De toekomst van (digitale) marketing

de toekomst van digitale marketing

Snelle vooruitgang en technologische ontwikkelingen hebben geleid tot groei en innovatie voor alle sectoren, met name marketing. Als marketing bureau zitten we er natuurlijk bovenop, deze ontwikkelingen en trends zullen namelijk in grote mate de toekomst van (digitale) marketing beïnvloeden en bepalen.

In dit artikel bespreken we enkele van deze trends.

Het is niet onbekend dat marketinginspanningen kunnen helpen succes te behalen, zowel in termen van het verbeteren van het klantbehoud als het verhogen van de omzet door het werven van nieuwe klanten.

E-commerce blijft groeien

Online winkelen is een integraal onderdeel geworden van onze winkel gewoonten en zal alleen maar meer groeien. Oudere generaties gaan overstag, jongere generaties weten niet beter. Het gebruik van interactieve content formaten zoals e-commerce aanbeveling quizzen zullen vaker worden ingezet om online verkoop te stimuleren.

Zie e-commerce als een bron voor de groei en ontwikkeling van je merk. Ongeacht waar jij je nu bevindt, er is ruimte voor groei.

Live video’s & short video’s

Social media marketing neemt een steeds grotere rol aan binnen de marketing mix. Als merk zijn er tal van manieren waarop je social media kunt inzetten. Een van die manieren is door het plaatsen van live video’s.

Alle grote platforms, waaronder YouTube, Instagram en Facebook ondersteunen live video’s. En met de stijging van het aantal gebruikers van sociale media is het streamen van live video’s niets nieuws meer. Live video’s kunnen je merk promoten op een manier die authentiek is. Een authenticiteit die lastig tot niet na te bootsen is via andere typen formaten.

Bovendien geven consumenten aan liever naar live video’s van een merk te kijken dan dat ze een blog lezen.

Naast live video’s doen ook zogenaamde ‘short’ video’s het goed. Instagram Reels, TikTok, YouTube Shorts zijn enorm populair en pakkend. Bovendien laten ze niet zelden een hoge ROI zien.

Influencer marketing blijft

Influencers hebben – vaak – volgers die zeer betrokken zijn en worden beïnvloed door de content die ze plaatsen.

De kans is groot dat je dit allemaal al wist – want het is geen trend meer. Het is een essentieel onderdeel van marketing geworden. Marketeers weten steeds vaker de samenwerking met influencers te vinden.

Metaverse

Voor velen van ons klinkt de Metaverse nog als een ‘ver van mijn bed show’. Toch is het een van de belangrijkste trends voor de komende jaren.

Voor online marketeers is het van belang om te begrijpen wat Metaverse precies is en wat het potentieel is. Houd daarbij in gedachten dat de millennials en Gen Z’ers de meest waardevolle doelgroepen zijn voor Metaverse marketing.