie uit te voeren. Het is een strategie die in populariteit blijft groeien, dit zorgt ervoor dat de concurrentie er niet minder op wordt.

In dit artikel geven we enkele belangrijke tips om content te schrijven die niet alleen publiek aantrekt maar ook converteert.

Bepaal je doelgroep

De eerste stap, zoals zo vaak, is het bepalen van je doelgroep. Voor wie schrijf je? Wat zijn hun behoeften en pijnpunten? Probeer je doelgroep te begrijpen, echt te begrijpen. Maak een lijst van demografische gegevens waar je doelgroep aan voldoet, onderzoek welke tone of voice zij prefereren en probeer erachter te komen of er bepaalde zaken zijn die je doelgroep behoedt van het overgaan tot aankoop.

Precies weten voor wie je schrijft maakt het een stuk makkelijker om content te maken die aanspreekt.

Besteed aandacht aan de titel

Consumenten worden iedere dagen geconfronteerd met honderden – al dan niet – duizenden titels, slechts enkele titels triggeren dermate dat erop geklikt wordt. Besteed daarom aandacht aan je titel, de titel zorgt ervoor dat iemand wel of niet op je artikel klikt.

Pro tip: weet waar je doelgroep op zoekt, welke exact zoektermen zij gebruiken en verwerk deze woorden in je titel.

Voorkomen enorme lappen tekst

Maak gebruik van tussenkoppen en korte alinea's, niemand houdt van enorme lappen tekst. Door je artikel op te splitsen met tussenkopjes en korte alinea's, wordt deze beter verteerbaar en makkelijker leesbaar. Gebruik tussenkoppen om je artikel in verschillende secties onder te verdelen en gebruik korte alinea's om lezers betrokken te houden.

Dit helpt lezers niet alleen om informatie beter op te nemen, maar ook om een ​​goed gestructureerd stuk te schrijven. Met de relatief korte aandachtsspanne van de hedendaagse consumenten zullen lezers eerst de inhoud doorbladeren om enkel de punten te lezen die zij de moeite waard vinden. Ontwikkel daarom koppen die duidelijke antwoorden of aanbiedingen bieden om lezers vast te houden.

Gebruik opsommingstekens

Als je begrijpt dat je lezer waarschijnlijk door je artikel ‘scant’, zie je ook de voordelen van opsommingstekens. Ze helpen om direct ter zake te komen op een overzichtelijk manier. Niets fijner dan lijstjes!

Relevante afbeeldingen

Afbeeldingen zijn dé manier om artikelen visueel interessant te maken en grote blokken tekst op te splitsen. Kies afbeeldingen die relevant zijn voor je onderwerp en waarde toevoegen aan je artikel. Je kunt stock foto's gebruiken of zelf foto's maken, ook infographics en video’s houden lezers betrokken.

Duidelijke call-to-action

Het hele punt van het schrijven van een blog artikel is om lezers een specifieke actie te laten ondernemen. Zorg ervoor dat je call-to-action duidelijk, beknopt en relevant is voor het onderwerp van je artikel. Voeg een sterk aanbod toe dat lezers verleidt om door te klikken, wat niet per se conversiegericht hoeft te zijn; soms is het voldoende om ze naar een ander artikel te sturen, ze te laten abonneren op je nieuwsbrief of een vraag te stellen. Wees creatief maar bovenal duidelijk.