De toekomst van influencer marketing

de toekomst van influencer marketing

De groei van influencer marketing zet door. De initiële hype rondom influencer marketing is iets gezakt, influencer marketing is mainstream geworden. Er is nagenoeg geen bedrijf meer wat influencer marketing niet aan de marketing mix heeft toegevoegd. Van internationale marketing tot startups, van kleine e-commerce bedrijven tot overheidsinstellingen.

De influencer marketing industrie is enorm en het zal alleen maar groter worden. En de markt mag dan volwassen geworden zijn, de markt staat absoluut niet stil.

Kwaliteit boven kwantiteit

Kwaliteit boven kwantiteit. Merken denken vaker aan een langetermijn marketingstrategie en incorporeren de content van influencers binnen de standaard merkbekendheid campagnes zodat deze elkaar kunnen versterken.

Dit betekent dat merken meer nadruk beginnen te leggen op betrokkenheid percentages en de kwaliteit van betrokkenheid in plaats van puur het aantal volgers. Naarmate influencer marketing evolueert, letten merken op wat de volgers van een influencer zeggen, hoe vaak ze naar posts, Instagram-verhalen, berichten en meer kijken. Macro-influencers zijn allang niet meer de enige gewilde influencers.

Instagram blijft het grootst

Ook volgend jaar blijft Instagram naar verwachting het grootste sociale mediaplatform voor influencer marketingcampagnes. Het gebruiksgemak van Instagram, het extreem hoge aantal gebruikers waarvan een groot deel millennials maken Instagram op dit moment de meest geschikte plek voor merken om hun marketing budget te besteden.

Influencer fraude blijft een probleem

Influencer fraude is en blijft een probleem. Influencer fraude is wanneer een zelfverklaarde influencer zijn / haar account en gegevens manipuleert om merk partnerschappen te regelen. De gegevens zijn ‘vervalst’, wat betekent dat het geld dat in de influencer campagne is geïnvesteerd, wordt verspilt.

Influencer fraude kan je merk beschadigen, je marketingbudget verspillen en je campagne weken, maanden en zelfs langer vertragen. Om influencer fraude te voorkomen schakelen de meeste bedrijven een influencer marketing agency in. Een influencer marketing agency weet welke influencers betrouwbaar zijn en welke niet.

Meer medewerkers van merken zullen influencers zijn

Consumenten zijn loyaal aan merken waarmee ze zich verbonden voelen. Dankzij internet komen er elke dag meer en meer bedrijven bij, wat betekent dat de concurrentie in alle sectoren toeneemt. Met meer intense concurrentie komt de noodzaak voor marketingafdelingen om langetermijnstrategieën te creëren die zowel klanten binnenhalen als behouden. Wat is een betere manier om dat te doen dan een verbinding te creëren tussen je merk en de consument?

Veel grote merken beginnen hun huidige werknemers te gebruiken als het gezicht van hun bedrijf. Dit voegt een menselijk element toe aan zelfs de meest anonieme bedrijven.

Categorieen influencers

Voor vrijwel elke niche is er wel een influencer. Enkele van de meest populaire influencer-categorieën zijn fitness, gaming, make-up, mode, lifestyle en reizen.

Welke influencer jij nodig hebt voor je campagne hangt onder andere af van je merk, branche en doelstellingen. Enkele vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Wat is de ideale klant persoonlijkheid?
  • Waar brengen mijn potentiële klanten hun tijd online door?
  • Wat zijn de demografische gegevens van mijn huidige klantenbestand?
  • Probeert je uit te breiden naar andere demografische categorieën, of probeert je de demografie te bereiken waarvan je weet dat deze geïnteresseerd is in je aanbod?
  • Spreekt wat je aanbiedt iedereen aan, of een heel kleine tegencultuur?

Influencer marketing is digitale mond-tot-mond reclame

Niemand brengt een product beter op de markt dan iemand die een prettige klantervaring heeft gehad. Social proof een uiterst krachtige marketingmethode is, met influencer marketing koop je als het ware social proof.

Influencer marketing is zeer gericht

De meest succesvolle influencer marketingcampagnes zijn die voor zeer specifieke doelgroepen. In tegenstelling tot traditionele marketing campagnes, stelt influencer marketing een merk in staat om de onmiddellijke reacties van het publiek van de influencer op de promotie te zien.

Hoe meet je de resultaten van influence marketing acties?

De resultaten van een influencer campagne zijn op meerdere manieren te meten:

  • Directe stijging in verkoop
  • Toename in website verkeer
  • Groei volgers sociale media kanalen
  • Extra per aandacht
  • Toename in omzet in de komende maanden