De toekomst van het mediabureau

One Media team

Als er één branche in beweging is, dan is het wel de mediabranche. Daarom is het interessant om te zien hoe mediabureaus zich de komen de jaren zullen ontwikkelen. Om het begrip ‘mediabureau’ helder te krijgen, zullen we ze indelen in twee segmenten: 1. internationale bureaus die werken met zeer grote mediabudgetten, 2. kleinere bureaus zoals de onze die werken vanuit de aandacht-propositie.

De eerste groep gebruikt het volume en haar medianetwerk om de media investeringen in specialisatie/innovatie te kunnen doen en om mee te kunnen draaien in de pitches, de meeste Nederlandse media-pitches zijn namelijk vaak onderdeel van een internationale pitch. De mediabureau niche vertoont veel gelijkenissen met de retailmarkt, met bijbehorend klantgedrag.

Full service mediabureau

De tweede groep, een kleiner full service mediabureau zoals One Media kan het winnen door de zeer persoonlijke relatie met media-exploitanten. De gun-factor is hoog. Wij spreken exploitanten al jaren, aangezien onze medewerkers niet het type mens is dat ieder jaar wordt weggevist door een andere headhunter. Hierdoor worden wij op de hoogte gehouden van mooie buitenkansjes. Niet interessant voor A-adverteerders, maar wel voor adverteerders die met een klein budget op de landelijke televisie willen komen.

Mediabureaus worden kleiner

De bureaus zullen kleiner worden, maar vanwege sterke relaties zal het merendeel het nog wel even volhouden; wellicht verdere fusies, maar vooral meeveren met de inkomsten. En er is altijd plaatst voor compacte, zeer klantgerichte bureaus die draaien op de persoonlijke gun-factor en een minimale overhead, zoals wij bij One Media dagelijks bewijzen. Voor de toekomst van een mediabureau als de onze verandert er dus niet veel: ondanks alle voorspellingen en schamperen over mediabureaus, zullen ze altijd blijven bestaan en wordt onze rol steeds belangrijker.

Veel data en voorfinancieren

Waarom? Omdat er niemand anders is die direct toegang heeft tot onvoorstelbaar veel data en bereid is in deze tijd de campagnes te voorfinancieren en budgettair garant te staan naar de exploitanten en tevens deze financiële risico's af te dekken conform zeer strikte normen over transparantie en financiële regelgeving. Voor veel bedrijven is een nauwkeurige implementatie, evaluatie, administratie en financiële dienstverlening niet meer weg te denken voor een geslaagde media-campagne.