De voordelen van branding voor kleine bedrijven

branding nike

Een merk is zonder twijfel een van de meest waardevolle activa van een bedrijf. Dat klinkt in eerste instantie misschien vreemd, omdat we het merk van een bedrijf vaak verwarren met het logo. Maar het is veel meer dan dat.

Herkenning

Een sterk merk draagt bij aan je merkidentiteit, je kunt een TV commercial inzetten maar het kan natuurlijk ook laagdrempeliger. Hoe dan ook, met je merk kun je je onderscheiden van je concurrenten. Consumenten kopen het liefst van merken waarmee ze bekend zijn, en branding kan bijdragen aan de herkenbaarheid van jouw merk. Merkherkenning biedt ook extra voordelen bij ontmoetingen met marketingbureaus, andere ondernemers, het openen van een winkel, het werven van nieuwe medewerkers, enzovoort.

Adverteren

Nogmaals, een logo en een merk zijn niet uitwisselbaar. Het merk is een boodschap en het logo is een middel om die boodschap te delen. Stel je voor dat Nike dat kenmerkende Nike teken niet had, maar in plaats daarvan ‘Dit zijn erg goede schoenen en je zou ze moeten kopen’ op alles zou zetten. Mensen zien het symbool en dat is precies wat ze denken.

Klantenbinding

Niet alleen zijn mensen meer geneigd om te kopen van merken die ze kennen, ze zijn ook bereid meer te betalen voor de namen die ze kennen. Ze voelen zich aangetrokken tot merken die hun waarden delen, dus een beetje extra betalen voelt niet als ‘ik moet meer betalen’, maar als ‘ik weet dat ik waar voor mijn geld krijg’. Klanten hebben vertrouwen in wat ze van je kunnen verwachten, van de kwaliteit van je producten en diensten.

Werknemers tevredenheid

Medewerkers kunnen aannemen is één ding, maar mensen vinden die voor je willen werken? Dat kan lastig zijn, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Als potentiële werknemers je missie al begrijpen voor ze bij je werken, als ze weten waar het bedrijf naar toe wil maakt dat het jou een stuk makkelijker om nieuwe medewerkers te vinden.

Groei

Als je eenmaal lokaal je stempel hebt gedrukt, ga je mogelijk nadenken expansie. Als je al een sterk merk hebt, is er een kans dat mensen je in de gebieden waar je je wilt vestigen al enigszins kennen. Dit wekt vertrouwen en maakt de kans groter dat zij jouw product of dienst gaan gebruiken.