Een toenemend aantal reclamebureaus stappen weg van olie- en gasmaatschappijen nadat zij eerder al sigarettenmerken gedag zeiden. Naast de intrinsieke motivatie om niet bij te dragen aan reclame voor fossiele brandstoffen wordt de externe druk steeds groter. De consument verwacht dat ook een creatief reclame bureau een steentje bijdraagt en een standpunt inneemt.
Table of Contents
Fossil Free Media
Zo heeft Forsman & Bodenfors, een groot internationaal reclamebureau een belofte ondertekend van Fossil Free Media dat zij niet meer zullen werken voor olie- en gasmaatschappijen, evenals voor hun lobbyisten. Ook tientallen andere reclamebureaus hebben hun handtekening gezet onder de belofte, wel zijn het vooral kleine reclamebureaus. Of de grotere gaan volgen is nog maar de vraag, het is en blijft moeilijk om nee te zeggen tegen dergelijke bedrijven als zij met grote budgetten met zich meebrengen, zeker als de zaken iets minder gaan zoals nu tijdens de pandemie.
De belofte staat niet op zichzelf, Amsterdam weert sinds december olie- en gas advertenties in het straatbeeld, in andere steden worden klimaat waarschuwingen toegevoegd aan het advertentiebeeld ook weren steeds meer sportteams fossiele brandstofbedrijven als sponsor.
Apart beleid advertenties fossiele brandstoffen
Ook het British Medical Journal, The Guardian en de New York Times hebben een apart beleid met betrekking tot het publiceren van advertenties voor fossiele brandstoffen. De New York Times werkt nog wel met dergelijke bedrijven samen maar staat bijvoorbeeld niet toe dat dergelijke bedrijven worden genoemd in nieuwsbrieven omtrent klimaat en de populaire podcast The Daily. Nu komt de New York Times hier nog mee weg, maar er gaat een moment komen dat consumenten niet langer accepteren dat de bedrijven überhaupt een podium krijgen.
Al met al is het binnen veel reclamebureaus een punt van discussie, tot op heden committeren vooral kleinere bedrijven (in Europa) zich aan het weerstaan van fossiele bedrijven en blijft de grote ommezwaai en daarmee ook de impact uit.
Nieuwe generaties zijn bewuster
Om toch af te sluiten met een vrolijke noot: nieuwe generaties zijn zich steeds bewuster van het belang van verandering en verwachten ook dat hun werkgever actie onderneemt, ook kiezen zij er vaker weloverwogen voor om voor een werkgever te werken die andere belangen heeft buiten winstmaximalisatie.