Radio is relevant gebleven voor luisteraars en blijft interessant voor de audio mediastrategie van adverteerders. De massale aantrekkingskracht heeft natuurlijk invloed gehad op de ontwikkelingen in het gebied: denk aan satelliet radio, muziek streaming en podcasts.
Recentelijk hebben veranderingen in onze levensstijl en werkgewoonten de discussies over de relevantie van radio voor adverteerders weer aangewakkerd. Hoe wordt radio beïnvloed door minder woon-werkverkeer en meer en gevarieerde mediakeuzes? We zien een toename in adverteerders BNR en NPO.
Een van de significante en misschien langdurige gevolgen van de pandemie is de toename van het aantal thuiswerkers. Hoewel je zou kunnen zeggen dat dit zal leiden tot minder reistijd en radio luisteren in de auto, is er juist de rest van de dag meer ruimte om naar de radio te luisteren vanwege het gebrek aan collega’s. Zie radio als de perfecte metgezel, de gezellige collega. Anders dan op kantoor, kunnen individuen nu zelf de zenders kiezen waarnaar ze luisteren.
De verschuiving in luistergewoonten kan van invloed zijn op media-aankopen en hoe radio wordt gekocht, maar het zal de kracht ervan zeker niet minimaliseren. In feite kan het het alleen maar versterken.
Iets minder dan de helft van de thuiswerkers luistert dagelijks naar radio- of muziek streaming diensten en de meerderheid luistert minstens één keer per week.
Table of Contents
Radio is klaar voor de toekomst
Terwijl wereldwijde, sociale en politieke gebeurtenissen voor sommige media vermoeidheid hebben veroorzaakt, blijft radio een baken van muziek en entertainment. Het heeft zich ook goed aangepast in de samenwerking met digitale media platforms. Grote omroepen hebben geïnvesteerd in podcasts, video streaming en sociale media. Radio is niet alleen toegankelijk vanaf AM/FM-ontvangers, maar ook via streaming op laptops en draagbare apparaten. Ook audio-assistenten zoals Siri, Alexa en Google Assistant zijn populaire luisterapparaten voor radio. Mensen hebben misschien minder radio’s, maar ze hebben meer audio apparaten dan ooit om toegang te krijgen tot de inhoud ervan.
Radio is flexibel
Met radio kunnen marketeers zich richten op demografie, geografie, muziekgenre en andere programmeer formaten zoals nieuws/praten en sport. Het biedt de flexibiliteit om berichten ’s ochtends, ’s nachts of gedurende de dag te targeten. Berichten kunnen naast nieuwsinhoud, verkeersberichten of het weer worden geplaatst.
Misschien wel het beste van alles, radio blijft zeer open voor promoties en media-aankopen met toegevoegde waarde. Co-promotiemogelijkheden zijn er in overvloed, vooral voor degenen met kennis van de potentiële mogelijkheden.
Degenen die terughoudend zijn om radio te gebruiken, weten misschien niet helemaal hoe ze radio effectief kunnen inzetten. Ze zijn wellicht niet op de hoogte van de nuances en mogelijkheden.
Wil jij meer te weten te komen over onze media-inkoopdiensten en hoe we onze klanten hebben geholpen deze media te gebruiken? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.