Woon je in Amsterdam, dan is in het kader van billboard Amsterdam de COVID-19 campagne van de gemeente je vast niet ontgaan. Alles werd uit de kast gehaald om de inwoners van Amsterdam te overtuigen om toch vooral thuis te blijven, afstand te houden en naar alle andere regels te leven.
Bekende en minder bekende Amsterdammers werden geportretteerd en door heel Amsterdam opgehangen in abri’s, mupi’s en op billboards.
Table of Contents
Influencers in billboard campagne
Een van hen was influencer Redouan Assakali. Vroeger was hij geen makkelijke jongen, inmiddels probeert hij jongeren te inspireren via sociale media. Op het billboard met zijn foto stond de tekst: “Er weer volledig voor mijn dierbaren kunnen zijn. Daar doe ik het voor.”
Het inzetten van billboards in Amsterdam met influencers is een slimme zet. Jongeren zijn gevoelig voor de mening van anderen, nog veel meer dan volwassenen. Influencers zijn tegenwoordig een hele grote inspiratiebron, influencers worden soms zelfs gezien als vrienden. Dit ondanks dat zij de influencer vaak nooit in levende lijve hebben ontmoet. Ook groepsdruk speelt een grote rol in het gedrag van jongeren. Als je vrienden een feestje overslaan dan is de kans klein dat jij alsnog wel gaat.
Een ander sterk punt aan deze campagne is dat de gemeente niet meer een vingertje wijst maar er juist een positieve associatie wordt gemaakt, namelijk de focus op wat weer kan als het allemaal voorbij is.
Abri’s, mupi’s en billboards wederom ingezet
Maar alleen deze campagne bleek niet voldoende om jongeren op het juiste pad te houden. Zeker afgelopen zomer vergat de jeugd zo nu en dan dat we nog steeds te maken hebben met een pandemie. Ook studenten lapten en masse de regels aan hun laars. Niet zo gek aangezien de ziekte bij de meerderheid van de jeugd slechts een klein griepje bleek.
Nieuwe billboard campagne
Een nieuwe campagne werd opgetuigd. Met als doel om met name het aantal besmettingen binnenshuis terug te dringen. Ook deze campagne zullen weinig inwoners van Amsterdam hebben gemist. Vele abri’s, mupi’s en billboards werden behangen met de felgele posters met de boodschap ‘Ik hou ook thuis afstand van jou’ en ‘Was je handen maar bij mij’.