Adverteerders die vooral willen adverteren in podcasts met een groot bereik doen er verstandig aan zich te focussen op podcasts die dagelijks worden uitgezonden. Dagelijkse podcasts hebben namelijk niet alleen meer downloads, maar gemiddeld ook aanzienlijk meer unieke luisteraars.
Table of Contents
Nationaal Luister Onderzoek
Het Nationaal Luister Onderzoek brengt sinds dit jaar de meest beluisterde podcasts in kaart, en in de podcast luistercijfers voor november zijn negen van de tien podcasts die dagelijks worden gebracht.
Kwaliteit van podcasts
Het aantal podcast downloads en unieke luisteraars zegt overigens niet direct iets over de kwaliteit van de podcast. Daarom werkt Apple al lang met een ratingsysteem, en ook Spotify heeft sinds deze week gekozen voor een waarderingssysteem waarop luisteraars invloed hebben. Volgens Spotify geeft deze functie fans interessante informatie over de populariteit van podcasts en kunnen zij tegelijkertijd hun favoriete podcast steunen.
Podcast Top 100
De Podcast Top 100 van het Nationaal Luister Onderzoek wordt samengesteld op basis van de data van twaalf deelnemende podcast uitgevers, dus niet alle podcast bedrijven doen al mee. De kosten om mee te lopen in dit onderzoek bedragen twintig euro per podcast titel.
2 miljoen podcast luisteraars
In de maand november brachten de deelnemende podcast bedrijven samen 1.104 podcasts uit, die goed waren voor gemiddeld 5,1 miljoen downloads per week. Het afgelopen maand waren er in de gemeten podcast domeinen bijna 2 miljoen podcast luisteraars, welke gemiddeld 2,7 podcast per persoon consumeren.
Podcast vader Adam Curry
De podcast is niet bepaald iets nieuws. Al in 1997 beschreef Dave Winer een manier om in RSS-feeds audiobestanden mee te nemen. De term ‘podcast’ is wereldwijd bekend gemaakt door de Amerikaans/Nederlandse radiopersoonlijkheid en ‘podcast vader’ Adam Curry, die de podcast in zijn introduceerde als iets revolutionairs waaraan zelfs Steve Jobs aandacht besteedde zoals je kunt zien in het filmpje hierboven.
Podcast in je mediaplan?
Inmiddels is de podcast ‘mainstream’ en daarom voor veel adverteerders interessant om in je mediaplan op te nemen, zeker als je je richt op millennials. Uit Nielsen onderzoek blijkt namelijk dat podcast-advertenties sterk kunnen bijdragen aan brand awareness en dat gebruikers via podcasts gestimuleerd kunnen worden tot actie. Doordat er, net zoals bij influencers, podcasts zijn voor (bijna) elk niche thema of onderwerp is de kans groot dat je jouw doelgroep slimmer kunt bereiken.