Het duurt nog even, maar wij zijn al volop bezig met volgend jaar en veel van onze klanten ook. De jaarplannen worden gemaakt en de budgetten verdeeld. Een goed moment om vast te kijken naar de digitale marketing trends voor 2022. Misschien wil je komend jaar een interactieve video laten maken, starten met live video of kortstondige content plaatsen.
Table of Contents
Live video
In het afgelopen jaar is live video snel een van de meest populaire soorten online content geworden. Instagram Live en Facebook Live zijn nog populairder geworden. Geschat wordt dat ongeveer een op de vijf Facebook-video’s livestreams waren en dat 1 miljoen Instagram-gebruikers elke dag live video’s bekeken.
Sinds deze cijfers zijn verschenen, hebben andere platforms het formaat overgenomen. Momenteel verkennen Twitter, YouTube en, meer recentelijk, zelfs LinkedIn – ook live video.
Vandaag de dag is live video voor veel sectoren een onmisbaar kanaal geworden.
Influencers promoten hun leven en merken op sociale media. Bovendien hebben veel offline evenementen – zoals festivals, fashion weeks, concerten en galerieën – ook live video geadopteerd. Op deze manier was het mogelijk om het publiek mee te laten doen en op afstand te ervaren.
Het gemak, de herkenning en toegankelijkheid voor doelgroepen die er normaal gesproken niet bij betrokken kunnen zijn maakt dat wij er zeker van zijn dat deze trend zich onverminderd doorzet.
Kortstondige content op verschillende platforms
Kortstondige content is dat type visuele content dat slechts tijdelijk (meestal 24 uur) toegankelijk is. Het is een zeer populair type content op sociale netwerken zoals Facebook, Instagram en Snapchat. Experimenteer en promoot je merk met het gebruik van kortstondige content.
Vergeet niet dat dit soort content een onmiddellijke reactie van het publiek vraagt en krijgt, speel in op dit gevoel van urgentie.
Nostalgie in marketing
Gebruik de kracht van nostalgie in marketing. Zet de TV aan en je zult waarschijnlijk een advertentie vinden met een acteur uit een show die je als kind hebt bekeken. Denk aan Sarah Jessica Parker die de hoofdrol speelde in de commercial van Blokker. Open Spotify en je krijgt een playlist voorgeschoteld om terug in de tijd te gaan. Ga naar een willekeurige supermarkt en je ontkomt niet aan producten in retro verpakkingen.
Nostalgie in marketing is bedoeld om de aandacht van het publiek te trekken (of beter gezegd, opnieuw te vangen). Bestaat je bedrijf al langere tijd? Is er iets wat vroeger een hit was en je misschien kunt herintroduceren? Een TV commercial die iedereen nog kent uit z’n jeugd, die je misschien online eens kan inzetten? Ga voor de trip down memory lane!