Radio adverteerders gaven in het afgelopen jaar de helft meer reclamebudget uit aan digitale radiospots, dan in het jaar ervoor. In de markt van een ‘analoge’ radio commercial laten maken is juist een daling te noteren van zo’n 16%. Hiermee kan worden geconcludeerd dat digitale radiobeluistering (waaronder adverteren via Spotify) een niet te missen factor is je radioplannen is geworden.
Table of Contents
Snelst groeiende platform voor radiocommercials
Digitale radio is zelfs het snelst groeiende platform voor radiocommercials, als we kijken naar het uitgegeven digitale reclamebudget in 2020. Waar online video en mobiel beiden een groei van bijna 20% laten zien, ligt de groei voor digitale radiocommercials op bijna 50%.
De cijfers zijn afkomstig uit het Online Ad Spend Report 2020, welke Deloitte uitvoerde in opdracht van de VIA. De onderzoekers van het rapport concluderen dat deze vorm van mediaconsumptie er tevens voor zorgt dat we niet langer met een scherm doorbrengen.
Aantrekkelijker digitaal radio aanbod
Dat radio adverteerders steeds meer de weg naar digitale audio vinden, ligt zeker niet enkel aan het covid-19 virus. Zeker, mensen brengen meer tijd thuis door en zoeken ook buiten de televisie en mobiel naar inspiratie en vermaak.
Dankzij snel groeiende digitale audioplatforms komt een steeds breder en aantrekkelijker aanbod digitale audio beschikbaar, welke tevens toegankelijker worden. Denk hierbij aan de standaard aanwezige DAB autoradio’s in nieuwe auto’s, maar zeker ook aan de explosie in het aantal podcasts en podcast platforms.
Nieuw onderzoek naar digitale radio kanalen
Recentelijk heeft de Stichting Nationaal Luister Onderzoek de luistercijfers voor digitale radiokanalen in haar rapport opgenomen. Uit de cijfers van afgelopen maand blijkt dat de totale online beluistering gemiddeld 29,6 miljoen uur luistertijd per week beslaat.
Het Radio Advies Bureau gaat tevens elk kwartaal bestedingscijfers publiceren van adverteerders bij digitale audio. Binnen enkele weken zal de eerste rapportage hiervan verschijnen. Nu al signaleert de brancheorganisatie een toename van investeringen in digitale audioreclame van boven de 75%.
Nieuwe luistercijfers nodig voor mediabureaus
De nieuwe rapportages zijn voor adverteerders noodzakelijk om digitale audiokanalen mee te kunnen nemen in hun strategische mediaplannen voor radio. Van het web, video en social kanalen zijn ze reeds gewend om op basis van nauwkeurige cijfers bereik en effect met elkaar te verrekenen.
Goed nieuws voor Mediabureau Rotterdam dus dat voor het digitale audio domein nu ook actuele cijfers beschikbaar komen. Hierdoor kan digitale radioreclame en adverteren in podcasts ook in de nieuwe mediaplannen kan worden meegenomen. Digitale radiocommercials zijn extra interessant, omdat gebruikers zijn te activeren om door te klikken naar de website van een adverteerder.