De influencer wereld staat nooit stil, er is elke dag nieuw influencer marketing news, er zijn roddels over influencers, weetjes, tips en ga zo maar door.
Over een ding zijn we het echter al jaren eens: werk samen met de influencer bij het creëren van content voor de campagne. Veel campagnes komen nog altijd uit de kokers van merken in plaats van uit de kokers van influencers. Terwijl influencers juist degenen zijn die weten hoe de aandacht van een publiek te trekken, te behouden en een relatie op te bouwen.
Table of Contents
Betrek influencers direct
Betrek influencers vanaf de ideevorming fase, niet alleen bij de uitvoering van een campagne.
Vertrouw op de influencer, geef hen creatieve controle, en voorkom op deze manier dat campagnes onpersoonlijk aanvoelen.
Zie influencers als bedrijven, dat is tenslotte wat ze zijn. Influencers hebben jarenlang formats en content typen getest, zij zijn degenen die weten hoe het algoritme werkt. Ze kennen hun vak, dus je lijkt wel gek als je niet met hen samenwerkt – echt samenwerkt – om concepten en campagnes te ontwikkelen die aansluiten bij jouw merk maar ook bij de achterban van de influencer.
Vertrouw erop dat hun esthetiek en toon jouw merk zal weerspiegelen.
Houd het persoonlijk
Er is niets authentieker dan het delen van persoonlijke ervaringen op sociale media. De reden dat veel influencers een groot aantal volgers heeft verzameld, is dat hun mening als betrouwbaar, onderhoudend en informatief wordt beschouwd.
De meest succesvolle influencer campagnes komen vaak voort uit een samenwerking met een influencer die heilig in het product of de service van het merk gelooft. Maak hier gebruik van door de influencer ruimte te geven de boodschap op zijn / haar manier te verwoorden.
Geef de influencer wat handvatten maar voorkom teveel sturing.
- Wat is de kernboodschap van de campagne?
- Wat is het doel van de campagne?
- Waar staat het bedrijf / merk voor?
- Wat zijn de USP’s van het product / service / merk?
De kernboodschap zorgt voor synergie tussen uitingen van influencers, en tegelijkertijd zorg je ervoor dat iedere influencer de boodschap op een unieke en authentieke manier verwoord.
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: Vertrouw erop dat influencers hun publiek kennen en een aspect benadrukken dat hun volgers zal aanspreken.
Eigen content creatie
Moedig influencers aan om zelf content te produceren die de essentie van hun persoonlijke ervaring en betrokkenheid bij je merk vastlegt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een unboxing video, een tutorial, selfie of video waarbij de influencer kleding past.
Maak een creatieve briefing
Geef elke influencer een creatieve briefing. Het doel van deze briefing is: je influencer creatieve vrijheid geven zonder de boodschap van je merk in gevaar te brengen. Schep kaders, maar zorg tegelijkertijd voor flexibiliteit daarbinnen.