In Amerika gebeurt het al jaren, door middel van locatiedata van derden kunnen adverteerders nog gerichter reclameboodschappen tonen aan doelgroepen.
Clear Channel, het bedrijf wat dit onder de naam Radar verzorgt in Amerika heeft onder andere billboard Utrecht en billboards in Eindhoven die hiervoor geschikt zijn en naar alle waarschijnlijkheid ingezet gaan worden.
Table of Contents
Europese reclameborden
Clear Channel, een van de grootste bedrijven ter wereld als het gaat om buitenreclame gaat vanaf heden ook locatiedata van derden inzetten voor adverteerders in Europa. Door de data van derden te combineren met eigen data van de reclameborden kunnen zij precies in kaart brengen waar welke doelgroep zich vaak bevindt.
Elektronische borden in Utrecht
Met het gebruik van locatiedata in Europa komt het ook voor Nederland een stapje dichterbij. Clear Channel heeft ruim 14.000 reclameborden in Nederland staan. Echter zijn alleen de elektronische billboards geschikt voor deze dataverrijking, lang niet alle 14.000 billboards in Nederland zijn digitaal. In Utrecht staan in ieder geval geschikte billboards.
Spanje en Verenigd Koninkrijk eerst
De uitrol naar Europa start in Spanje en het Verenigd Koninkrijk, waarna Zweden zal volgen. Nederland volgt waarschijnlijk eind 2021, mogelijk zelfs pas in 2022.
Ophef digitale billboards Exterion
Enkele jaren geleden, in 2017 om precies te zijn ontstond er ophef rondom digitale billboards van Exterion. Een camera in het billboard hield registreerde precies hoe lang iemand naar de advertentie uiting keek, maar ook andere zaken als geslacht, geschatte leeftijd en emotie werden opgeslagen. De camera’s moesten worden uitgeschakeld omdat er volgens de Autoriteit Persoonsgegevens geen sprake van toestemming was van de voorbijganger.
Hoe werkt het precies?
De digitale reclameborden bevatten zelf geen tracking.Zij brengen alleen in kaart waar bepaalde leeftijdsgroepen zich vaak bevinden. Iets wat adverteerders nu nog handmatig doen, om een voorbeeld te geven, je kunt ervan uitgaan dat in de buurt van een universiteit veel studenten kunt bereiken middels een billboard. Dit kan op deze manier geautomatiseerd worden, op basis van data weet je precies waar je doelgroep zich bevindt en wat voor jou de meest geschikte locatie is om je reclame te tonen.
Clear Channel geeft aan dat Radar inmiddels aan de Europese wet- en regelgeving voldoet.