Reclame, ongeacht het type, zijn ontworpen om één ding te bereiken: de aandacht trekken van een (potentiële klant) en deze vervolgens tot actie aanzetten. Dit proces voltrekt zich steeds vaker binnenshuis. Heeft buitenreclame nog toekomst?
In het verleden gebruikte de reclame industrie voornamelijk media zoals kranten, billboards, televisie en de radio om hun marketingboodschappen over te brengen. Met de komst van computers en het internet veranderde de reclame wereld. Digitale out of home reclame bleek aanzienlijk beter voor het targeten van specifieke doelgroepen, waardoor veel adverteerders de traditionele methoden in eerste instantie hebben laten vallen. Maar niet voor lang.
Table of Contents
Buitenreclame terug in marketingplannen
Recente technologische innovaties hebben ertoe geleid dat veel grote spelers (o.a. Adidas, Coca Cola, Subway, Nike) buitenreclame weer een prominente positie hebben gegeven in het marketingplan. De reden? In tegenstelling tot online advertenties wordt buitenreclame veel minder vaak als hinderlijk ervaren; in sommige gevallen worden billboards zelfs als ‘artistiek’ gezien.
Zo trek je de aandacht
Maar hoe zit het met het trekken van de aandacht van de voorbijganger? Met het gebruik van nieuwe interactieve technologieën worden billboards meer dan alleen statische afbeeldingen die op een muur zijn geschilderd: billboards zijn onderdeel van de internet of things (IoT). Het IoT is een diversiteit aan apparaten en/of systemen wat met elkaar in contact staat en gegevens uitwisselt.
Het roteren van een advertentie trok eerst de aandacht (want: bewegend beeld). Inmiddels zijn we aan deze technologie gewend, om ervoor te zorgen dat jouw advertentie echt de aandacht trekt, moet de advertentie de kijker aanspreken, zowel letterlijk als figuurlijk. Dit is waar slimme buitenreclame om de hoek komt kijken.
Slimme buitenreclame
Een “slimme” advertentie is, net als een smartphone of een ander “slim” apparaat, een advertentie die dynamisch kan reageren op zijn omgeving door gegevens te verzenden en te ontvangen via een informatie netwerk, bijvoorbeeld via WiFi of bluetooth.
Digitale billboards en slimme advertenties
Het concept van een slimme advertentie bestaat al geruime tijd; in feite kan elke digitale buitenreclame die zijn boodschap kan aanpassen op basis van tijd, datum of het weer, al worden beschouwd als een “slimme advertentie”.
De toekomst van out-of-home reclame
De ontwikkeling staat niet stil, op korte termijn verwachten wij dynamische buitenreclame in te kunnen zetten. Buitenreclame waarbij de content verandert op basis van informatie over jou of op basis van externe relevante data.
Voor zover de wet het toelaat zal buitenreclame uitgerust worden met een hele scala aan technologieën, denk hierbij aan: camera’s, geur detectoren, radars, antennes en infrarood. Alles om meer te weten te komen over hoe jij op bepaalde buitenreclame reageert.
Overweeg jij buitenreclame in te zetten? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze experts. Bel: 020 – 210 1770 of mail naar info@onemedia.nl.