Facebook biedt een van de meest complexe en robuuste advertentieplatforms voor bedrijven van alle soorten en maten. Welke producten je ook verkoopt en op welke doelgroepen je je ook richt, Facebook marketing en Facebook advertenties kunnen je helpen je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Natuurlijk is het niet zo eenvoudig als het simpelweg aanzetten van een Facebook campagne. Kennis, expertise en ervaring zijn factoren die van invloed kunnen zijn op je prestaties.
Als het gaat om het opzetten en optimaliseren van een Facebook advertentiecampagne, begaan de meeste marketeers fouten die de return on investment (ROI) van een campagne niet ten goede komen.
In dit artikel delen we een aantal tips voor het adverteren via Facebook.
Table of Contents
Facebook doelgroep selectie
Voordat je je Facebook advertentiecampagne start is het niet alleen van belang om te weten wie je doelgroep is, ook is het van belang om te weten of deze doelgroep bereid is jouw producten te kopen.
Het targeten van interesses is een makkelijke manier om je doelgroep selectie te verfijnen. Kruip in de huid van je klant en stel jezelf de volgende vragen:
- Waar zoekt mijn doelgroep op via Google?
- Wat is het grootste probleem of de behoefte van mijn ideale klant?
- Welke pagina’s volgt mijn doelgroep op Facebook?
- Welke apps gebruiken ze en welke games spelen ze?
- Wat voor soort blogs leest mijn doelgroep?
- Met welke merken zijn ze al bekend?
Hoe meer details je hebt, hoe minder geld je uitgeeft aan het bereiken van een doelgroep die niet de jouwe is.
Tip: Soms is het goedkoper om een iets bredere doelgroep te targeten dan alleen jouw specifieke doelgroep. Hier kom je achter door te testen.
Geef niet te snel op
Facebook marketing is geen snelle race maar een lange marathon. Je kunt niet van de ene op de andere dag fantastische resultaten verwachten, vooral niet als je budget beperkt is.
Bepaal voordat je een campagne start precies hoeveel je gaat uitgeven. Als je een product verkoopt voor €100 en de productiekosten zijn €50, dan heb je in principe €50 over nieuwe klanten te werven. Hoe minder hoe beter natuurlijk, maar gun jezelf wat tijd om de kosten voor het werven van nieuwe klanten naar beneden te krijgen.
Tip: Staar je niet blind op de eenmalige kosten voor acquisitie, zeker niet als je weet dat de meeste klanten terugkomen voor een herhaal aankoop. Kijk naar het bedrag wat je naar verwachting aan een klant gaat verdienen op basis van historische gegevens. Dit noemen we customer lifetime value. Ligt dat een stuk hoger dan €50? Dan kun je meer besteden aan het werven van een klant dan €50.
Kijk naar de juiste statistieken
Zeker in het begin kunnen alle statistieken en cijfers in de Meta Ads Manager overweldigend zijn. Bepaal van te voren welke statistieken voor jou van belang zijn en zet de statistieken in een kolom. Dit doe je gemakkelijk in de Ads Manager door de kolommen aan te passen en te personaliseren.
Veelgebruikte statistieken om een Facebook campagne te analyseren zijn:
- CPC (kosten per klik)
- CTR (klik frequentie)
- Frequentie (hoe vaak mensen je advertenties zien)
- Website-aankopen (hoeveel aankopen je advertenties opleveren)
- Bereik (het aantal unieke advertentie kijkers)
- Relevantie score (een statistiek die aangeeft hoe relevant je advertentie is voor je doelgroep)
- CPM (de kosten per 1000 vertoningen)
- Kosten per resultaat (de kosten om je eindresultaat te bereiken)
- Budget (het bedrag dat je dagelijks of in totaal uitgeeft)
Besteed aandacht aan je Facebook advertenties
Het targeten van de juiste doelgroep is essentieel, maar niet genoeg. Het optimaliseren van je Facebook advertenties is ook van belang voor een goed presterende campagne. Enkele tips en trucs voor het verbeteren van je advertentiemateriaal:
- Gebruik emoji’s om originaliteit en persoonlijkheid toe te voegen aan je advertentietekst.
- Zorg ervoor dat je tekst, video en/of afbeelding opvalt.
- Probeer verschillende advertentie-indelingen zonder de advertentieset te wijzigen.
- Gebruik video’s, Facebook geeft namelijk prioriteit aan dit specifieke formaat.
- Open een Facebook winkel om extra doorklikmogelijkheden te bieden met product tags en links.
Denk na over je Facebook propositie
Mensen gebruiken sociale media om te ontspannen, om zichzelf te vermaken. Dus niet met het idee om even lekker te gaan shoppen.
Zorg er voor dat je je merk, je content en je waardepropositie op de juiste manier introduceert. Wees niet te opdringerig.
Hulp nodig bij het opzetten van een Facebook campagne?
Wij helpen je graag verder. Stuur een mail naar info@onemedia.nl voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.