Wat is de doelgroep van NPO Radio 1?

doelgroep radio 1

Een bekende radio en marketingwijsheid wordt helaas nog veel te vaak vergeten. Namelijk dat het medium waarop je adverteert uitstraalt op jou als adverteerder. Daarom is random online adverteren onverstandig. Want waarom zou je tussen kattenfilmpjes adverteren als je ook op een serieuze zender zoals NPO Radio 1 adverteren kunt? Kortom, hoog tijd om de Radio 1 doelgroep te duiden.

NPO Radio 1 programma’s

NPO Radio 1 is van oudsher sterk in onafhankelijk nieuws en politieke onderwerpen. Radioprogramma’s die veel luisteraars trekken zijn bijvoorbeeld Spraakmakers, Langs de Lijn, Vroege vogels, Nieuws & co en het NPO Radio 1 Journaal in de ochtend met Jurgen van den Berg. De publieke radiozender noteert meer dan 2 miljoen luisteraars per week, en is daarom dé nieuwszender.

Welke doelgroep heeft Radio 1?

De voornaamste doelgroep van NPO Radio 1 zijn hoger opgeleiden (40+) die doorgaans veel te besteden hebben. Radio 1 wordt thuis het meest beluisterd, de man/vrouw verdeling is bijna gelijk, te weten 43% vrouw en 57% man. De meeste producten en diensten zijn vaak gericht op man én vrouw, waardoor dit een belangrijke USP is voor veel bedrijven.

NPO Radio 1 zeer sterk in de B2B doelgroep

Wat NPO Radio 1 ook erg interessant maakt is het aandeel zakelijke beslissers. Dit zijn luisteraars die binnen een bedrijf verantwoordelijk zijn voor aankopen vanaf € 1.000. Van deze zakelijke beslissers luisteren maar liefst 400.000 mensen naar Radio 1. Als een volwassen B2B doelgroep belangrijk is voor jouw bedrijf kom je dus bijna niet om Radio 1 heen.

Belangrijkste Radio 1 luistercijfers op een rij

  • 2,3 miljoen luisteraars per week
  • De verdeling is 43% vrouw en 57% man
  • Vooral hoger opgeleiden & B2B luisteraars
  • De zender is het sterkst in 46 tot 67-jarigen

Welk type radiospot werkt het best op een nieuwszender?

De meest effectieve radioreclames voor Radio 1 zijn duidelijke en ‘eenvoudige’ radiospots. Een korte gesproken radiocommercial met een duidelijke aanbieding of call to action werken in onze ervaring het allerbeste. Een groot voordeel van dit type radiocommercial snel en voordelig is te produceren. Ook zijn ze eenvoudig te actualiseren, waardoor je maximaal de flexibiliteit van radio gebruikt.