In het huidige landschap dat wordt bepaald door rijke digitale ervaringen, is animatie een geweldige manier om je trainingsmateriaal te verbeteren. Animatie biedt een eenvoudige manier om een kleurrijke indruk te maken, een emotioneel verhaal te vertellen en een blijvende herinnering achter te laten.
Trainingsprogramma’s op de werkplek bieden enorme kansen, maar brengen tegelijkertijd ook tal van uitdagingen met zich mee. Of nu training betreft ten behoeve van onboarding van nieuwe medewerkers, gezondheids- en veiligheidsprotocollen of technische training, het kan moeilijk zijn om mensen betrokken te houden tijdens een trainingsdag of evenement.
Table of Contents
De voordelen van animatie
Wanneer eenvoudige geanimeerde ontwerpen worden gecombineerd met felle kleuren en herkenbare verhalen, hebben kijkers de neiging rechtop te gaan zitten en op te letten. Vertel je hetzelfde verhaal middels tekst dan hebben lezers juist de neiging onderuitgezakt te gaan zitten en dringt de stof veel minder tot de lezer door. Animatie kan worden gebruikt om een heel verhaal te vertellen of om iets specifieks binnen een trainingsprogramma te benadrukken.
Op welke manier het ook wordt geïmplementeerd, animatie brengt de volgende voordelen met zich mee:
- Animatie maakt indruk
- Animatie houdt mensen betrokken
- Animatie levert informatie efficiënt
- Animatie vermaakt én onderwijst
- Animatie is eenvoudig te implementeren
- Animatie laat een blijvende herinnering achter
Soorten geanimeerde video’s
Naast Hollywood producties (bijv. Frozen, The Lion King, Finding Nemo) met een groot budget, wordt animatie in de bedrijfswereld steeds vaker gebruikt voor trainingsdoeleinden. Onderstaande animatie stijlen zijn populair voor trainingsdoeleinden over, waarbij elke stijl zijn eigen specifieke voordelen biedt:
Whiteboard animaties
Whiteboard animaties zijn eenvoudige schetsen die op een (virtueel) whiteboard worden weergegeven om de belangrijkste concepten uit te leggen bijvoorbeeld middels een uitleganimatie. Deze minimale benadering van animatie mist misschien kleur en karakter, maar het is een eenvoudige manier om belangrijke punten te benadrukken.
Motion graphics
Motion graphics is een overkoepelende term die geanimeerde video’s beschrijft met grafische ontwerpelementen. Van tekst en symbolen tot diagrammen, grafieken, afbeeldingen. Dit is een manier om gegevens een geanimeerd ‘karakter’ te geven en droge statistieken op een dynamische manier tot leven te brengen.
2D animatie
2D animatie video’s zijn een geweldige manier om trainingsinformatie in kleur en stijl te presenteren. Deze traditionele vorm van animatie is over de hele wereld geliefd vanwege het vermogen om verhalen te vertellen en emoties op te roepen. Wanneer mensen zich bezighouden met je trainingsmateriaal, raken ze betrokken bij het onderwerp en zijn ze meer gemotiveerd om verder te leren.
3D animatie
Deze meeslepende vorm van animatie omvat state-of-the-art productie. In de meeste situaties is 3D animatie gericht op karakterontwikkeling, waardoor het ideaal is voor het vertellen van persoonlijke verhalen. Of je publiek nu jong of oud is, 3D animatievideo’s hebben een krachtige impact op iedereen.