Met het naderende eindejaar houden wij ons weer bezig met twee van onze favoriete bezigheden: terugblikken en vooruit kijken.
De afgelopen jaren is er veel veranderd in de wereld van buitenreclame en ook digital out of home (DOOH). Steeds meer adverteerders zien de waarde in van DOOH en begrijpen hoe ze deze vorm van buitenreclame optimaal kunnen benutten.
Table of Contents
Wat is DOOH?
Voor we verder gaan op de trends, nog even in het kort de betekenis van DOOH. DOOH is de digitale variant van Out Of Home (OOH) advertenties, oftewel buitenreclame. Bij DOOH worden digitale schermen in de openbare ruimte gebruikt om producten en/of diensten te promoten. Waar vroeger alle buitenreclame op statische schermen werd getoond, is het nu mogelijk om dynamische inhoud te tonen op abri’s, reclamemasten en andere vormen van buitenreclame. Ook is het mogelijk om op specifieke momenten specifieke doelgroepen te targeten, dit maakt DOOH relevanter en kostenefficiënter dan traditionele OOH.
DOOH trends voor 2024
Groei voor programmatic DOOH
Bij de inzet van digital marketing groeit programmatic, deze trend vertaalt zich – en zal zich blijven vertalen naar DOOH nu steeds meer merken het potentieel ervan begrijpen. Het real time optimaliseren en automatisch in- en verkopen van advertentieruimte waarbij rekening wordt gehouden met plaats, externe factoren en doelgroepen leidt vanzelfsprekend tot maximalisatie van de impact van campagnes.
Contextual targeting
Contextual targeting vergroot de effectiviteit van reclame, DOOH maakt contextual targeting mogelijk op grote schaal. Naar verwachting zullen meer bedrijven in 2024 gebruik gaan maken van de mogelijkheid van contextual targeting, denk aan campagnes die aansluiten op het weer, een activiteit (eerste schooldag, voetbalwedstrijd, Koningsdag etc).
Voor bedrijven met fysieke locaties, bijvoorbeeld winkels of restaurants, biedt contextual targeting de mogelijkheid om bezoekers naar de fysieke locatie te leiden.
Omnichannel marketing
Omnichannel marketing is een strategie waarbij meerdere kanalen worden ingezet en geïntegreerd om een naadloze ervaring voor de doelgroep te creëren. Naar verwachting zal omnichannel marketing in 2024 toenemen, waarbij online- en offline contactmomenten onderdeel zijn van een en dezelfde campagne.
DOOH inzetten in het nieuwe jaar?
Overweeg jij DOOH in te zetten in 2024? Neem contact met ons op via info@onemedia.nl om de mogelijkheden te bespreken.